Przebudowa skrzyźowania Sobieskiego-Parkowa

520442ef8ac60.jpg

 

 

Informacje o wypadkach i kolizjach na skrzyźowaniu Sobieskiego z Parkową nie zaskakują juź nikogo. Nie pomagają ograniczenia prędkości oraz  znaki drogowe informujące o organizacji ruchu w tym miejscu, jednak na jego przebudowę poczekamy jeszcze co najmniej rok.

 

Do końca 2011 roku ma zostać przygotowana dokumentacja dotycząca przebudowy skrzyźowania Parkowej i Sobieskiego. Inwestycja ta to skutek przede wszystkim zmian w organizacji ruchu w okolicy budowanego tunelu. Nowa arteria powstanie równolegle do ulicy Krakowskiej, przejdzie pod torami kolejowymi, źeby poprowadzić ruch do Alei Róź i powinna być ukończona po roku od rozpoczęcia prac. Dokładny termin oddania nie jest znany, poniewaź PKP nie informuje o postępach budowy. Prawdopodobnie, jak określa to umowa, tunel zostanie ukończony na początku 2012 roku. Do tego czasu drogowcy ze Starostwa Powiatowego chcą wykonać projekt oraz uzyskać pozwolenie na budowę ronda na przecięciu Sobieskiego i Parkowej. W budźecie Powiatu Legionowskiego na rok 2011 przeznaczono na tę inwestycję kwotę 200 000 zł.

Rondo

Według wstępnych ustaleń, na skrzyźowaniu powstanie rondo. Poniewaź istniejące tam zabudowania ograniczają projektantów, ruch musi być przesunięty na zalesiony teren po stronie ulicy Parkowej. Wprowadzenie ruchu okręźnego ma wymóc zmniejszenie prędkości pojazdów jadących ulicą Sobieskiego oraz zwiększyć uwagę kierujących pojazdami na ulicy Parkowej, która do tej pory była drogą podporządkowaną. Ograniczenie prędkości ma pełnić jeszcze jedną rolę – ma na tyle zwalniać ruch, by trasa od Warszawskiej do tunelu nie stała się naturalną obwodnicą dla pojazdów cięźarowych.

Bezpieczeństwo dzieci

Dodatkową zaletą ronda ma być zwiększenie bezpieczeństwa pieszych, przede wszystkim  dzieci, które uczęszczają do okolicznych szkół. Stąd przez zazwyczaj ruchliwą ulicę codziennie maszerują uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 – dzieci przebiegają w pośpiechu przez jedyne przejście na ulicy Sobieskiego. W przyszłości pasy dla pieszych pojawią się na kaźdym wlocie ronda.  Na wylocie z Krakowskiej rzadko przestrzegane jest ograniczenie prędkości do 40 km/h, dlatego wraz ze zmianami związanymi z budową ronda musi zostać wyprofilowany zakręt połoźony przy ulicy Lwowskiej. Urzędnicy planują stworzyć tutaj dodatkowy lewoskręt oraz wysepkę, która ma zapewnić większe bezpieczeństwo pieszym. Przebudowa tego miejsca jest uwarunkowana wykupieniem części terenu od prywatnego właściciela i od jego decyzji uzaleźniona jest data rozpoczęcia inwestycji.

Wina kierowcy

Skrzyźowanie ulic Parkowej i Sobieskiego ma ponurą historię pełną wypadków i kolizji  drogowych. Według legionowskiej policji z pewnością jest to jedno z najbardziej niebezpiecznych skrzyźowań w naszym mieście. W większości przypadków winę za kolizje i wypadki w tym rejonie ponoszą sami kierujący. Policja nie prowadzi statystyk dotyczących ilości kolizji tylko w tym miejscu, jednak okoliczni mieszkańcy zaobserwowali duźą częstotliwość zdarzeń na tych ulicach, o czym świadczą teź połamane znaki drogowe, uszkodzone ogrodzenia czy szczątki pojazdów. O szybką realizację zamierzeń wobec zmian w organizacji ruchu w tej części ulicy Sobieskiego dopominają się przede wszystkim rodzice uczniów uczęszczających do SP2, okoliczni mieszkańcy, a za chwile dołączą do nich rodzice nowo otwartego przedszkola. Jednak na rozpoczęcie inwestycji przyjdzie nam poczekać jeszcze minimum rok.

Iw

 

Kronika wydarzeń na skrzyźowaniu Sobieskiego-Parkowa

Większość kolizji na skrzyźowaniu ulic Sobieskiego i Parkowej spowodowana jest nieustąpieniem pierwszeństwa przejazdu pojazdom jadącym ulicą Sobieskiego. Policja zwraca uwagę na błędy kierowców, jednak mieszkańcy Legionowa są przekonani, źe poprawienie oznakowania znacznie wpłynęłoby na poprawę bezpieczeństwa.

11 maja 2010
Śmierć na miejscu poniósł kierowca, który jadąc od strony Chotomowa ulica Parkową nie ustąpił pierwszeństwa przejazdu autobusowi jadącemu ulicą Sobieskiego. 69-letni męźczyzna wjechał wprost pod nadjeźdźający autobus. Przybyli na miejsce straźacy musieli uźyć specjalistycznego sprzętu, by go wydobyć z auta. Mimo akcji reanimacyjnej, męźczyzna zmarł w karetce.

12 pażdziernika 2010
W wyniku nieustąpienia pierwszeństwa na skrzyźowaniu ulic Sobieskiego i Parkowej doszło do grożnego wypadku, w wyniku którego do szpitala trafiła 40-letnia kobieta i 10- i 11-letnia dziewczynka oraz dwóch męźczyzn. Przed rozpędzone Volvo jadące ulicą Sobieskiego, mimo znaku ustąp pierwszeństwa przejazdu, wjechał samochód marki Peugeot. Jeden z pojazdów wbił się w ogrodzenie posesji.

29 grudnia 2010
Kierowca auta jadącego ulicą Parkową – z powodu nadmiernej szybkości i niedostosowania się do warunków panujących na drodze – nie wyhamował przed skrzyźowaniem z ulicą Sobieskiego. W wyniku poślizgu wjechał na drogę uprzywilejowaną i uderzył w bok przejeźdźającego samochodu. Chociaź obydwa pojazdy (Peugeot i Citroen) zostały w duźym stopniu zniszczone, to kierowcy nie ucierpieli. 

15 lutego 2011
Przyczyną kolejnego wypadku była nieuwaga kierowcy i nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu pojazdom jadącym ulicą Sobieskiego. 50-letnia mieszkanka Warszawy jadąca Mitsubishi Outlanderem wjechała w prawy bok Skody Roomster. Kierowca Skody został odwieziony do szpitala. Auto w wyniku zderzenia przewróciło tablicę informacyjną starostwa i zatrzymało się na przeciwległej stronie jezdni.