Bardzo dużym zainteresowaniem cieszyła się pierwsza w powiecie konferencja „Autyzm i co dalej?” zorganizowana 12 marca 2016r. przez Przedszkole Specjalne w Powiatowym Zespole Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie. Przyświecał jej jeden główny cel – otwarcie dialogu. To z pewnością się udało. O czym mogą świadczyć opinie napływające do organizatorów.
Już od wczesnych godzin w legionowskim ratuszu zaczęło zbierać się wielu ludzi. Spowodowane to było organizowaną przez Przedszkole Specjalne w PZSiPS w Legionowie, ul. Jagiellońska 69 konferencją na temat autyzmu. W sali widowiskowej ratusza zabrakło wolnych miejsc, co potwierdzało dużą wagę problemu, jakim w obecnych czasach jest autyzm i potrzebę rozmawiania o nim.
Celem głównym spotkania było podjęcie dialogu – autyzm i co dalej? Znalezienie odpowiedzi na kilka podstawowych pytań: Jak należy postępować? Co można zrobić? Jak wspierać dzieci? Jak wspierać rodziców?
Patronat honorowy nad konferencją objęli: Starosta Powiatu Legionowskiego Robert Wróbel oraz Prezydent Miasta Legionowo Roman Smogorzewski.
Starosta Legionowski otworzył konferencję podkreślając jej charakter. Wielokrotnie zwracał uwagę na to, iż autyzm dotyka coraz więcej dzieci. Cieszy się, że legionowska placówka podjęła próbę zaprezentowania możliwości pomocy dzieciom i rodzinom dotkniętym tym problemem.
Aktywni rodzice
W konferencji brały udział osoby, którym tematyka autyzmu jest bliska: terapeuci, nauczyciele i członkowie rodzin. Obecność rodziców stała się bardzo budującą informacją, gdyż tylko spójne działania szkoły, terapeutów i środowiska domowego wpływają pozytywnie na szeroko rozumiane wsparcie dzieci z autyzmem. Cieszy to tym bardziej iż, grupa rodziców aktywnie uczestniczyła w panelach dyskusyjnych zaproponowanych przy „stoiskach konsultacyjnych.”
Gość specjalny
Gościem specjalnym konferencji była będąca autorytetem w dziecinie pracy z dziećmi z autyzmem, psycholog, superwizor, autorka artykułów poświęconych efektywnym technikom uczenia dzieci z autyzmem; Dyrektor pierwszej w Polsce i Europie repliki Princeton Child Development Institute w USA, który jest jedną z najlepszych placówek terapeutycznych na świecie – pani dr Anna Budzińska. Przedstawiła ona nowoczesne metody uczenia się dzieci z autyzmem, które prowadzi w Instytucie Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku. W trakcie wystąpienia pokazała elementy terapii, jaką objęte są dzieci w przedszkolu w IWRD w Gdańsku. Prezentowała efekty pracy swoich pracowników poparte badaniami oraz filmami pokazującymi pracę z dziećmi w ośrodku. – Ważnym elementem terapii – mówi pani Budzyńska – jest współpraca z rodzicami, którzy staja się członkami zespołu terapeutycznego i również prowadzą terapie w domu. – Zwróciła ona uwagę na to, że edukacja przedszkolna to czas, którego nie można zmarnować. Dlaczego? Ponieważ jest to okres, w którym mózg maluszka/ dziecka pomaga mu w efektywnym uczeniu się. Przez to właśnie dobór metod powinien być w tym czasie odpowiedni. Pani Budzyńska podkreślała skuteczność terapii behawioralnej, która przynosi korzystne efekty i daje dzieciom z autyzmem niepowtarzalną szansę na godne życie.
