Legionowo od stolicy dzieli zaledwie 25 minut. Mniej niż pół godziny jazdy w komfortowym, nowoczesnym pociągu. Jak mówią władze miasta – nie walczą ze stereotypem podwarszawskiej sypialni, ale starają się pokazać, że w sypialni może być bardzo komfortowo i mogą się tam dziać bardzo przyjemne rzeczy.
Stałe polepszanie warunków podróżnych to jeden z priorytetów władz Legionowa. Miasto, które przyciąga bliskością terenów rekreacyjnych, nowoczesnymi placówkami oświatowymi czy obiektami sportowymi, takimi jak Arena Legionowo, kilka lat temu postawiło na komunikację zbiorową. Jeszcze niedawno do Warszawy dojeżdżały tylko dwie miejskie linie autobusowe – 723 i 801. Pociągi kursowały rzadko, a bilet miesięczny ZTM nie upoważniał do korzystania z kolei. Obecnie po Legionowie jeżdżą 4 całotygodniowe linie dzienne i jedna nocna, a także pociągi linii S-3 i S-9 (szybka kolej miejska) i Kolei Mazowieckiej, którymi można podróżować na podstawie jednego biletu ZTM. Są trzy bezpłatne linie dowozowe, finansowane w całości z budżetu miasta. Miasto dopłaca do każdego biletu miesięcznego i kwartalnego, oferując zniżkę na „Kartę legionowianina”.
Obraz dobrze skomunikowanego miasta jeszcze do niedawna psuł widok zaniedbanych baraków, które z założenia „tymczasowe”, przez ponad 20 lat zastępowały dworzec. Kolej nie planowała inwestycji w tego rodzaju infrastrukturę, więc władze Legionowa postanowiły wziąć sprawy w swoje ręce.
– Od lat 80-tych zarówno mieszkańców, jak i podróżnych, którzy wysiadali na stacji głównej z pociągu „straszyły” z założenia tymczasowe, lecz faktycznie pozostające w naszym mieście aż do 2013 roku kontenery dworca PKP. Pomimo tego, że szpeciły miasto i miały być rozwiązaniem na chwilę, odpowiedzialne za infrastrukturę kolejową spółki PKP nie kwapiły się do wybudowania w Legionowie prawdziwego dworca. Postawiłem sobie za cel znalezienie środków na poprawienie estetyki centrum Legionowa, pierwszego miejsca, jakie widzą nie tylko osoby przyjeżdżające koleją do miasta, ale nawet ci, którzy jedynie przejeżdżają pociągiem do Warszawy np. z lotniska w Modlinie – mówi prezydent Roman Smogorzewski.
Po długich staraniach udało się pozyskać ogromne środki – dofinansowanie ze Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy w wysokości blisko 36 mln zł. I to nie tylko na dworzec z dwupoziomową Mediateką, ale także dwa parkingi dla podróżnych dojeżdżających do kolei własnym samochodem. Dzięki tej inwestycji udało się połączyć położone w niewielkiej odległości, ale komunikacyjnie odległe punkty miasta – przejścia kolejowe w ulicach Polna/Handlowa oraz Piaskowa, przebudowano także przejście podziemne od strony osiedla Piaski.
Pechowy dworzec?
Umowa o dofinansowaniu projektu została podpisana w połowie 2012 roku, lecz budowa rozpoczęła się w 2013 roku. Nie obyło się bez problemów. I to nie pierwszych w przypadku dworca w Legionowie. Jak lubi wspominać przy poruszaniu tego tematu prezydent, pierwsze dwa legionowskie dworce zostały zniszczone podczas I i II wojny światowej. Tym razem obyło się bez wojny, ale w październiku 2014 roku, po wielu miesiącach upomnień i pism, pożegnano się z wykonawcą. Głównym powodem zerwania umowy było opóźnienie i brak postępów na budowie.
– Zrobiliśmy absolutnie wszystko, żeby dać im szansę na zrealizowanie inwestycji, ale jej nie wykorzystali. To nie jest tak, że myśmy wyrzucili biednego polskiego przedsiębiorcę. On też (również wypowiadając umowę – red.) uznał, że nie jest w stanie tej roboty dokończyć – powiedział wówczas prezydent Roman Smogorzewski – Ta budowa, jako całość, składa się z czterech, prawie odrębnych budów: dworca, garażu, drogi i przejścia podziemnego. Można było to robić niezależnie, natomiast nie było to wykonywane – dodał Robert Beme, inwestor zastępczy.
