Urząd Miasta i Gminy w Serocku konsultuje z mieszkańcami przebieg linii kolejowej do Serocka. Pierwsze spotkania w Borowej Górze i Stasim Lesie sprawiły, że opracowywany jest dodatkowy wariant, w którym tory poprowadzone będą po zachodniej części DK61 i niemal całkowicie omijają zabudowę mieszkalną. Dotarliśmy do zarysu tego projektu.
W drugiej połowie czerwca projektanci studium planistyczno-prognostycznego zaprezentowali trzy wstępne propozycje przyszłej trasy kolejowej, która ma zagwarantować bezpośrednie połączenie kolejowe, m.in. Serockowi z Warszawą, stanowiąc przedłużenie na północ Mazowsza odbudowywanej linii kolejowej Wieliszew – Zegrze Południowe. Pierwsze propozycje wariantów wzbudziły ogromne emocje szczególnie wśród właścicieli nieruchomości położonych wzdłuż potencjalnej linii. Urząd Miasta i Gminy w Serocku zorganizował w ubiegłym tygodniu konsultacje społeczne. Najpierw we środę w Borowej Górze i kolejnego dnia w Stasim Lesie.
Konsultacje przyczyną zmian w propozycjach tras
Już pierwsze spotkanie konsultacyjne w Borowej Górze pokazało, że wstępnie zdefiniowane warianty, miejscami mocno ingerujące w tereny zurbanizowane lub o szybko rozwijającej się zabudowie, muszą zostać zweryfikowane. Sprzeciw mieszkańców okolicznych miejscowości, leżących wzdłuż planowanej trasy, koncentrował się głównie na kwestiach związanych z przedstawioną propozycją poprowadzenia jej w bezpośrednim sąsiedztwie budynków mieszkalnych. Przedstawione rozwiązania stwarzały w ich opinii między innymi ryzyko wyburzeń nieruchomości, a także wprowadzenia w obszary osiedli ruchu pociągów, który może być źródłem uciążliwego hałasu. – Rozumiejąc obawy mieszkańców w tej kwestii i biorąc pod uwagę ich argumentację zleciliśmy projektantom studium poszukanie rozwiązania alternatywnego i dziś jesteśmy bliscy wypracowania i zaprezentowania takiego założenia. Wiele uwag od mieszkańców wskazywało, jako najbardziej optymalny teren dla realizacji inwestycji, niemal wolny od zabudowy korytarz terenowy wzdłuż drogi krajowej nr 61, po stronie Jadwisina, gdzie obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zablokował możliwość budowy nowych budynków mieszkalnych. Podzielając zdanie co do możliwości jakie daje ta przestrzeń zleciliśmy firmie projektowej dogłębną analizę takiego rozwiązania i jej wyniki wydają się obiecujące. – informują urzędnicy z serockiego ratusza.
Z informacji do jakich dotarliśmy, nowy wariant będzie zakładał przekroczenie drogi krajowej na terenach rolniczych między Zegrzem a Jadwisinem. W dalszym biegu kolej miałaby zostać poprowadzona w jak największym zbliżeniu do samej drogi krajowej, aż do rezerwatu Jadwisin, gdzie wkraczałby na ślad samej drogi, w celu uniknięcia ingerencji w rezerwat. Takie rozwiązanie do minimum ogranicza ingerencję w zabudowę – na wysokości Jadwisina dostrzegalna jest kolizja z jednym budynkiem. Jak mówią nam projektanci największym wyzwaniem będzie rozwiązanie kolizji z drogą krajową, na terenie rezerwatu. Pracować nad nim będą doświadczeni planiści a ostateczne rozwiązanie poznamy wraz z rozwojem prac projektowych. -Zmodyfikowana propozycja daje realną szansę ograniczenia do minimum wpływu inwestycji kolejowej na istniejącą zabudowę. Z pewnością osoby, które potencjalnie mogą być dotknięte skutkami realizacji inwestycji nie pozostaną pozostawione same sobie i wraz z rozwojem prac znajdziemy sposób, aby przeciwdziałać tym następstwom budowy linii kolejowej. Korzystając jednak z pustej przestrzeni na terenie Jadwisina możemy zaproponować mieszkańcom nowy, niezależny od dróg środek komunikacji, który trwale rozwiąże problemy komunikacyjne naszej gminy. Co ważne, nowy wariant pozwala zamknąć oddziaływanie hałasowe linii kolejowej w już wytyczonym i funkcjonującym korytarzu drogi krajowej, dzięki czemu obecność kolei i kursowanie pociągów, będzie z perspektywy mieszkańców okolicznych terenów mniej zauważalne niż jej poprowadzenie na innych obszarach. – tłumaczą urzędnicy.
