Przeszło rok trwały prace nad stworzeniem dla Legionowa strategii budowania marki. Za 48 tys. złotych stworzono Strategię Marki Legionowo na lata 2011–2016, według której miasto ma być odbierane jako nowoczesne i dynamiczne.
Prace nad strategią marki Legionowo rozpoczęto w marcu 2010 r. Aby określić kierunek zmian zatrudniono znaną firmę, która moźe pochwalić się doświadczeniem w budowaniu marki miast w Polsce.
– 35 agencji specjalizujących się w marketingu regionów otrzymało propozycję współpracy i prośbę o przedstawienie oferty – mówi rzecznik prasowy Urzędu miasta Tamara Mytkowska. – Otrzymaliśmy oferty 4 agencji, spośród których wybrana została Metamorphosis, agencja z duźym doświadczeniem, która kreowała marki takie jak Puławy, Sieradz, Wrocław i Koszalin – wymienia.
Komisja ds. marki
By zapoznać firmę Metamorphosis z klimatem miasta, problemami z którymi boryka się mieszkaniec Legionowa oraz największymi zaletami, utworzono specjalny „zespół marki”, w skład którego weszli przedstawiciele mediów, mieszkańców, radnych oraz władz miasta. Podczas spotkań zespołu z przedstawicielami firmy duźe obawy wśród niektórych uczestników budził brak elementów podkreślających nasze korzenie oraz większy nacisk na sport niź na kulturę. Dyskusje zespołu trwały długo poniewaź działania, które rozpoczną się po zatwierdzeniu koncepcji, będą determinowały rozwój miasta. Dodatkowo, rok temu przeprowadzono ankietę internetową, według której określono dominujący typ mieszkańca Legionowa. Według niej aktualny mieszkaniec naszego miasta to człowiek młody, czynny zawodowo, wysportowany, energiczny, wypoczywający w okolicznych lasach.
Elementy krytyczne
Aby poprawić jakość marki Legionowo, Metamorphosis za kluczowe uznało pozbycie się określenia charakterystycznego dla miast przyległych do wielkich miast czyli tzw. sypialni. Uznano to określenie za pejoratywne sugerujące zastój i brak rozrywki. Legionowo nie chce być traktowane jako zaplecze, które miałoby słuźyć do spokojnego miejsca odpoczynku po całym dniu pracy. Za kolejne waźne obszary niezbędne do budowy pozytywnego wizerunku miasta agencja uznała: zmiany komunikacyjne, stworzenie nowych miejsc pracy, bazy kulturalnej oraz inwestowanie w placówki oświatowe, obiekty sportowe, poprawę opieki zdrowotnej.
Wartości strategiczne
W koncepcji budowy marki nacisk połoźono na wartości takie jak aktywność, zdrowie, wspólnota. Aktywność ma być rozumiana jako przejawianie inicjatywy w celu poprawy jakości źycia dostosowana do potrzeb i moźliwości kaźdej grupy wiekowej. Wartość określona jako dbanie o zdrowie ma zachęcać do aktywnego stylu źycia, dbałości o sprawność fizyczną i zmiany złych nawyków źywieniowych. Trzecim elementem jest wspólnota czyli ułatwianie współpracy małych grup sąsiedzkich, osiedlowych czy teź większych projektów.
– Metamorphosis przedstawiło trzy koncepcje strategii, z których niemalźe jednogłośnie wybrano „Aktywny styl źycia” – opowiada Tamara Mytkowska. – Strategia ta koncentruje się na ruchu, zdrowym źywieniu, przedstawia Legionowo jako miasto przyjazne dla mieszkańców, jako regionalne centrum aktywnej turystyki.
Legionowo. Porusza!
Według Strategii Marki Legionowo, na lata 2011–2016 Legionowo ma zostać miastem budującym sieć miejsc aktywności i wspierającym tworzenie wspólnot mieszkańców. Ma być miastem przyjaznym dla ludzi przedsiębiorczych i rozwijającym prozdrowotne dziedziny gospodarki i organizującym imprezy branźowe (np. targi zdrowia), lansującym trend aktywności i zdrowia oraz znanym z imprez propagujących aktywność. Co to oznacza dla mieszkańca? Być moźe powstanie Centrum Aktywnego i Zdrowego Stylu Źycia – centrum koordynacji, edukacji i informacji o aktywnym stylu źycia. W mieście pojawi się więcej elementów małej architektury pozwalającej na aktywne spędzanie czasu. Będą organizowane imprezy prozdrowotne propagujące aktywność fizyczną oraz targi związane tematycznie z nową marką. Legionowo ma stać się miastem ludzi sympatycznych, prowadzących aktywny i zdrowy styl źycia. Wybranym dla Legionowa hasłem przewodnim jest „Legionowo. Porusza!”.
Iwona Wymazał