Wycena firmy (przedsiębiorstwa). Główne metody.

pexels-tima-miroshnichenko-7567565

Wycena firmy może być przeprowadzona poprzez zastosowanie wielu metod wyceny. Wybór konkretnej metody zależy przez wszystkim od specyficznej sytuacji wycenianego przedsiębiorstwa. Poszczególne metody wyceny bazują na odmiennym podejściu metodologicznym.

Wycena firmy może być dokonana w oparciu o jedną lub więcej metod. Metody te można pogrupować w następujący sposób:

  • porównawcze,
  • dochodowe,
  • majątkowe.

Wycena firmy oraz metody wyceny to temat, który przedstawiłem szeroko w licznych tekstach na moim blogu. Jeśli interesuje Cię ta tematyka to najlepiej zacznij od kluczowego tekstu na temat wycen, który znajdziesz pod następującym adresem: www.private-equity.pl/wycena-firmy/.

Poniżej odniosę się do każdej z wyżej wymienionych grup metod wyceny firmy.

Metody porównawcze (rynkowe)

Wycena firmy metodą porównawczą bazuje na kluczowym założeniu, że rynek kapitałowy jest konkurencyjny, co powoduje, że wszystkie podobne przedsiębiorstwa mają podobną wycenę. Stąd bierze się alternatywna nazwa tej metody, czyli metoda rynkowa. W ten sposób metodę tę określa się w literaturze przedmiotu w języku angielskim („Market Method”).

W celu dokonania wyceny poszukuje się firm, których profil działania jest podobny do profilu biznesowego firmy wycenianej. Dodatkowym warunkiem jest to, że takie firmy muszą mieć bieżącą wycenę. Z tego powodu, do porównań wykorzystuje się najczęściej spółki notowane na giełdzie papierów wartościowych. Podmioty te są wyceniane przez inwestorów w sposób ciągły. Do kalkulacji wyceny firmy wykorzystuje się wskaźniki, które opierają się na kluczowych kategoriach finansowych. Jeden z kluczowych wskaźników to:

EV / EBITDA (Enterprise Value / EBITDA, czyli wartość przedsiębiorstwa / EBITDA)

Na temat EBITDA, na którym opiera się powyższy wskaźnik, pisałem szeroko na moim blogu w tekście, który znajdziesz pod następującym adresem: www.private-equity.pl/co-to-jest-ebitda/.

Inne wskaźniki wykorzystywane przez metodę porównawczą to między innymi:

  • EV / EBIT (Enterprise Value / EBIT, czyli wartość przedsiębiorstwa / EBIT ),
  • P / BV (price / book value, czyli cena rynkowa akcji / wartość księgowa),
  • P / E (price / earnings, czyli cena rynkowa akcji / zysk netto),
  • P / S (price / sales, czyli cena rynkowa akcji / przychody ze sprzedaży).

W kolejnym kroku dokonuje się odpowiednich korekt uzyskanych wartości, które mają na celu uwzględnienie w wycenie istniejących różnic pomiędzy firmami.

Metody dochodowe wyceny firmy

Wycena firmy metodami dochodowymi wykorzystuje założenie, że wartość danej firmy zależy od wartości jej dochodów, które uzyska ona w przyszłości. Kluczowe w tych metodach jest opracowanie rzetelnych prognoz, na bazie których oszacowuje się przyszłe wpływy. Następnie, „dochody” te sprowadza się do wartości bieżącej („dyskontuje”). Dokonuje się tego za pomocą przyjętej stopy dyskontowej, która powinna odzwierciedlać ryzyko uzyskania oczekiwanych wpływów.

Jedną z najczęściej stosowanych metod dochodowych jest metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych, czyli tzw. metoda DCF. O metodzie tej pisałem szeroko na moim blogu. Tekst znajdziesz pod następującym adresem: www.private-equity.pl/metoda-dcf-zdyskontowanych-przeplywow-pienieznych/.

Inne metody wyceny w grupie metod dochodowych to między innymi:

  • metoda zdyskontowanych zysków,
  • metoda zdyskontowanych dywidend.

Wycena firmy metodami majątkowymi

Wycena firmy metodami majątkowymi bazuje na założeniu, że wartość firmy wyznacza wartość poszczególnych składników majątku firmy po odjęciu wartości wszystkich zobowiązań. Poszczególne metody wyceny firmy różnią się pomiędzy sobą głównie podejściem do wyboru kryterium „wartości”.

W podejściu tym, wycena firmy jest dokonywana głównie poprzez stosowanie następujących metod:

  • wartości odtworzeniowej,
  • wartości likwidacyjnej,
  • skorygowanych aktywów netto.

Autor: Mariusz Malec

Mariusz Malec to założyciel i zarządzający firmą doradczą Private Equity Consulting (www.private-equity.pl). Prowadzi specjalistyczny blog. Firma wspiera przedsiębiorców w takich obszarach jak sprzedaż firmy, wycena firmy i pozyskiwanie finansowania.