Nasza Historia: Pozwolenie lokacji miasta dla Wieliszewa

Andrzej Stanisław Kostka Załuski

Andrzej Stanisław Kostka Załuski herbu Junosza zapisał się na kartach historii Wieliszewa uzyskaniem pozwolenia lokacji miasta. Przywilej lokacji nie został jednak zrealizowany i Wieliszew do dzisiaj pozostaje wsią.

Andrzej Załuski urodził się 2 grudnia 1695 r. w Jedlińsku koło Radomia, a zmarł 16 grudnia 1758 r. w Kielcach. Pełnił wiele zaszczytnych funkcji zarówno kościelnych, jak i państwowych. Był między innymi biskupem płockim (1733–1736), biskupem łuckim (1736–1739), potem objął biskupstwo chełmińskie, a 2 maja 1746 r. został biskupem krakowskim. Najważniejszy z urzędów państwowych, jakie otrzymał, to kanclerz wielki koronny (9 listopada 1735 r.).

W 1738 r. Załuski został również opatem komendatoryjnym kanoników regularnych w Czerwińsku. Wieliszew od połowy XIII w. (pierwsza wzmianka 10 lutego 1254 r.) był w posiadaniu czerwińskiego zakonu kanoników regularnych św. Augustyna. Załuski, jako opat komendatoryjny czerwińskiego zakonu, podjął starania o uzyskanie przywileju na założenie miasta we wsi Wieliszewo. Wyjaśnienia wymaga, że Załuski był opatem komendatoryjnym zakonu, czyli mianowanym przez nuncjusza papieskiego i nie do końca akceptowanym przez konwent zakonu w Czerwińsku. W przeszłości istniały duże nieporozumienia pomiędzy narzuconymi opatami a konwentem. W bulli nominacyjnej Andrzeja Załuskiego z 20 grudnia 1738 r. jest zastrzeżenie, że przy oddaniu mu opactwa należy przeprowadzić rozdział dóbr klasztornych zgodnie z artykułem III i IV konkordatu wschowskiego. Stąd, by zakończyć spory, 21 maja 1740 r. w klasztorze czerwińskim wprowadzono w życie podział dóbr klasztornych na dwie części. Tegoż dnia wybrany też został przez zakonników na ich opata klasztornego Jan Fabian Zdzieborski, prepozyt kościoła św. Jerzego w Warszawie i kościoła w Borzęcinie. W poprzednich latach sprawował on między innymi obowiązki prepozyta w kościele w Wieliszewie.

 

 

 

Po podziale dóbr, Wieliszew znalazł się w części opactwa komendatoryjnego w Czerwińsku i jej komendatariusz mógł czerpać z niej dochody. Bez wątpienia troska o wzrost dochodów spowodowała, że starania biskupa Załuskiego zakończyły się na początku 1745 r. uzyskaniem przywileju lokalizacyjnego miasta dla Wieliszewa. W Księgach Pieczętnych (Sigillata) Metryki Koronnej Królestwa Polskiego, zawierających krótkie regesty dokumentów wystawionych w kancelarii koronnej, w księdze nr 25 pod datą 9 stycznia 1745 r. znajduje się wpis o nadaniu pozwolenia na lokację miasta dla Łomny i Wieliszewa:

Pozwolenie Erekcyey Miasteczek Łomien y Wieliszewa do Opactwa Czerwińskiego Należących Wielebnemu w Bogu Xiędzu Andrzejowi Załuskiemu Biskupowi Chełmińskiemu Opatowi Kommendaturyuszowi Czerwińskiemu Kanclerzowi Wielkiemu Koronnemu.

Przywilej lokacji miasta nie został jednak zrealizowany i Wieliszew do dzisiaj pozostaje wsią. Po przeniesieniu do Krakowa biskupa Załuskiego, nowym opatem komendatoryjnym został w 1746 r. Michał z Granowa Wodzicki herbu Leliwa (ur. 3 października 1687 r. w Krakowie, zm. 1 stycznia 1764 r. w Warszawie), który już nie dokończył zamierzeń swojego poprzednika.

Nie istnieją spisy ludności Wieliszewa z okresu starań biskupa Załuskiego o prawo lokacji miasta dla Wieliszewa. Jedynym źródłem opisującym Wieliszew jest protokół wizytacji biskupiej parafii Wieliszew z 1753 r.

Pozwolenie lokacji miasta dla Wieliszewa
(Księgi Pieczętne [Sigillata] Metryki Koronnej, zbiory AGAD)

 

Przybliżmy jego fragmenty w oryginalnym brzmieniu:

Wieś Wieliszewo do obecnej chwili w posiadaniu opactwa czerwińskiego najjaśniejszego i najczcigodniejszego pana Wodzickiego prokanclerza Królestwa, tymczasowego administratora opactwa na terenie warszawskim dziekanatu Radzymińskiego: w tej wsi kościół drewniany nowy z dwiema wieżami, których kopuły, czyli szczyty, przez obecnego rektora kościoła pokryte zostały blachą. Przez niego też ściany dookoła deskami zostały obwiedzione i pokryte w roku 1742, drewnianymi dachówkami nowo pokryty. (…).

Wsie, [które] podlegają trosce o dusze [parafii wieliszewskiej]

Wieliszewo, Łaziska, Skrzyszewo, Kołuszyno, Topolina, Przewoz, w których liczba [osób] do wielkanocnej spowiedzi sprowadza się do liczby 582 ludzi, wszyscy [zostali] wyspowiadani na Wielkanoc i przyjęli komunię, znają przykazania wiary i zachowują je. W parafii nie ma żadnych grzechów publicznych, ani żydów, ani heretyków (…)

Na koniec protokołu wizytacji parafii jest podana liczba wszystkich parafian wieliszewskiej parafii:

10. Liczba parafian wraz z przybyszami wynosi 587.

Jak widać z liczby parafian, w samym Wieliszewie zapewne nie było zbyt dużo mieszkańców, którzy w przeważającej większości utrzymywali się z rolnictwa, o czym świadczą wpisy w księgach metrykalnych parafii, zachowanych od 1808 r. Wydaje się że pomysł opata Załuskiego lokacji miasta dla Wieliszewa, był zbyt wygórowany i stąd pozostał niezrealizowany.

Krzysztof Klimaszewski


Ważniejsze źródła:

Księgi Pieczętne (Sigillata) Metryki Koronnej, 1658-1794, księga 25 „Cancellariatu — Andreae Stanislai Kostka -Załuski — supremi Regni Poloniae cancellarii — . Liber metrices sigillatorum”, AGAD,
Akta Wizytacji Biskupich nr 276 z 1753 r., ADP.

 

Patroni wydawnictwa: