Od 1 lipca br. wszystkie samorządy przejęły na siebie obowiązek gospodarki odpadami komunalnymi. W związku z czym, postanowiliśmy sprawdzić, jak z nowym „śmieciowym” obowiązkiem poradziły sobie gminy z terenu powiatu legionowskiego.
Półtora roku trwały przygotowania
Ustawa o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, potocznie zwana ustawą śmieciową, weszła w życie 1 stycznia 2012r. Gminy miały 1,5 roku na przygotowanie się do nowego śmieciowego systemu. W tym czasie powinny m.in. przeprowadzić przetargi na odbiór śmieci, wprowadzić podatki śmieciowe oraz zebrać stosowne deklaracje od właścicieli nieruchomości.
Przetargi rozstrzygnięte w terminie
Wszystkie 5 gmin z terenu powiatu legionowskiego ma już podpisane umowy na wywóz swoich odpadów komunalnych. Jest to spore szczęście, bowiem nieprzeprowadzenie do 1 lipca przetargów w tym zakresie, groziło karą w wysokości nawet do 50 tys. zł. Wszystkie legionowskie gminy opracowały już nowe harmonogramy odbioru odpadów i udostępniły je swoim mieszkańcom. Głównie poprzez swoje strony internetowe opublikowały też broszury informacyjne dla mieszkańców dotyczące zasad prawidłowego segregowania śmieci. Wydzieliły również gminne Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK), przyjmujące odpady takie jak szkło, plastik, drobny metal, papier, stary i zużyty sprzęt RTV/AGD, opony oraz odpady wielkogabarytowe.
Darmowe pojemniki na śmieci lepiej się sprawdziły?
W gminach Legionowo i Jabłonna, gdzie mieszkańcy otrzymują za darmo pojemniki na śmieci od firm „MFK” i „Sita Polska” łatwiej jest skontrolować kompletność wyposażenia wszystkich nieruchomości w te pojemniki. Gorzej sytuacja przedstawia się w gminach Serock, Wieliszew i Nieporęt. Bowiem tutaj na samych mieszkańców nałożono obowiązek nabycia własnego prywatnego pojemnika na śmieci. Władzom zaś trudno jest przekonać wszystkich mieszkańców do zakupu pojemników w wymaganych gabarytach, pomimo licznie stosowanych względem nich udogodnień. Dawanie możliwości tańszego odkupienia, czy też wydzierżawienia tych pojemników np. od firm zajmujących się zbiórką odpadów w danej gminie, nie przynosi odpowiedniego skutku. Wiele nieruchomości z tych gmin bowiem, jeszcze nie zdążyło dokonać stosownego zakupu.
Jednolity podatek śmieciowy
Nowy podatek śmieciowy jest w całym powiecie legionowskim dość jednolity. Ci, którzy chcą segregować śmieci, w skali miesiąca płacą 10 zł od osoby, zaś Ci, którzy nie chcą ich segregować 20 zł od osoby. Jedynie gmina Wieliszew nowym systemem śmieciowym objęła również swoich przedsiębiorców i swoje instytucje publiczne. Wysokość ich podatku śmieciowego uzależniona jest w głównej mierze od faktu prowadzenia segregacji odpadów oraz od pojemności posiadanego pojemnika. I tak za miesiąc segregowania odpadów w 120l pojemniku, podmioty te płacą 20 zł, zaś za miesiąc ich niesegregowania w 7000l pojemniku aż 480 zł. W pozostałych gminach firmy i instytucje typu sklepy, warsztaty, biura, ośrodki wczasowe oraz szkoły w dalszym ciągu zobowiązane są do posiadania indywidualnych umów na odbieranie swoich odpadów.
Gmina Jabłonna spisała się na medal
Aktualnie tylko gmina Jabłonna wie, ile ma złożonych, a ile brakujących deklaracji śmieciowych. – Do UG Jabłonna do tej pory wpłynęło 4028 deklaracji. Mieszkańcy w dalszym ciągu je składają. Swoich deklaracji śmieciowych nie złożyło jeszcze ok. 600 nieruchomości. Przewidujemy, że z tytułu miesięcznej opłaty śmieciowej do UG Jabłonna będzie wpływało nieco ponad 175 tys. zł – poinformował Hubert Macioch, Naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa z UG Jabłonna. – Chęć segregowania odpadów komunalnych zgłosiło 3686 gospodarstw. 242 gospodarstwa zadeklarowały, że nie będzie ich segregować. Z zabudowy wielorodzinnej złożone są już wszystkie 73 deklaracje, a wysokość miesięcznego podatku śmieciowego z tego tytułu wyniesie nieco ponad 46 tys. zł. Z domków jednorodzinnych zaś, wpłynęło 3955 deklaracji, a kwota miesięcznej opłaty śmieciowej szacuje się, że wyniesie nieco ponad 129 tys. zł – obszernie wyjaśnił Hubert Macioch z UG Jabłonna. W gminie Jabłonna przez dwa lata zbierano informacje o ilości mieszkańców i nieruchomości. Do tego celu wykorzystano m.in. ewidencję podatkową, gruntów, ludności oraz numerów adresowych. Dzięki temu dość sprawnie udało się ustalić, ile nieruchomości nie złożyło jeszcze swoich śmieciowych deklaracji.
Dopiero analizują deklaracje śmieciowe
Pozostałe 4 gminy nie posiadają jeszcze odpowiedniej wiedzy odnośnie liczby złożonych i brakujących deklaracji śmieciowych, wysokości należnego im miesięcznego podatku śmieciowego oraz liczby gospodarstw deklarujących segregację odpadów na ich terenie. – Trwa zbieranie deklaracji od właścicieli nieruchomości, wprowadzanie ich do systemu informatycznego oraz analizowanie zawartych w nich danych – poinformował 24 czerwca br UM L-wo. Jednocześnie nadmienił, że takimi danymi najprawdopodobniej będzie dysponował pod koniec lipca br. Również gminy Serock i Wieliszew zapowiedziały, że podobne statystyki będą posiadały najwcześniej pod koniec lipca br. UG Nieporęt z kolei, do tej pory nie udzielił nam żadnych informacji w tym zakresie, pomimo odpowiednio wcześniej – bo 10 czerwca br – wysłanego zapytania.
Gminy mogą decydować za swoich mieszkańców
W tym miejscu warto dodać, iż gminy nie mogą karać mieszkańców za niezłożenie deklaracji śmieciowej w terminie. Zgodnie z nowymi przepisami w takich przypadkach mogą jedynie same określać stawki za odbiór ich śmieci. Gminy mogą także kontrolować prawdziwość złożonych deklaracji śmieciowych. Zgodnie z prawem bowiem, w razie uzasadnionych wątpliwości, co do danych zawartych w deklaracji, władze danej gminy same mogą określić wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki, w tym średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze. Również sami urzędnicy mogą interweniować w takich przypadkach. Z kolei policja może mandatować oraz kierować do sądu sprawy związane z wykroczeniami lub przestępstwami w przedmiotowych sprawach.
ms