- To event minęło.
XI Legionowski Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej
23 sierpnia 2015 o 16:00 - 18:00
Wydarzenie Nawigacja
Krakowskie Trio Stroikowe
Maria Terlecka – organy
Program:
Aleksander Tansman (1897-1986) – Dialogue z Suity na trio stroikowe
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Triosonate Es-dur BWV 525
Jacques Ibert (1890-1962) – Cinq pieces en Trio
Krzesimir Dębski (ur. 1953) – Cantabile
wyk. – Krakowskie Trio Stroikowe
– Bogurodzica – opr. Feliks Rączkowski
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
– Preludium chorałowe Nun komm, der Heiden Heiland
– Preludium i fuga h-moll BWV 544
Cesar Franck (1822-1890) – Preludium, Fuga i wariacje h-moll
Marcel Dupré (1886-1971) – Chorał Placare Christe Servulis (nr XVI)
z cyklu Le Tombeau de Titelouze
wyk. – Maria Terlecka
Krakowskie Trio Stroikowe
powstało w 1998 roku z inicjatywy oboisty Marka Mleczki przy Orkiestrze Kameralnej Capella Cracoviensis. Zespół składa się z wybitnych instru-mentalistów, którzy przejawiają swą aktywność artystyczną nie tylko w grze orkiestrowej, ale również kameralnej oraz solowej – stąd też muzycy mają w swym dorobku wiele koncertów kameralnych z różnorodnym repertuarem, od muzyki barokowej do współczesnej.
Krakowskie Trio Stroikowe koncertowało niemalże na wszystkich prestiżowych festiwalach muzycznych w Polsce, spotykając się z entuzjazmem publiczności i uznaniem krytyków. W 2005 roku, współpracując z PWM i DUX-em, zespół nagrał płytę z utworami polskich kompozytorów XX wieku (Szałowski, Tansman, Lutosławski, Spisak, Palester, Krauze), a rok później na zaproszenie Polskiego Towarzystwa Bachowskiego, zarejestrował we własnej transkrypcji Sonatę Es dur BWV 525 Jana Sebastiana Bacha.
Członkowie Krakowskiego Tria Stroikowego są pedagogami Akademii Muzycznych w Krakowie i Katowicach. Trio tworzą: Marek Mleczko – obój, Roman Widaszek – klarnet, Paweł Solecki – fagot.
Maria Terlecka
Absolwentka warszawskiej PWSM, którą ukończyła w roku 1975 w klasie organów prof. Feliksa Rączkowskiego oraz w klasie fortepianu prof. Juliusza Bożyma. Od momentu ukończenia studiów stale prowadzi aktywną działalność artystyczną koncertując w kraju i poza jego granicami (m.in. w Danii, Szwecji, Niemczech i w krajach byłego Związku Radzieckiego), dając recitale organowe, biorąc wielokrotnie udział w koncertach z towarzyszeniem orkiestry i uczestnicząc w międzynarodowych festiwalach organowych.
Jej występom towarzyszą entuzjastyczne recenzje prasowe:
„…absolutna precyzja, wirtuozowska technika w grze na manuale i pedale” (Nordwest Zeitung, Oldenburg, Niemcy),
„…Koncert organowy był wielkim przeżyciem. Zadziwiająca technika i muzy-kalność Marii Terleckiej pozostaną w naszej pamięci” (Walsroder Zeitung, Niemcy),
„…Maria Terlecka – wielki temperament i wielka dyscyplina” (Nordsee Zeitung, Bremerhaven, Niemcy), „…Maria Terlecka – organistka tytanka…” (Głos Szczeciński).
Prasa nie szczędzi słów uznania pod adresem artystki, podkreślając jej muzykalność oraz wirtuozerię i stylowość gry. Po jednym z występów przed białostocką publicznością, recenzent Kuriera Podlaskiego nazwał Terlecką „…królową białostockich muzyków.” Maria Terlecka łączy ożywioną działalność koncertową z pracą pedagogiczną. Prowadzi klasy organów w białostockiej Filii AMiFC oraz w Zespole Szkół Muzycznych im. I. J. Paderewkiego w Białymstoku. Ma na swoim koncie liczne nagrania radiowe.
W roku 2004/2005 obchodziła Jubileusz 30-lecia pracy artystycznej.