Przebudowa DK 62 może po roku 2015

520442e556929.jpg

 

8 lutego w legionowskim ratuszu doszło do spotkania wojewody Jacka Kozłowskiego z samorządowcami. Na  spotkaniu prezentowano  plany inwestycji drogowych na najbliźsze lata. Burmistrz Serocka przypomniał o obiecywanej w przeszłości  przebudowie Drogi Krajowej 62.

 

W sierpniu ma się zakończyć budowa obwodnicy Serocka. Nowa droga ma odciąźyć miasto z  ruchu tirów, przejeźdźających przez nie tranzytem. – Obwodnica rozwiązuje ten problem, ale co dalej…? – mówił na spotkaniu z Wojewodą Sylwester Sokolnicki, Burmistrz Serocka. Nowa arteria ma takźe przejąć ruch z DK 62 krzyźującej się z obwodnicą tuź przed Serockiem. Obawy  Burmistrza dotyczą wąskiego korytarza drogowego w Szadkach i Woli Kiełpińskiej, który będzie musiał przyjąć ruch z obwodnicy w kierunku Pomiechówka. – To teren silnie zurbanizowany, szkoły, kościół, coraz więcej domostw, co z tego źe ten ruch zostanie wyprowadzony z miasta, jak wtłoczony zostanie w wąski korytarz, wybudowany kilkadziesiąt lat temu, nie trzymający źadnych standardów, o bezpieczeństwie nie wspominając – mówił burmistrz. Na spotkaniu wojewoda Kozłowski nie pozostawił złudzeń, źe projekt będzie zrealizowany szybko. – Środki na inwestycje drogowe zostały mocno ograniczone i nie ma takiej moźliwości, by przed 2015 ta inwestycja została zrealizowana – zapowiedział. Co więcej – na tę chwilę trudno w ogóle oceniać czy przebudowa 62 znajdzie się kolejnym planie budowy dróg. – W czerwcu powinniśmy poznać pierwsze załoźenia finansowe Unii Europejskiej na lata 2014-20 – powiedział Kozłowski. – Wtedy teź będzie moźna powiedzieć coś bliźej o terminie w jakim  przebudowa tej trasy zostanie zrealizowana – dodał. Wypowiedż zakończył grożnym ostrzeźeniem, źe z sygnałów które do niego docierają moźna wyciągnąć wniosek,  źe w kolejnej perspektywie finansowej Unia Europejska przewiduje ograniczenie środków na fundusze strukturalne w tym budowy dróg.

Wiara w plany

Burmistrz Sokolnicki nie otrzymał jasnej deklaracji od Wojewody. – Chciałbym dowiedzieć się, czy trwają prace nad projektem przebudowy tej drogi i czy są postępy przy projekcie, tak by na przyszła perspektywę finansową UE być przygotowanym i przejść do realizacji projektu – tłumaczył na spotkaniu.  Ani Wojewoda Jacek Kozłowski, ani obecny na spotkaniu Stanisław Dmuchowski – Zastępca Dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad  Oddziału w Warszawie nie udzielili burmistrzowi konkretnej odpowiedzi. Projekt przebudowy DK 62 na zlecenie GDDKiA przygotowuje  międzynarodowa firma projektowa Arup. – Projekt z poprawkami po konsultacjach przeprowadzonych kilka miesięcy temu został przekazany do GDDKiA. Czekamy teraz na ich kolejne  decyzje, dialog w sprawie tego projektu cały czas trwa – powiedział Marcin Kasprzak z biura projektowego Arup. Zupełnie porzucony został projekt przebudowy DK 62 w tzw. nowym śladzie i zaktualizowany projekt przewiduje przeprowadzenie drogi po istniejącym szlaku. – Prawdopodobnie w Woli Kiełpińskiej wybudowana zostanie estakada –  mówi Grzegorz Hetmanek z Warszawskiego oddziału GDDKiA. – Chciałbym aby ten projekt stanął na obradach Zespołu Opiniowania Projektów Inwestycyjnych, na którym będą samorządowcy z Serocka na koniec tego kwartału – dodaje.

W opinii wielu naszych rozmówców przebudowa drogi krajowej 62 to bardzo odległa przyszłość. Nie ma źadnych szans, aby miała miejsce przed 2015 rokiem. Obecnie trwające prace planistyczne to dopiero przygotowanie przed uzyskaniem decyzji środowiskowej, która umoźliwi realizację projektu. Ze żródeł w GDDKiA wynika, źe droga krajowa 62 na odcinku w Gminie Serock będzie brana pod uwagę do realizacji dopiero gdy zakończone zostaną większe inwestycje takie jak obwodnica Pomiechówka. Ograniczone fundusze europejskie mają pozwolić na przebudowę drogi do klasy GP (do 100 km/h) dopiero po roku 2020.

KG.

fot. Skrzyźowanie w Woli Kiełpińskiej – jedno z najmniej bezpiecznych miejsc na przebiegu DK62 przez gminę Serock