Autobusy przyczyną dziury na Słonecznej?

520442dc75986.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Wraz z informacją o awarii spowodowanej zapadnięciem się drogi Słonecznej, wrócił temat protestów mieszkańców w 2008 roku, kiedy to na ulicy Wrzosowej ustawiono znaki zakazu postoju. Miały tamtędy pojechać autobusy, które do tej pory jeżdziły Słoneczną, lecz jej nawierzchnia okazała się nieprzystosowana do ruchu cięźkich pojazdów. W wyniku protestów zmiany cofnięto. Czy wyrwę na ul. Słonecznej spowodował ruch autobusów?

 

 

 

 

 

 

 


Wyrwa w jezdni

Dyrektor Techniczny PWK Barbara Chodak przyznaje, źe uszkodzenie jest problematyczne: – Dostaliśmy od Straźy Miejskiej informację o wyrwie w nawierzchni jezdni. Zerwało się dno studni i kiedy nocą pojechaliśmy na miejsce zdarzenia, okazało się, źe jest to taki rodzaj uszkodzenia, którego własnymi siłami nie damy rady naprawić. Zewnętrzny wykonawca podjął prace kolejnego dnia, jednak z powodu nadmiernej ilości wód gruntowych, konieczne było wykonanie dwóch odwiertów, studni depresyjnych, źeby moźna było odwodnić ten teren. Wykonawca zobowiązał się do realizacji remontu w terminie do 15 lutego. Po naprawach studni konieczne będzie odtworzenie nawierzchni drogi. Z powodu okresu zimowego, jak twierdzi PWK, problematyczne było nawet uzyskanie mieszanek do wykończenia powierzchni jezdnej.

Przyczyny awarii

Być moźe w grę wchodzi jakaś wada w wykonaniu studni. Trudno to teraz ocenić, bowiem ten odcinek kanalizacji był odebrany w 1996 roku. Być moźe w wyniku anomalii przy określonych warunkach gruntowo-wodnych teren został podmyty. Urząd Miasta sam planował zmiany trasy, bo ulica Słoneczna nie jest konstrukcyjnie przygotowana do ponoszenia takich obciąźeń jak autobusy. – Nie wydaje mi się, by było to przyczyną skutków awarii – z tego co wiem, odpadło tam dno studni. Jest ono elementem niepowiązanym z nawierzchnią jezdni i rozłoźeniem napręźeń – odpowiada na wątpliwości Naczelnik Wydziału Komunalnego Aleksander Rogala. – Raczej to była niezaleźna awaria. Co prawda kierowcy autobusów się źalili, bowiem obydwie ulice są wąskie, ale na ulicy Słonecznej jest moźliwość parkowania na długich podjazdach. Na ulicy Wrzosowej ludzie nie chcą wjeźdźać na podwórka, korzystają z jezdni, z kolei kierowcy autobusów nie chcą manewrować między samochodami. Jezdnia ulicy Słonecznej jest wykonana w lźejszej technologii, ale autobusy nie są na tym odcinku obciąźone jak w okolicach centrum. Przegubowiec moźe waźyć 30 ton, jeśli jest zapełniony pasaźerami, natomiast jeśli jest prawie pusty a częstotliwość przejazdów nie jest zbyt wielka, to proces destrukcyjny nawierzchni jest wydłuźony w czasie. Po naprawie nie przewiduje się źadnych zmian na trasie komunikacji autobusowej.

iw