Rekrutacja do szkół i przedszkoli stawia rodziców przed koniecznością podjęcia ważnych decyzji o wyborze najlepszej dla ich pociechy placówki. Warto przyjrzeć się bliżej temu, co proponuje Akademia Dobrej Edukacji w Jabłonnie.
Akademia Dobrej Edukacji (ADE) to wyjątkowe przedszkole i szkoła, w których nauka nie przebiega według sztywnych, konwencjonalnych schematów. Tutaj stawia się na różnorodność stosując nietypowe i elastyczne metody i formy pracy, dlatego każde dziecko znajdzie w tej placówce przyjazną przestrzeń do rozwoju i zabawy. Formy pracy dobierane są indywidualnie, podążają za potrzebami dziecka i dostosowywane są do ich możliwości. – Nie stosujemy stopni w ocenianiu, wzmacniamy wewnętrzna motywację. Nasze dzieci lubią się uczyć. Lubimy, gdy uczniowie odkrywają swoje pasje i samodzielnie działają – mówi dyrektorka. To, o co dba się tu szczególnie, to przyjazna atmosfera i szacunek dla innych, ponieważ bezpieczne środowisko ułatwia naukę i pozwala zaspokajać ciekawość świata poprzez nieustanne odkrywanie go.
Dlaczego Akademia Dobrej Edukacji?
ADE jest szkołą, w której uczniowie dzięki przyjaznej przestrzeni, dobrym relacjom i nowoczesnej koncepcji edukacji dostają szansę na wszechstronny rozwój. Stają się mądrymi, ciekawymi świata i dobrymi ludźmi, wyposażonymi w kompetencje XXI wieku – umiejętność współpracy, samodzielnego uczenia się, kreatywność, umiejętność rozwiązywania problemów i mobilność.
Koncepcja nowoczesnej edukacji, czyli co jest tutaj ważne:
- Nauka odbywa się w grupach różnowiekowych.
- Praca na celach – stawiamy je sobie i badamy ich realizację w oparciu o Indywidualną Ścieżkę Rozwoju tworzoną dla każdego dziecka
- Brak ocen wyrażonych stopniem – udzielamy informacji zwrotnej pomagającej dziecku uczyć się
- TIO – zamiast ocen klasyfikacyjnych mamy TIO -Trymestralną Informację Opisową, którą omawiamy podczas spotkań w gronie nauczyciel-uczeń-rodzice
- Różnorodne aktywności edukacyjne – rezygnujemy z ciągłego siedzenia w ławkach, comiesięczne wycieczki, ciekawi goście na zajęciach, projekty – to nasza codzienność
- Prawo dziecka do pracy we własnym tempie – szanujemy prawo dziecka do wyboru przedmiotu zainteresowań, prawo do wykonywania zadanych prac w dogodnym terminie, dajemy też prawo do popełniania błędów – każdy z nich traktujemy jako sytuacja uczącą.
- Relacje – bez nich nie ma dobrej szkoły, szczęśliwego ucznia i zadowolonego nauczyciela . Dobre relacje to podstawa dobrego uczenia się.
- Mentoring – każdy uczeń ma opiekuna/mentora, którego wybiera na początku roku szkolnego i z którym systematycznie się spotyka. Mentor towarzyszy dziecku w procesie edukacji, jest jego “szkolnym trenerem”
Stawiamy też na:
- nowoczesne środowisko technologii – pracujemy w classroomach,
- tworzymy przyjazną przestrzeń szkolną, nasi uczniowie korzystają w szkole z kuchenek mikrofalowych, czajników – szkoła jest ich domem
- zarządzanie poprzez społeczność – głos naszych uczniów jest ważny w procesach podejmowania decyzji o działaniu szkoły
– Naszym celem jest edukacja zorganizowana w sposób umożliwiający każdemu uczniowi osiągnięcie maksymalnych postępów na miarę jego możliwości i we własnym tempie. Stosujemy metody pracy oparte o naturalną ciekawość poznawczą dzieci. Wzmacniamy w dzieciach potrzebę uczenia się, wewnętrzną motywację i sterowalność. Budujemy poczucie radości i satysfakcji z osiągania celów. Pracujemy w małych grupach, dzięki czemu mamy większą uważność na jej dynamikę, trudności i małe sukcesy. Wspieramy naturalną ciekawość naszych uczniów, towarzyszymy im w odkrywaniu świata. Nie oceniamy – udzielamy informacji zwrotnej, która pozwala dzieciom uczyć się – mówi Aleksandra Skiba, nauczycielka ADE w klasach 1-3.
3 etapy edukacji
Przedszkole, które bazuje na naturalnych etapach rozwoju dziecka. W pracy korzysta się z najnowszych trendów edukacyjnych, jednak mocne wsparcie czerpane jest z metodyki Marii Montessori.
Edukacja wczesnoszkolna, w której najważniejsza jest relacja. ADE tworzy środowisko, w którym dzieci najlepiej się rozwijają – bezpieczna atmosfera, przyjaźni i profesjonalni nauczyciele, przyzwolenie na podejmowanie samodzielnych działań, dzięki czemu uczniowie są szczęśliwi.
Klasy 4-8, gdzie edukacja zorganizowana jest w sposób umożliwiający każdemu uczniowi osiągnięcie maksymalnych postępów na miarę jego możliwości i we własnym tempie. Nauczyciele preferują metody pracy oparte o naturalną ciekawość poznawczą dzieci. W dzieciach wzmacniana jest potrzeba uczenia się, wewnętrzna sprawczość, a przy tym budowane jest poczucie radości i satysfakcji z osiągania celów.
Co warte podkreślenia, każdy uczeń jest pod opieką mentora, z którym planuje swoją Indywidualną Drogę Edukacyjnego Rozwoju. W trakcie roku szkolnego to mentor towarzyszy mu w rozwoju, współpracuje z nauczycielami i rodzicami.