Nikłe są postępy na budowie legionowskiego dworca. Poza ogrodzeniem terenu od strony ul. Kościuszki, niemal nie wykonano żadnych prac budowlanych. Na ubiegłotygodniową, szwajcarską wizytację rozpoczęto intensywne prace przy budowie wielopoziomowego parkingu. Jednak od kilku tygodni wciąż pojawiają się spekulacje dotyczące tempa prac, opóźnień i szczegółów projektu. Postanowiliśmy zweryfikować docierające do nas informacje u źródła. Rozmowa z Markiem Prokuratem, Naczelnikiem Wydziału Inwestycji w UM Legionowo.
Iwona Wymazał: Od miesięcy docierają do nas sygnały ze środowiska firm budowlanych, że projekt dworca w obecnym stanie nie nadaje się do wykonania i z tego powodu niektóre firmy zrezygnowały z uczestniczenia w przetargu.
Marek Prokurat: Wydział Inwestycji nie posiada takich informacji, w przetargu uczestniczyło 10 firm.
Czy prawdą jest, że projekt Centrum Komunikacyjnego jest wadliwy, ma szereg usterek?
Nie jest to prawdą. Projekt był weryfikowany przez nadzór inwestorski właśnie pod kątem realizacji. Ponadto podczas procedury przetargowej potencjalni oferenci zadawali pytania w kwestiach budzących wątpliwości na etapie przyszłych robót budowlanych.
Czy będą nanoszone jakieś poprawki do projektu?
Nie planujemy poprawek. Obecnie – w stosunku do projektu – zmieniona została jedynie rzędna posadowienia stóp fundamentowych pod budynek garażu, po to, aby budynek stał na gruncie rodzimym a nie był budowany w nasypie. Zmiany te jako nieistotne zatwierdził projektant –konstruktor.
Ten projekt powstał w trudnych warunkach i w krótkim czasie. Czy Urząd Miasta Legionowo miał wówczas problemy w biurem projektowym?
Tak jak przy każdym niemalże projekcie – uwagi dotyczyły głównie treści formalnej projektu, a nie zawartości merytorycznej.
Czy z tego powodu prezydent szukał firm do nadzoru autorskiego?
Ponieważ SIWZ na opracowanie dokumentacji projektowej nie zawierała elementu nadzoru autorskiego (dopiero po opracowaniu dokumentacji i zaakceptowaniu jej przez darczyńcę uzyskaliśmy promesę dofinansowania) to zgodnie z ustawą PZP (Prawo Zamówień Publicznych – przyp. red.) zobowiązani byliśmy do ogłoszenia odrębnej procedury przetargu nieograniczonego na wybór jednostki nadzoru autorskiego. Biuro IKA Projekt – autor projektu – nie przystąpiło do przetargu. Również ustawa Prawo budowlane dopuszcza zmianę projektanta sprawującego nadzór autorski.
Jakie UML przewiduje dodatkowe koszty przy tej budowie? Kto będzie je pokrywał?
Nie przewidujemy kosztów dodatkowych.
Czy zgłoszono do urzędu już podwykonawców?
Zgłoszono podwykonawców w zakresie usunięcia kolizji energetycznych i teletechnicznych.
Jakie opóźnienie ma obecnie wykonawca Centrum Komunikacyjnego?
W harmonogramie rzeczowo-finansowym określone zostały etapy zakończenia, których przekroczenie będzie karane za ewentualne opóźnienie. Pierwszy termin to połowa października 2013r. Natomiast Inwestor widzi opóźnienia w rozpoczęciu poszczególnych elementów zadania w stosunku do zadeklarowanych w harmonogramie, np. przyłącze wodno-kanalizacyjne i deszczowe, czy też usunięcie kolizji elektrycznych na terenie dworca.
Dziękuję za rozmowę i życzę powodzenia.