Zdarza się, że rozwój dziecka nie przebiega prawidłowo. Oczywiście, każde dziecko ma prawo rozwijać poszczególne umiejętności w nieco innym, własnym tempie.
Jednak rozwój dziecka bywa na tyle mocno zaburzony czy opóźniony w różnych sferach, że potrzebne jest specjalistyczne wsparcie. Często choroba bądź niepełnosprawność utrudniają lub uniemożliwiają pokonywanie kolejnych etapów rozwojowych ważnych z punktu widzenia dalszego samodzielnego funkcjonowania w świecie.
W Polsce są prowadzone zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju (WWR), dotowane z budżetu państwa. Program ten skierowany jest do dzieci od momentu stwierdzenia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w I klasie szkoły podstawowej.
INSPIRACJA Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna od stycznia 2016r. realizować będzie zajęcia WWR.
Dla kogo zajęcia WWR?
Z zajęć mogą korzystać dzieci, u których wykryto nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym, spowodowane m.in. przez: wcześniactwo, zaburzenia genetyczne, wady wrodzone, uszkodzenia narządów zmysłów (wzrok, słuch), uszkodzenia lub zaburzenia centralnego układu nerwowego, uszkodzenia lub zaburzenia aparatu ruchowego i inne.
Jak uzyskać opinię o potrzebie WWR?
Rodzice składają do zespołu opiniującego/orzekającego przy publicznych i niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych:
– wniosek o wydanie takiej opinii;
– opinię psychologiczną, pedagogiczną i/lub logopedyczną;
– zaświadczenie lekarza specjalisty lub pediatry o konieczności zajęć WWR.
Jak zapisać się na zajęcia WWR?
Aby dziecko mogło uczestniczyć w zajęciach WWR, rodzice składają w naszej Poradni:
– oryginał opinii o potrzebie WWR;
– wniosek o realizację zajęć WWR;
– wyniki dodatkowych badań zaleconych w opinii;
– zaświadczenie od lekarza o przyjmowanych lekach.
Zespół WWR złożony z odpowiednich specjalistów planuje terapię i realizuje zajęcia. W jego skład wchodzą: psycholog, logopeda, oligofrenopedagog, pedagog specjalny i inni terapeuci.