Dogoterapia (terapia z udziałem psa) to metoda służąca wzmocnieniu efektywności rehabilitacji, w której odpowiednio wyselekcjonowany i wyszkolony pies, prowadzony przez wykwalifikowanego terapeutę, jest elementem motywującym.
W przedszkolu Powiatowym Zespole Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie ul. Jagiellońska 69 zajęcia dogoterapii mają formę pracy grupowej. Odbywają się cyklicznie – raz w miesiącu. Dzieci w małych, sześcioosobowych grupach biorą udział w półgodzinnych spotkaniach z czworonogami.
Formą najczęściej stosowaną podczas zajęć w naszym przedszkolu są spotkania z psem (SP) – zajęcia, które mają na celu stworzenie pozytywnego kontaktu pomiędzy uczestnikami a zwierzęciem. W trakcie spontanicznej, radosnej zabawy (ukierunkowanej przez prowadzącego) uczestnicy przyzwyczajają się do kontaktu z nim, głaszczą go, wydają polecenia. Zajęcia mają za zadanie dostarczenie uczestnikom pozytywnego ładunku emocjonalnego, satysfakcji z obcowania z psem, przełamują lęki w kontaktach z otoczeniem, stymulują rozwój zmysłów postrzegania.
W odpowiedzi na potrzeby naszych przedszkolaków podczas sesji stosowane są też elementy
Terapii z psem (TP) oraz Edukacji z psem (EP).
Terapia z psem (TP) – jest to zestaw ćwiczeń ukierunkowanych na konkretny, zaplanowany cel rehabilitacyjny. Terapia jest bardzo efektywna w rehabilitacji dzieci, ze względu na „ukrycie” ćwiczeń rehabilitacyjnych w formie zabawy ze zwierzakiem. Daje ona możliwość “przemycenia” trudnych, czasem żmudnych ćwiczeń wspomagających rehabilitację z pomocą odpowiednio wybranych i przygotowanych psów.
Edukacja z psem (EP) – ma na celu usprawnienie sfery intelektualnej i poznawczej dziecka. Pies używany jako „pomoc naukowa”, motywuje do nauki i poprzez stworzenie przyjaźniejszych warunków zwiększa możliwości przyswojenia wiedzy. Zajęcia takie mają na celu rozwijanie sfery umysłowej dziecka, wpływając na koncentrację uwagi, rozwój mowy i funkcji poznawczych, pobudzanie zmysłu wzroku, słuchu, dotyku i węchu.
Efekty dogoterapii dotyczą czterech ważnych obszarów: rozwoju emocjonalnego, społecznego, fizycznego i poznawczego. Dogoterapia pozwala na przerwanie bariery nieśmiałości, daje poczucie bezpieczeństwa, kształtuje poczucie odpowiedzialności za zwierzaka, a za razem uczucie współzależności. Dzięki nawiązaniu i pogłębieniu kontaktu z psem osoba niepełnosprawna czuje się pewniej we własnym środowisku, łatwiej nawiązuje kontakty społeczne, poprawia komunikację, zdobywa nowych przyjaciół. Różnego rodzaju zabawy stosowane podczas dogoterapii wpływają na aktywność fizyczną podopiecznych. Dogoterapia ułatwia też nabywanie wiedzy i umiejętności, pozwala na doskonalenie funkcji związanych z percepcją zmysłową oraz myśleniem, ćwiczy koncentrację uwagi, stymuluje rozwój mowy i alternatywnych sposobów komunikacji.
Urszula Witaszczyk
(na podstawie wikipedii i kynoterapia.pl)