Miejska Biblioteka Publiczna w Legionowie po raz kolejny otrzymała grant Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu na realizację projektu promującego czytelnictwo. W zeszłym roku bibliotekarze utworzyli Zinotekę, a w tym udowodnią, że „Ta książka jest o Tobie!”.
To, jak ważne jest czytanie dzieciom udowodnił już program „Cała Polska Czyta Dzieciom”. Bibliotekarze z miejskiej biblioteki pójdą krok dalej i zachęcą do sięgnięcia po książki straszą młodzież. – Z naszych obserwacji i badań czytelniczych wynika, że wielu młodych ludzi rezygnuje z czytania po ukończeniu szkoły i uwolnieniu się od obowiązku czytania lektur – mówi Tomasz Talarski, dyrektor biblioteki. – A przecież książki mogą pomóc w życiu codziennym, bo dzięki nim można przeżyć problemy, zanim się z nimi zetkniemy, dają również szansę na przepracowanie obecnych i przyszłych sytuacji życiowych.
Aby ułatwić kontakt z młodzieżą legionowscy bibliotekarze są aktywni w sieci. – Mamy już swoje konta w mediach społecznościowych. Jakiś czas temu pojawiliśmy się również na TikToku – dodaje Tomasz Talarski. – Popularność naszego profilu rośnie, niektóre materiały obejrzało kilkanaście tysięcy młodych osób. Szczególnie cieszą nas coraz częstsze literackie dyskusje toczące się w komentarzach.
Po co bibliotece TikTok? Bibliotekarze przede wszystkim prezentują tam świeżo zakupione książki i zapraszają w ten sposób młodych ludzi do Poczytalni. Także dzięki temu wiedzą, że legionowscy nastolatkowie i nastolatki czytają, jednak część z nich nie korzysta z biblioteki, bo nie są świadomi, że Poczytalni znajdują się książki, które ich zainteresują. Zamieszczane w serwisach społecznościowych materiały mają sprawić, że młodzież w pierwszej kolejności będzie kojarzyła książki z biblioteką i możliwością wypożyczenia, a dopiero później z kupowaniem ich w księgarni.
Ale media społecznościowe to nie wszystko. Bibliotekarze wcielą się w rolę facylitatorów: udadzą się do szkół, by w czasie zajęć porozmawiać z uczniami o ich oczekiwaniach względem książek i biblioteki oraz o tematach, które są dla nich ważne. W efekcie powstanie strona internetowa, która wesprze młodzież w wyborze książek, które mogą przeczytać i wypożyczyć w bibliotece. System będzie proponował tytuły na podstawie kryteriów wybranych przez użytkowników: wieku, zainteresowań, tematyki wcześniej przeczytanych książek. Każda wybrana książka będzie mogła być przez użytkownika oceniona i odłożona do przeczytania na wirtualną półkę.
– Zanim udostępnimy generator tytułów, jak go roboczo nazywamy, sprawdzimy, czy nasz pomysł spodobał się nastolatkom – mówi Karolina Błaszczak-Modzelewska, zastępca dyrektora biblioteki. – Zaprosimy ich do nas na SPEED DATING czyli szybką randkę z zaproponowaną przez system książką i po przeczytaniu fragmentu zapytamy, czy chcieliby ją czytać dalej.
Razem z młodzieżą bibliotekarze zaplanują rearanżację działu dla nastolatków, by poczuli, że jest to miejsce stworzone specjalnie dla nich.
Zmiana czeka też katalog biblioteczny – aby ułatwić młodszym czytelnikom i ich rodzicom dobór książek na wybrane tematy, zostanie on uzupełniony o kolekcje lokalne grupujące książki.
Realizując projekt, bibliotekarze spróbują nie tylko powstrzymać młodych ludzi od od odchodzenia od czytania, lecz także – przy wsparciu rodziców – popracować nad obudzeniem w dzieciach przyjemności z czytania. Porad będą udzielali eksperci, na pierwsze spotkanie zostaną zaproszeni rodzice dzieci, które jeszcze nie umieją czytać. Będą oni mogli uzyskać wskazówki dotyczące znaczenia lektur w rozwoju dziecka i doboru odpowiednich książek. Na spotkanie z Małgorzatą Swędrowską specjalizującą się w czytaniu wrażeniowym rodzice będą mogli przyjść z dziećmi, które w jego trakcie wezmą udział w warsztatach literackich.
Na drugie spotkanie pt. „Jak czytać dzieciom i z dziećmi i dlaczego nie można sobie tego odpuścić” zaproszeni zostaną rodzice dzieci, które już potrafią czytać. Izabela Koryś z Instytutu Książki i Czytelnictwa Biblioteki Narodowej opowie – zarówno z perspektywy eksperta jak i rodzica dziecka, które nie chciało czytać – o książkach, które pomogły rozbudzić miłość do czytania, oraz o tym, jak sprawić, by dziecko czerpało przyjemność z lektury pomimo dysleksji. Obydwa spotkania będą tłumaczone na polski język migowy.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.