Otwierasz e-sklep, zaczynasz pisać blog, czy po prostu chcesz zaprezentować siebie lub swoją firmę w internecie? Potrzebna ci do tego na pewno odpowiednia strona internetowa, właściwa domena, ale także dobrze dobrany hosting. Czym jest usługa hostingowa? Czy naprawdę zawsze należy ją wykupić, a jeśli tak, to jak wybrać najlepszą? Na te i inne ważne pytania odpowiadamy w tekście poniżej.
Hosting – dlaczego w ogóle jest potrzebny?
Nawet najlepiej opracowana strona internetowa nie będzie widoczna w sieci, jeśli nie zostanie umieszczona fizycznie na komputerze z dostępem do internetu. Żeby więc opublikować własną witrynę czy e-sklep, poza domeną, trzeba wykupić u dostawcy usług internetowych również hosting www.
Dociekliwi z pewnością zapytają, czy rzeczywiście jest to niezbędne? Czy naprawdę koniecznie trzeba płacić za hosting? A może wystarczy umieścić stronę na własnym komputerze domowym i w ten sposób zaoszczędzić pieniądze? Rzeczywiście, fizycznie taki zabieg jest wykonalny, jednak zupełnie nieopłacalny. Żeby strona była dostępna dla odwiedzających 24h na dobę, również nasz komputer musiałby pracować stalei stale być połączony z internetem, co stanowi oczywiście obciążenie dla jego podzespołów, oraz dodatkowe koszty dla nas.
Dlatego korzystanie z hostingu jest zdecydowanie bardziej opłacalne – w jego ramach mamy zagwarantowaną nie tylko ciągłość dostępu do usługi, ale także szereg innych udogodnień, np. możliwość założenia skrzynek e-mail, tworzenia list mailingowych czy obsługi baz danych.
Jakie rodzaje hostingu są dostępne dla użytkowników?
Wybierając hosting, możemy skorzystać z trzech rodzajów usług. Są to:
- hosting współdzielony;
- wirtualny serwer prywatny VPS (ang. Virtual Private Server);
- serwer dedykowany.
Najczęściej wybierany jest hosting współdzielony. W jego ramach dostawca usług internetowych udostępnia użytkownikowi określoną ilość miejsca na swoich serwerach, pozwalając na administrowanie zasobami w bardzo ograniczonym zakresie. Administrowanie przestrzenią jest możliwe w usłudze VPS. Użytkownik ma do dyspozycji serwer wirtualny i może nim w pełni zarządzać. Podobne możliwości ma w przypadku serwera dedykowanego, dysponując wówczas całą fizyczną maszyną umieszczoną w serwerowni.
W praktyce hosting współdzielony stosuje się dla stron i sklepów o stosunkowo niewielkiej liczbie dziennych odwiedzin (maksymalnie rzędu kilkuset). Większy ruch wymaga użycia serwerów VPS. Z serwerów dedykowanych natomiast, zwykle korzystają instytucje finansowe takie jak banki, a także użytkownicy przetwarzający dużą ilość danych osobowych – urzędy, uczelnie, szpitale itp.
Dobry hosting współdzielony – jak wybrać odpowiednią usługę?
Każdy dostawca usług internetowych oferuje hosting współdzielony o nieco innych parametrach i zróżnicowanych cenach. Pewne składowe oferty są mniej istotne, inne bardziej. Niezależnie od wyboru dostawcy, usługobiorca może, a nawet wręcz powinien wymagać od usługodawcy zapewnienia odpowiednich warunków hostingu:
- dbałości o stan techniczny udostępnianych serwerów;
- zapewnienie dostępu do pojemności dysku zakontraktowanej w umowie;
- ciągłości połączenia z internetem;
- ochrony danych użytkownika przed cyberprzestępczością;
- dobrych warunków backupu danych klienta.
Poza podstawowymi czynnikami, do najważniejszych parametrów, które pozwalają ocenić usługę wysoko, należą:
- możliwość zarejestrowania dużej ilości domen;
- opcja uruchomienia poczty we własnej domenie;
- możliwość tworzenia list mailingowych;
- obecność ochrony antyspamowej i antywirusowej;
- opcja konfiguracji autorespondera.
Najlepsze usługi hostingowe na rynku pozwalają także na instalację najbardziej popularnych obecnie CMS – WordPress, Joomla czy Drupal, jak również na nielimitowany transfer, kontrolę SSH czy dowolny podział powierzchni. Oczywiście każdy usługodawca oferuje zwykle kilka możliwości hostingu współdzielonego do wyboru. Pakiety różnią się zwykle pojemnością dysku, ilością baz danych, długością list mailingowych i innymi parametrami, a także ceną.