Pytania o karnawał za szkłem

5204429de3e59.jpg

Na legionowskim rynku ustawiono namiot. Od połowy grudnia miały być w nim  organizowane imprezy pod nazwą „Ogród zimowy na Rynku Miejskim w Legionowie”. Projekt rozpoczęto w ubiegły weekend, razem z nim pojawiły wątpliwości.

 

 

Czyj to namiot? 

Szklana konstrukcja została ustawiona w miejscu, w którym w czasie tegorocznego lata funkcjonował ogródek piwny. Gdy dni stawały się coraz chłodniejsze, jego właściciele doszli do wniosku, źe sezon moźna wydłuźyć. – Pojawił się pomysł na przedłuźenie źycia na legionowskim Rynkurozpoczęliśmy rozmowy z Urzędem Miasta, w efekcie których uzyskaliśmy pozwolenie na dalszą działalność i rozszerzenie oferty.  Zobowiązaliśmy się do realizacji projektu „Ogród  zimowy na Rynku Miejskim w Legionowie”. W ramach umowy będziemy mogli organizować cykliczne imprezy dla mieszkańców. Od Urzędu Miasta ostatecznie będzie zaleźeć w jakim kierunku nastąpi realizacja projektu. Dostosujemy się do potrzeb – mówi Piotr Gorczak, właściciel firmy Show Vision, którą znamy juź organizacji letniego Festiwalu Kultur Legionowo 2010, kiedy na Rynku zorganizowane zostały spotkania z kulturami Bliskiego Wschodu i Indii oraz Dzień Brazylijski.
Intencją władz miasta było oźywienie Rynku takźe zimą – mówi rzecznik UML Tamara Mytkowska – a propozycja przedstawiona przez Show Vision wydawała się odpowiednia, poniewaź zapewnia legionowianom rozrywkę i wspólną zabawę przy muzyce. Miasto nieodpłatnie uźyczyło powierzchni na rynku pod szklany budynek. Umowa z Show Vision została podpisana na czas od 1 grudnia 2010 do 31 marca 2011 roku. Pierwsza impreza, podczas której moźna było korzystać z osłony przed mrozem to Wigilia na Rynku – wtedy w budynku był udostępniony catering.

Legalnie czy nielegalnie?

Juź podczas rozstawiania namiotu na rynku pojawiło się duźo wątpliwości co do legalności jego umiejscowienia. Póki sprawa dotyczyła jedynie podestu i kilku krzeseł, nikt nie zwracał uwagi na to, czy plan zagospodarowania przestrzennego pozwala na funkcjonowanie tam takiej formy handlowej. Rynek Miejski jest oznaczony na planie jako teren obsługi komunikacyjnej o funkcji centralnej. – Plan ten nie określa zasad lokalizowania tymczasowych obiektów budowlanych w rozumieniu Ustawy Prawo budowlane ani nie zakazuje ich lokalizacji – mówi rzecznik UM. Ze stanowiskiem urzędu wyrażnie kłóci się zapis w planie miejscowym (Uchwała Rady Miasta Nr XXIII/291/2008) dla obszaru 1KPZ, wprowadzający na terenie rynku zakaz lokalizacji (…) tymczasowych obiektów usługowych i gospodarczych z wyjątkiem kiosków z prasą, papierosami typu kiosk „RUCH-u” oraz zapleczy budów. Czy inwestor zmuszony zostanie do rozbiórki budynku? Jak miasto wywiąźe się ze swoich zobowiązań względem Show Vision, skoro decyzja o lokalizacji namiotu na rynku łamie prawo?

Skąd opóżnienia?

Niestety w okresie przedświątecznym wszystkie realizacje dotyczące budowy przesunęły się w czasie. – tłumaczy Piotr Gorczak. – Montaź szyb, specjalnego oświetlenia, wykończenie barku to prace, które musiały potrwać określony czas – przekonuje zapytany dlaczego dopiero w styczniu zaczyna swoją działalność. Podobnie jest z rezerwacją zespołów, celebrytów czy organizacją koncertów. Odwoływaliśmy juź kilka rezerwacji. Źeby ustalić nowe terminy, potrzeba czasu i znajomości. Jesteśmy w stanie ściągnąć do Legionowa kaźdego wykonawcę pod warunkiem, źe zostanie to zaakceptowanie przez UM. Animacje, zabawy mogą odbywać się na terenie ogrodu jak i na zewnątrz, na Rynku Miejskim.

Co tam się będzie działo?

Znane są juź ramy, na których „Zimowy Ogród” ma oprzeć swoją działalność kulturalną. Imprezy mają odbywać się w godzinach od 19 do 22. W czwartkowe wieczory mieszkańcy mogą umawiać się na spotkania rockowo-popowe. Piątki to czas dla wielbicieli muzyki źeglarskiej. Dodatkowo organizatorzy szykują niespodziankę: raz w miesiącu, cztery lub pięć zespołów będzie koncertować w Legionowie. W ten sposób powstanie mały festiwal szantowy. Na soboty przewidziano organizację konkursów i imprez karaoke. – Blues, rock  czy jazz – wszystko zaleźy od zapotrzebowania mieszkańców. Jesteśmy otwarci na propozycje i czekamy równieź na zespoły, które zechcą się pokazać – obiecuje firma. – Myślimy o rozszerzeniu oferty i organizacji imprezy biesiadnej. Zastanawiamy się, czy pomysł urządzenia wieczoru w stylu góralskim spodobałby się legionowianom. Na Rynku mogłyby zawitać prawdziwy baca, oscypki i góralska muzyka – opowiada Gorczak.

Czy będzie bezpiecznie i kulturalnie?

W czasie imprez bezpieczeństwa będzie pilnować prywatna ochrona. Ponadto budynek, dzięki szklanej konstrukcji ma nie sprawiać trudności w kontroli słuźbom mundurowym, a takźe miejskiemu monitoringowi, którego kamery znajdują się tuź przy namiocie. Piotr Gorczak zastrzega, źe zaleźy mu tylko na kulturalnej rozrywce: – Chcę uspokoić okolicznych mieszkańców. Przeprowadziliśmy badania natęźenia dżwięku, które wypadły pomyślnie. Mieszkańcy okolicznych kamienic mogą spać spokojnie. Na zarzut ze strony mieszkańców, źe budynek jest brzydki, Show Vision opowiada, źe na początku zmuszony był postawić nieprzejrzyste ściany, które jak sam przyznaje, nie były zbyt estetyczne: – Póżniej udało nam się ściągnąć specjalne szkło, dach zaś na razie pozostanie taki jaki jest.

Organizatorzy obiecują nie tylko dobrą zabawę. Dodatkowo zapewniają, źe „namiot na rynku” (jak juź zaczęto nazywać ten obiekt) nie będzie tylko pijalnią piwa. Ogród Zimowy  ma być zawsze otwarty dla kaźdego mieszkańca. – Kaźdy kto czeka na pociąg, kto chce zatrzymać się na chwilę, będzie mile widziany. Dopóki nie ma dworca z prawdziwego zdarzenia, moźna korzystać z niego jak z poczekalni – śmieje się właściciel. Rynek Legionowa ma stać się ciepłym miejscem, chętnie odwiedzanym równieź z powodu atmosfery. Właściciel snuje wizje, źe wkrótce ustawi kominek, dzięki któremu za szkłem będzie moźna obserwować źywy ogień. Niedługo mają przyjechać donice z zielenią oraz aźurowe ścianki, które mają stworzyć miłą atmosferę wewnątrz budowli.

Iwona Wymazał