Prędzej czy później czeka to każdego z kierowców. Stan naszych dróg, rozwiązania konstrukcyjne poboczy, brak odpowiedniego ciśnienia powietrza w oponach, czy choćby odrobina brawury powodują, że felga może ulec uszkodzeniu. Praktycznie nie sposób się przed tym ustrzec, tym bardziej że nawet ostrożna jazda powoduje zużycie eksploatacyjne, które w mniejszym lub większym stopniu odciska swoje piętno na ogólnym wyglądzie kół. Naprawiać uszkodzoną felgę aluminiową, czy nie? Oto jest pytanie.
Najczęstsze powody uszkodzenia felgi aluminiowej
Obręcze są niezwykle istotnym elementem koła przenoszącym siłę z piasty na oponę. Ich design oprócz walorów estetycznych powinien zapewnić chłodzenie i wentylowanie układu hamulcowego. Przegrzany przestaje skutecznie pełnić swoje funkcje, a w niektórych przypadka stwarza realne niebezpieczeństwo.
W trakcie eksploatacji felgi znajdują się w ciągłym ruchu okrężnym, co w kontakcie nawet z najmniejszą przeszkodą musi skutkować uszkodzeniem.
Na równych nawierzchniach asfaltowych nie powinno dziać się nic niezwykłego, jednak wszelkie nierówności, dziury i wyrwy muszą z czasem odbić się na kondycji alufelg.
Najpoważniejszym zagrożeniem są jednak wysokie krawężniki, tak ochoczo układane na parkingach i wzdłuż poboczy jezdni, szczególnie w dużych aglomeracjach miejskich.
Wypada wspomnieć, iż na stan felg aluminiowych wpływ ma także częsta zmiana ogumienia. Z tego powodu wzorem zachowań kierowców europejskich zaleca się posiadanie dwóch kompletów kół z oponami sezonowymi.
Posłużmy się cytatem: „W krajach Europy Zachodniej posiadanie dwóch kompletów felg, jednych na wiosnę, drugich na zimę jest standardem”. (cyt. http://ladnefelgi.pl/).
Jest to rozwiązanie nie tylko praktyczne i wygodne. Pozwala też zaoszczędzić spore sumy na opłatach za usługi serwisów wymieniających opony.
Kiedy naprawiać felgę aluminiową?
Z pewnością warto wykonać taki zabieg w przypadku, kiedy uszkodzenia są niewielkie, bez wpływu na bezpieczeństwo jazdy. W innych przypadkach naprawa okaże się nieopłacalna, a nawet niemożliwa.
Można pokusić się o stwierdzenie, iż renowacja ma na celu jedynie przywrócenie alufeldze dawnej świetności, charakterystycznej dla nowych obręczy.
Wszystko, co nie dotyczy estetyki kół, musi zostać zdiagnozowanie i wymienione.
Uszkodzenia podlegające renowacji:
- Drobne odkształcenia;
- Niewielkie rysy;
- Zmatowienie powierzchni metalu;
- Likwidacja niewielkich ognisk rdzy (obręcze stalowe);
- Niewielkie pęknięcia.
W niektórych przypadka można pomyśleć o renowacji wykonanej we własnym zakresie.
Jak samodzielnie wykonać renowację felg aluminiowych?
Potrzebne będzie do tego własne pomieszczenie (garaż), papier ścierny, szpachla, zmywacz silikonowy, lakier oraz zestaw malarski.
Czynności podzielimy na poszczególne etapy:
- Należy zdjąć koła, po czym alufelgi powinny być dokładnie umyte i osuszone;
- Stosujemy zabezpieczenie opon kawałkami taśmy malarskiej, wciskając ją w krawędzie pod felgą;
- Powierzchnia felg musi być wyrównana za pomocą papieru ściernego o gradacji kolejno: 150, 220, 320;
- Kolejnym krokiem jest przeczyszczenie felgi zmywaczem silikonowym i uzupełnienie ewentualnych ubytków szpachlą aluminiową zmieszaną z utwardzaczem;
- Po 20-30 minutach, kiedy szpachla się utwardzi, ponownie szlifujemy felgę papierem ściernym w celu usunięcia nadmiaru szpachli i wygładzenia powierzchni;
- Usuwamy pozostałości po szlifowaniu zmywaczem;
- Malowanie felg powinno być poprzedzone nałożeniem dwóch cienkich warstw podkładu akrylowego;
- Po wyschnięciu podkładu przecieramy obręcz włókniną ścierną, aby lekko ją zmatowić, a następnie ponownie używamy zmywacza silikonowego i ściereczki pyłochłonnej;
- Malujemy felgę farbą bazową, wymagane są dwie cienkie warstwy;
- Dzieło wieńczy położenie dwóch warstw bezbarwnego lakieru.
Przy odrobinie wyczucia i cierpliwości rezultaty mogą być naprawdę zadowalające.
Warto wspomnieć, że felgi stalowe są bardziej podatne na korozję, aniżeli ich aluminiowe odpowiedniczki. Z tego powodu więcej uwagi należy poświęcić na usunięcie ognisk utleniania się metalu oraz zabezpieczenie powierzchni środkiem antykorozyjnym. Dopiero po wyschnięciu preparatu można przystąpić do malowania obręczy.
Jakie uszkodzenia wymagają zakupu nowych felg?
Wszystkie, które osłabiają wytrzymałość konstrukcyjną alufelgi, znacząco zmieniają jej strukturę materiałową oraz powodują rozszczepienie poszczególnych elementów składowych koła.
Naprawie nie podlegają felgi:
- Zmiażdżone;
- O większym niż 1 mm odchyleniu od osi;
- O dużych ubytkach na zewnętrznym boku;
- O silnie popękanych szprychach i ramionach.
Uwaga! Koła muszą bezwzględnie spełniać wszystkie wymogi bezpieczeństwa. Nawet najmniejsza usterka doprowadzi do sytuacji tragicznych w skutkach. Kondycję felg należy weryfikować przed każdym wyjazdem. Można to uczynić na podstawie oględzin wzrokowych. W przypadku zauważenia jakichkolwiek nieprawidłowości koło natychmiast należy wymienić. To jeszcze jeden powód, dla którego warto mieć dodatkowy komplet w zasięgu ręki.
Czy naprawa felg aluminiowych się opłaca?
Z pewnością, jeśli w grę wchodzą drobne usterki. Nie ma sensu inwestować w nowe felgi aluminiowe w przypadku drobnych rys czy zmatowienia.
Naprawa zdecydowanie nie opłaca się w odniesieniu do obręczy poważnie uszkodzonych. Wtedy nie chodzi już tylko o względy ekonomiczne, Na szali stawia się bowiem zdrowie, a nawet życie swoje, swoich najbliższych oraz innych użytkowników dróg.