Terapia behawioralna
Po prezentacji podejścia naukowego dotyczącego autyzmu i pracy z dziećmi przyszła kolej na prezentacje osoby, której praca z dzieckiem autystycznym jest chlebem powszednim. Pani Małgorzata Wokacz – Zaborowska przybliżyła zgromadzonym w sali widowiskowej ratusza terapię behawioralną i jej efekty widziane oczami rodzica. W ciekawy sposób opowiedziała o drodze, jaką przeszła ze swoim synem i o tym jaką rolę w życiu jej rodziny odegrał Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku, którego podopiecznym w obecnej chwili jest jej syn. Również zwróciła uwagę na udział rodziców w terapii dziecka, ponieważ realizują oni w domu program domowy, który jest nieodzownym elementem terapii. Wypowiedź pani Zaborowskiej wzbogacona była filmami pokazującymi syna w trakcie terapii, dzięki której może uczestniczyć np. w grupowych zajęciach nauki gry na instrumencie czy jazdy na nartach.
Przedszkole Specjalne
Podczas konferencji przedstawiona została również koncepcja pracy Przedszkola Specjalnego, które istnieje już w Powiatowym Zespole Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie 8 lat. Pani wicedyrektor Ewa Zielińska – Jemioło przybliżyła historię powstania oraz misję Przedszkola Specjalnego. Zaprezentowała również sposoby pracy w przedszkolu, charakteryzując szeroki wachlarz metod, jakie wykorzystują pracujący w Placówce nauczyciele i terapeuci. W tym miejscu wspomniano o: terapii behawioralnej, metodzie ruchu rozwijającego W. Sherborne, stymulacji polisensorycznej, jak również terapiach: ręki, logopedycznej, EEG Biofeedback, ortoptyce i wielu innych wykorzystywanych w Przedszkolu Specjalnym. Przedstawiona oferta przedszkola jest niezwykle bogata i stwarza warunki do rozwoju każdego dziecka. Można tego było doświadczyć podczas wystąpienia nauczycieli z Przedszkola Specjalnego w Powiatowym Zespole Szkół i Placówek Specjalnych: pani mgr Liliany Sadowskiej – eksperta w Placówce w dziecinie alternatywnych metod komunikacji oraz pani mgr Justyny Ubowskiej – Gendek – terapeuty integracji sensorycznej oraz wczesnego wspomagania w Placówce. Panie zaprezentowały szczegółowo formy i metody pracy z dziećmi w Placówce. Wystąpienie ich było wzbogacone o wiele filmów prezentujących pracę z dziećmi w Przedszkolu Specjalnym.
Autyzm w powiecie legionowskim
Podczas konferencji nie mogło zabraknąć lokalnej diagnostyki. Przedstawiciel Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Legionowie, pani Izabela Krawczyk przedstawiła zebranym informację na temat epidemiologii autyzmu na terenie naszego powiatu.
Na koniec konferencji wszyscy uczestnicy mogli spotkać się przed salą widowiskową z pozostałymi terapeutami i specjalistami z Przedszkola Specjalnego w Powiatowym Zespole Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie podczas paneli prezentujących wszystkie metody pracy z dziećmi. Można było zadawać pytania, poznać szczegóły, jak również krótkie prezentacje multimedialne każdej z metod. Ta część również cieszyła się dużym zainteresowaniem, ponieważ można było „na żywo” zapoznać sie z tym co prezentowane było na filmach z pracy z dziećmi.
W konferencji wzięło udział około 250 uczestników z terenu powiatu legionowskiego, jak również z Warszawy i innych większych miejscowości. Do Ratusza Miejskiego przybyło 51 członków rodzin (rodzice i dziadkowie) dzieci z autyzmem. Tak ogromna liczba uczestników potwierdziła tylko fakt, iż problem autyzmu jest ważny i prawdopodobnie jeszcze nie jest do końca wyczerpany. Środowisko nadal potrzebuje wsparcia i pomocy w szukaniu odpowiednich metod pracy i pomocy dzieciom dotkniętym tym schorzeniem. Komentarze jakie pojawiają sie po konferencji pod plakatami zapraszającymi na wydarzenie są również potwierdzeniem celowości organizowania tego typu spotkań.
Katarzyna Kacprzak, Marcelina Makowiecka
Zdjęcia Julita Oktaba
Powiatowy Zespół Szkół i Placówek Specjalnych