Zastój przy przebudowie legionowskiego odcinka drogi krajowej nr 61 (DK61) powoli dobiega końca. Do dzisiaj (10 lipca br.), bowiem przyjmowane są ostatnie uwagi do wydanej pod koniec maja br. przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie nowej oceny środowiskowej dla zoptymalizowanych przez firmę Skanska rozwiązań inwestycyjnych. Po zakończeniu tej procedury, przyjdzie m. in. czas na wojewodę mazowieckiego. To właśnie po jego stronie będzie leżeć wydanie zamiennego zezwolenia drogowego dla tego przedsięwzięcia.
Zastój na budowie
Od wczesnej wiosny br. przy poszerzaniu legionowskiej nitki krajówki nic się nie dzieje. Zastój na budowie wynika z konieczności uzyskania nowych decyzji administracyjnych. Firma Skanska zoptymalizowała rozwiązania inwestycyjne w dotychczasowym projekcie, a zmiany te wymagają uzyskania zamiennego zezwolenia drogowego. Ścieżka administracyjna zmierzająca do wydania tej decyzji jest dość długa i skomplikowana. Obecnie zaś jest zdaje się, że na finiszu.
Nowe wytyczne środowiskowe na finiszu
Aby wojewoda mazowiecki mógł wydać zamienne Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID), musi posiadać nową ocenę środowiskową dla zmian wprowadzonych w projekcie. Decyzje te zapadły w warszawskiej RDOŚ 21 maja br. i w kolejnych dniach zostały poddane konsultacjom ze społeczeństwem. – Od 10 czerwca br. do 10 lipca br. trwa udział społeczeństwa do postępowania Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska – informuje Marta Małęczyńska, inspektor wydziału realizacji w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Warszawie. Po zakończeniu całej tej procedury środowiskowej, zoptymalizowana dokumentacja projektowa tej inwestycji drogowej trafi zaś na biurko wojewody mazowieckiego, po którego stronie leżeć będzie wydanie zamiennego zezwolenia drogowego dla firmy Skanska. Dopiero wydanie tej decyzji przełoży się na wznowienie robót drogowych przy DK nr 61 w Legionowie. O tym, kiedy dokładnie zostanie ona wydana obecnie trudno jest jednak wyrokować.
Czasochłonna procedura administracyjna
Po zakończeniu procedury zapewniającej udział społeczeństwa Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wyda postanowienie uzgadniające warunki realizacji przedsięwzięcia. Następnie, Mazowiecki Urząd Wojewódzki dokona sprawdzenia zgodności dokumentacji projektowej pod kątem wymagań ochrony środowiska określonymi w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a także postanowieniu uzgadniającym warunki realizacji przedmiotowych inwestycji, zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, kompletność projektu budowlanego i posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń oraz informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, wykonania – w przypadku obowiązku sprawdzenia projektu, także sprawdzenia projektu – przez osobę posiadającą wymagane uprawnienia budowlane – tłumaczy Marta Małęczyńska ze stołecznej GDDKiA, która to instytucja jest odpowiedzialna za modernizację legionowskiej nitki krajówki.
Poślizg w terminach
Obecne opóźnienia przy realizacji tej największej w Legionowie inwestycji drogowej mogą wpłynąć na późniejszy termin jej finalizacji. Przypomnijmy, że poszerzanie 1,8-kilometrowego odcinka ulicy Zegrzyńskiej w Legionowie miało potrwać 2 lata. Drogowcy weszli na plac budowy we wrześniu 2018r. Z informacji uzyskanych w stołecznej GDDKiA wynika, że Skanska w ramach starego zezwolenia drogowego, które nie uwzględniało zmian wprowadzonych w trakcie realizacji tej inwestycji, wykonała niezbędne prace w terenie. – Kolejne prace wymagają uzyskania zamiennej decyzji ZRID – mówi przedstawicielka GDDKiA w Warszawie.