Ogłoszony przez Urząd Miasta przetarg na dokończenie inwestycji w kwietniu 2015 roku wygrała firma Skanska SA, która sprawnie i bez opóźnień zrealizowała inwestycję. Zaoszczędzone środki przeznaczono na budowę drugiego – tym razem od strony ul. Kościuszki, parkingu wielopoziomowego.
O wiele więcej niż dworzec
Zgodnie z założeniami projektu, stacja kolejowa „Legionowo” stanie się głównym centrum przesiadkowym miasta, powiatu legionowskiego oraz powiatów sąsiadujących. W budynku dworca, oprócz kas, poczekalni i lokali użytkowych, znajdzie się także nowoczesna i wielofunkcyjna Mediateka – miejsce, w którym pasażerowie będą mogli skorzystać z internetu, wypożyczyć książkę lub ją przeczytać w funkcjonalnym i wygodnym otoczeniu. To także scena, na której będą mogły odbywać się przedstawienia i koncerty dla blisko 150 widzów, to szybki i łatwy dostęp do multimediów, prasy.
Celem głównym projektu było usprawnienie i zintegrowanie różnych form zbiorowej komunikacji (kolejowej i autobusowej) – zarówno tej lokalnej, regionalnej jak i międzynarodowej z komunikacją indywidualną. Centrum pozytywnie wpłynie na funkcjonalność i efektywność komunikacji zbiorowej, zgromadzenie w jednym miejscu różnych środków transportu usprawni system transportu publicznego – oprócz około 1000 miejsc parkingowych na dwóch parkingach, w budynku znajdzie się wypożyczalnia rowerów, obok niego znajdują się perony dla autobusów oraz postoje taksówek.
– Liczymy, że usprawnienie komunikacji zbiorowej i zwiększenie miejsc parkingowych zwiększy liczbę użytkowników komunikacji zbiorowej jako alternatywy dla komunikacji indywidualnej w aglomeracji i formy transportu przyjaznej środowisku. Duży, funkcjonalny i nowoczesny dworzec poprawi standard obsługi podróżnych, a możliwość szybkiej przesiadki poprawi efektywność i skróci czas przejazdu. Niebagatelne znaczenie ma także estetyka tej inwestycji – dzięki kolejnemu nowoczesnemu budynkowi w samym sercu Legionowa zwiększy się atrakcyjność miasta i poprawi jego wizerunek – mówi Tamara Mytkowska, rzecznik Urzędu Miasta Legionowo
Planowany całkowity koszt inwestycji to 54 mln zł, dofinansowanie ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy wynosi 85% kosztów kwalifikowanych wynosi 36 mln zł. Oficjalne otwarcie dworca i Mediateki odbędzie się 11 września.
SZCZEGÓŁY PROJEKTU:
Najbardziej reprezentacyjną częścią inwestycji jest budynek dworca, który ma trzy kondygnacje, a jego zwieńczenie stanowi kopuła. Na parterze znajdzie się przestrzeń na działalność usługową-komercyjną, część powierzchni przeznaczonno na poczekalnię i kasę biletową. Na dwóch górnych kondygnacjach znajduje się przestrzeń publiczna – Mediateka. W budynku znajduje się system informacji pasażerskiej, pomieszczenie Straży Miejskiej i wypożyczalnia rowerów. Tuż obok dworca są ustawione zadaszone przystanki autobusowe.
Od strony osiedla Piaski została zbudowana pochylnia, umożliwiająca podjazd niepełnosprawnym czy też rowerzystom.
Ulicę Polną za przejazdem przez tory kolejowe i Piaskową połączyła nowa droga – ulica Szwajcarska. Pod drogą zostało rozbudowane przejście podziemne, które stanowi kontynuację obecnie istniejącego przejścia pod torami.
W ramach projektu powstaje także drugi parking poziomowy. W sumie przy realizacji inwestycji powstanie około 1000 miejsc parkingowych.