Linia kolejowa odpowiedzią na wyzwania dzisiejsze i przyszłe
Idea Kolei Północnego Mazowsza to plan na rozwiązanie problemu z coraz trudniejszą komunikacją z Warszawą. Transport kołowy jest coraz mniej wydajny, a mieszkańcy powiatu legionowskiego tracą swój cenny czas w korkach. Wdrażany projekt wpisuje się w plany inwestycyjne PKP Polskich Linii Kolejowych na najbliższe lata i wyłącznie przyspiesza debatę o potencjalnym przebiegu linii, która i tak by się odbyła w najbliższej przyszłości. Teren Północnego Mazowsza pozostaje białą plamą na mapie sieci kolejowej i z pewnością powróci. Serocki samorząd wcielając się w rolę inicjatora projektu może mieć większy, realny wpływ na kształt linii i realny dialog z inwestorem niż ma to na przykład miejsce w przypadku torów do Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Trudno nie zauważyć, że przyrastającej w ogromnym tempie ilości zabudowy m.in. w Serocku i okolicach oraz wzrastającej ilości pojazdów nie odpowiada tempo i możliwości budowy infrastruktury drogowej. Coraz trudniej jest wytyczać nowe trasy drogowe bez ingerencji w zabudowę czy tereny zielone. Infrastruktura kolejowa daje zupełnie nowe możliwości jeśli chodzi o transport pasażerski. Podkreślmy słowo pasażerski, bo planowana linia kolejowa, zgodnie z założeniami programu Kolej+, będzie koleją pasażerską. Na samej linii obecnie nie planuje się infrastruktury, która pozwalałaby obsłużyć transport towarowy (terminali lub ramp załadowczych), natomiast linia ma zostać zaprojektowana w taki sposób, aby możliwy był na niej potencjalnie ruch pociągów towarowych w przyszłości, jeśli zaistnieje taka potrzeba, bez potrzeby jej gruntownej przebudowy. – mówią urzędnicy z Serocka.
Dodatkowe konsultacje w Jadwisnie
Podczas spotkania w Stasim Lesie poinformowano o dodatkowych konsultacjach dla Jadwisina. Odbędą się one 27 lipca 2021 roku o godz. 18 przy ul. Szkolnej 46 w Jadwisinie – Jeżeli warunki atmosferyczne uniemożliwią przeprowadzenie dyskusji w plenerze, spotkanie zostanie przeniesione do Centrum Kultury i Czytelnictwa w Serocku, o czym poinformujemy rano w dniu zaplanowanego spotkania na stronie internetowej www.serock.pl oraz na wiejskich tablicach ogłoszeń – informuje Urząd Miasta i Gminy Serock. Dodatkowe pytania można kierować na adresy: konsultacje@metroprojekt.pl, planowanie@serock.pl jak również pod numerem telefonów: (22) 782 88 27 i (22) 782 88 31.
Linia Kolejowa Zegrze – Przasnysz
W projekt budowy linii kolejowej z Zegrza do Przasnysza zaangażowanych jest 18 samorządów. Zakłada on budowę 70 km torów, kilku stacji kolejowych oraz powstanie mostu na Narwi w Zegrzu. Na trasie nowej linii kolejowej mają się znaleźć takie miasta jak: Serock, Pułtusk, Maków Mazowiecki i Przasnysz. Koszt całej inwestycji planowany jest na 1,5 mld złotych. Projekt budowy połączenia kolejowego Zegrze-Przasnysz zakwalifikował się do drugiego etapu Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej + do 2028. Obecnie samorządy, których projekty przeszły do drugiego etapu mają czas do końca października na opracowanie ważnego dokumentu jakim jest Wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne (WSPP).
Wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne (WSPP)
Wstępne tudium Planistyczno-Prognostyczne (WSPP) dla linii kolejowej Zegrze-Przasnysz powinno powstać do 29 października 2021 roku. Opracowanie dokumentu jest kluczowe do prowadzenia dalszego procesu inwestycyjnego. W ramach WSPP powstaną m. in. analizy geologiczne, przestrzenne i środowiskowe oraz opracowane zostaną warianty przebiegu tej nowej trasy kolejowej, oczywiście z udziałem mieszkańców.
/der/