Rozważając otwarcie własnej działalności gospodarczej, możemy zająć się oferowaniem usług porządkowych. Warto wiedzieć, że rozkręcając swoje przedsiębiorstwo, należy pamiętać o kilku podstawowych krokach. Czy warto założyć firmę sprzątającą, a może lepiej zostać jej pracownikiem? Co jest potrzebne do otwarcia firmy sprzątającej? Najważniejsze kroki, by wystartować z usługami porządkowymi to m.in.:
- załatwić kwestie formalne konieczne do założenia firmy sprzątającej;
- określić, co i gdzie będziemy sprzątać;
- zapewnić wyposażenie firmy w niezbędne maszyny czyszczące i środki czystości;
- zatrudnić pracowników i przeszkolić personel sprzątający;
- wypromować swoją działalność gospodarczą.
Prawne aspekty i praktyczne wskazówki
Założenie firmy sprzątającej, jak każdej innej działalności gospodarczej, wymaga dopełnienia stosownych formalności. Co ważne, w tym przypadku nie trzeba spełniać żadnych dodatkowych wymagań i posiadać szczególnych uprawnień i licencji. Podstawowe formalności konieczne do prowadzenia firmy sprzątającej to:
- określenie formy prowadzenia działalności;
- określenie, jaka forma opodatkowania będzie nas obejmować;
- rejestracja firmy w urzędzie skarbowym;
- zgłoszenie przedsiębiorstwa w ZUS-ie;
- wybór pracownika do prowadzenia ksiąg rachunkowych;
- zgłoszenie działalności w Państwowej Inspekcji Pracy;
- firmowe konto bankowe, aby umożliwić dokonywanie przelewów;
- wybór pieczątki z logo firmy.
Założenie firmy sprzątającej krok po kroku
W pierwszym etapie zakładania działalności powinniśmy określić formę naszej firmy. Tu opcji do wyboru jest sporo; może to być jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka komandytowa, akcyjna albo wybór spółki komandytowo akcyjnej. Warto dodać, że prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą, musimy zająć się też prowadzeniem rachunku bankowego. W innych przypadkach do prowadzenia działalności konto firmowe nie jest obowiązkowe, chyba że świadczymy usługi dla firm i wartość jednej transakcji może przewyższać kwotę 15 tys. zł. Wówczas, jeśli klient zapłaciłby gotówką, taki wydatek nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu.
Zarejestrować działalność możemy, składając wniosek CEIDG-1 w urzędzie miasta, następnie złożyć formularz ZUS ZUA lub ZUS ZZA w ZUS-ie, oraz złożyć formularz VAT-R w Urzędzie Skarbowym. Ostatni krok kierowany obligatoryjny, jeśli chcemy zarejestrować firmę do VAT. Przedstawione formalności są jednak zaadresowane dla osób otwierających jednoosobową działalność gospodarczą albo tych, których interesuje spółka cywilna. Decydując się na inną formę prawną, musimy pamiętać jeszcze o wpisie do KRS.
Formalności konieczne do prowadzenia działalności gospodarczej
Warto dodać, że od 30 kwietnia 2018 roku możemy założyć działalność gospodarczą i nie obowiązuje nas obowiązek zarejestrowania firmy. Na taki krok przy zakładaniu firmy sprzątającej mogą zdecydować się osoby prywatne, których miesięczne przychody nie przewyższają 50 proc. minimalnego wynagrodzenia, jego przekroczenie wykluczy nas z tej dogodnej możliwości. Dodatkowo taka możliwość dotyczy osób, które przez ostatnie 60 miesięcy nie prowadziły własnej działalności gospodarczej. Jedną z korzystniejszych form prawnych firmy sprzątającej będzie więc jednoosobowa działalność gospodarcza.
Pamiętajmy o podjęciu decyzji, jaka forma opodatkowania będzie nas obejmować. Podstawową formą opodatkowania jest skala podatkowa, w której rozliczenie podatku następuje na podstawie progów podatkowych. Usługi sprzątające możemy świadczyć, korzystając ze zwolnienia podmiotowego, które jednocześnie zwalnia z VAT-u.
Komu oferować usługi sprzątania? Określenie grupy klientów i rodzaju oferowanych usług
Przedsiębiorcy otwierający biznes z usługami porządkowymi powinni pamiętać też o wyborze grupy klientów, do których będą adresować swoje usługi. Jest wiele możliwości w wyborze konkretnej specjalizacji dla własnej firmy sprzątającej. Możemy wybrać taki rodzaj oferowanych usług porządkowych jak:
- sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych;
- dezynfekcja placówek ochrony zdrowia;
- porządkowanie w biurach;
- sprzątanie domów i mieszkań;
- czyszczenie pojazdów i środków transportu;
- oczyszczanie dywanów i mycie okien.
Zakładając własną firmę sprzątającą mamy tak naprawdę sporo możliwości. Wszystko zależy od naszych preferencji i posiadanych środków na inwestycję w biznes. Duże korporacje i placówki publiczne często zlecają wykonanie porządków specjalistycznym firmom sprzątającym. Sporo zleceń pochodzi też od osób prywatnych, które pragną utrzymania czystości w swoich domach.
Niezbędne wyposażenie dla firmy i pracowników
Wiemy już, jak założyć firmę sprzątającą i zdecydowaliśmy na konkretną specjalizację w zakresie usług sprzątających. Rozpoczęcie działalności oznacza również konieczność zakupu niezbędnego wyposażenia. Bez środków czystości i specjalistycznych maszyn nie będziemy w stanie rozkręcić naszej działalności i oferować profesjonalnych usług.
