Czy korzystać z gwarancji, gdy rzecz kupiona przez konsumenta okazuje się wadliwa?

52044a66dc664.jpg

W przypadku towarów konsumpcyjnych, a więc kupionych w celu niezwiązanym z działalnością gospodarczą lub zawodową, odpowiedzialność sprzedawcy za wady rzeczy regulują przepisy ustawy z 27.07.2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaźy konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, która przewiduje dwa rodzaje odpowiedzialności sprzedawcy.

Pierwszy rodzaj odpowiedzialności sprzedawcy za wady rzeczy ma charakter ustawowy i bezwzględny, co oznacza, iź przepisy cytowanej ustawy ściśle określają zakres odpowiedzialności sprzedawcy za wady rzeczy oraz, iź sprzedawca nie moźe się zwolnić z tej odpowiedzialności względem konsumenta, np. wskazując, iź nie ponosi winy za wadliwość rzeczy. Jest to tzw. ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową.

Jeźeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący moźe źądać według własnego wyboru nieodpłatnej naprawy albo wymiany towaru na nowy, chyba źe naprawa albo wymiana są niemoźliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Jeźeli kupujący, ze wskazanych wyźej powodów, nie moźe źądać naprawy ani wymiany albo jeźeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu źądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana naraźałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniźenia ceny albo odstąpić od umowy. Jednakźe kupujący od umowy nie moźe odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Niestety przepisy nie określają terminu, w jakim sprzedawca jest zobowiązany do naprawy albo wymiany towaru na nowy. Jedynie w przypadku, gdy sprzedawca nie ustosunkuje się do reklamacji kupującego w terminie 14 dni, uwaźa się, źe uznał ją za uzasadnioną, co jednak nie oznacza, iź w tym terminie powinien naprawić lub wymienić towar. 

Drugi rodzaj odpowiedzialności sprzedawcy za wady rzeczy ma charakter dobrowolny, a zakres tej odpowiedzialności zaleźy od swobodnego uznania gwaranta, którym moźe być sprzedawca lub producent rzeczy, choć w praktyce najczęściej spotykamy się z gwarancją udzielaną przez producenta. Jest to tzw. odpowiedzialność gwarancyjna.

Warunkiem udzielenia gwarancji jest złoźenie przez sprzedawcę lub producenta stosownego oświadczenia o udzieleniu gwarancji, w którym określi on obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada jakości, o której zapewnił gwarant. Nie uwaźa się za gwarancję oświadczenia, które nie określa obowiązków gwaranta. Oświadczenie gwaranta na ogół zawarte jest w dokumencie gwarancyjnym, który sprzedawca wręcza kupującemu przy sprzedaźy. Moźliwe jest równieź złoźenie oświadczenia gwarancyjnego w reklamie.

Naleźy podkreślić, iź zakres odpowiedzialność gwarancyjnej zaleźy od swobodnego uznania gwaranta, co oznacza, iź moźe on udzielić gwarancji na dowolny okres, zakresem gwarancji objąć wszystkie wady rzeczy albo tylko ściśle określony katalog wad, a takźe dowolnie określić uprawnienia kupującego, np. postanawiając, iź w ramach udzielonej gwarancji towar nie podlega wymianie, a wyłącznie naprawie, której okres wynosi np. 3 miesiące.

Z tych powodów naleźy bardzo dokładnie przeanalizować dokument gwarancyjny, zanim podejmie się decyzję, czy reklamując zakupiony towar chce się skorzystać z uprawnień gwarancyjnych, czy teź z uprawnień wynikających z tytułu ustawowej odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową. Moźe się bowiem okazać, iź udzielona gwarancja jest tylko pozornie korzystniejsza niź ustawowy zakres odpowiedzialności sprzedawcy. Warto równieź w zgłoszeniu reklamacyjnym jednoznacznie określić, który rodzaj odpowiedzialności sprzedawcy wybiera kupujący, co ustrzeźe przed sytuacją, iź sprzedawca będzie twierdził, iź kupujący wybrał uprawnienia wynikające z gwarancji.

Jednocześnie naleźy zauwaźyć, iź gwarancja udzielona na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową. Dlatego teź konsument niezadowolony z realizacji uprawnień gwarancyjnych moźe skorzystać z uprawnień wynikający z ustawowej odpowiedzialności sprzedawcy, o ile nie płynął okres 2 lat od dnia wydania towaru kupującemu.

 

Adw. Maciej A. Patocki

Kancelaria Adwokacka w Warszawie ul. Mokotowska 17 lok.11

Filia w Legionowie ul. Piłsudskiego 33 lok.302