Wybór sprzętu uzależniony jest w dużej mierze od rodzaju usług, jakie będziemy świadczyć w naszej firmie sprzątającej. Wybierając niespecjalistyczne sprzątanie budynków, czyli mieszkań i domów prywatnych oraz małych obiektów publicznych; tutaj największą rolę będą odgrywały środki czystości, ścierki i mopy. Inne sprzęty sprawdzą się do sprzątania dużych biur, szpitali, hal produkcyjnych i magazynowych (tu przydadzą się szorowarki, odkurzacze przemysłowe i polerki), jeszcze inny, kiedy wybierzemy sprzątanie na większą skalę – do pasaży i galerii handlowych, dworców i lotnisk (tu najlepiej zainwestować w dużą maszynę czyszczącą).
Dlatego ważne jest określenie klienta docelowego już w pierwszym etapie rozkręcania działalności gospodarczej. Obowiązkowy element w procesie zakładania firmy sprzątającej to wizyta u dilera oferującego specjalistyczne maszyny do sprzątania. Nie zapominajmy też o zapewnieniu naszym pracownikom odzieży roboczej, która także musi być zgodna z zasadami wskazanymi w przepisach BHP.
Jaki lokal wybrać dla przedsiębiorstwa sprzątającego?
Startując z usługami porządkowymi tak naprawdę nie potrzebujemy lokalu na początek. Wszystkie kwestie można załatwiać w domu i tam też trzymać potrzebny sprzęt. W celu przedstawienia klientom oferty nie jest także konieczne posiadanie biura, ponieważ najczęściej proponują oni spotkania w siedzibach swoich firm. W miarę rozwoju działalności można oczywiście pomyśleć o własnej siedzibie.
Personel sprzątający jako filar usług porządkowych
Dobra firma sprzątająca nie może istnieć bez załogi chętnych do pracy sprzątaczy. Możemy poszukiwać pracowników, wystawiając ogłoszenia o pracę albo zorientować się wśród znajomych o polecenie kogoś, kto zna się na profesjonalnych porządkach. Usługi sprzątające to praca, w której liczy się dokładność i poczucie estetyki, dlatego Twoi pracownicy niekoniecznie muszą mieć kilkunastoletnie doświadczenie w tej branży. Możemy również skontaktować się z agencją HR, wspierającą przedsiębiorców, którzy podejmują działalność gospodarczą i potrzebują rąk do pracy.
Wraz z rozwojem przedsiębiorstwa może okazać się, że będziemy potrzebować więcej rąk do pracy, niż wcześniej mogło się wydawać. To dobry znak, że firma ma dużo zleceń i obsługuje wielu klientów.
Szkolenia BHP pracowników w usługach sprzątania. Niezbędny element prowadzenia firmy sprzątającej
Szkolenia BHP pracowników to obowiązkowy element każdego przedsiębiorstwa. Kluczowe znaczenie ma tutaj zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom, dlatego należy organizować regularne szkolenia BHP w firmie sprzątającej. Takie szkolenia mają na celu przedstawienie pracownikom zasad bezpieczeństwa obowiązujących w miejscu pracy oraz przekazać sprzątaczom niezbędną wiedzę w zakresie dbania o bezpieczne warunki pracy. Zajęcia z BHP mogą obejmować takie tematy jak: szkolenia wstępne i okresowe, szkolenia stanowiskowe w zakresie np. obsługi maszyn do czyszczenia suchym lodem, ozonatorów do dezynfekcji, a także karty charakterystyki środków chemicznych. Wymaga się, aby każdy pracownik uczestniczył w takich szkoleniach regularnie.
Warto poznać także praktyczne wskazówki dotyczące formalnej strony bezpieczeństwa działalności. Szczególnie ważne jest czuwanie nad tajnymi informacjami firmy i tajemnicą służbową. Dlatego tak ważne jest, by system zabezpieczeń uniemożliwiał wgląd osób trzecich w prywatne dane naszej działalności. Pamiętajmy, że nieudostępnianie danych osobom nieupoważnionym to krok w stronę bezpiecznej działalności i zachowania Twoich poufnych informacji.
Ile można zarobić w firmie sprzątającej? Zarobki sprzątacza i przedsiębiorcy
Zarobki w branży porządkowej są oczywiście uzależnione od ilości zleceń i rodzaju obsługiwanych klientów. Pensja sprzątacza często zaczyna się od minimalnej krajowej, która z czasem wzrasta w zależności od zdobywanego stażu i umiejętności. Można więc ogólnie określić, że sprzątaczki pracujące w jednej firmie zarabiają płacę minimalną, która od 1 stycznia 2021 roku wynosi 2800 zł. Osoby pracujące w specjalistycznym sprzątaniu mogą liczyć na więcej i czasami pensja sprzątacza może wahać się w granicach od 2 do nawet 10 tys. złotych.
Czy warto założyć firmę sprzątającą? Praca w branży usługi sprzątające
Własna firma sprzątająca to biznes, który na pewno można określić jako pożądany w zakresie usług. Wiele osób korzysta z pomocy firmy sprzątającej: od właścicieli domów po wielkie biurowce i hale produkcyjne. Prowadzeniem firmy sprzątającej może zająć się każdy, ale nie każdy spełni się w tej roli. Możemy na początek założyć jednoosobową firmę i zobaczyć, jak nasz biznes się rozkręci.
Wbrew powszechnej opinii praca w usługach porządkowych nie jest niewdzięczna, a zapotrzebowanie na tego typu usługi rośnie. Dlatego, jeśli zastanawiasz się nad założeniem własnych usług sprzątających, albo chcesz podjąć pracę w tym zawodzie, przekonaj się na własnej skórze, czy jest to biznes dla Ciebie.