Nawet osoby ze znakomitym słuchem mogą mieć problemy ze słuchaniem. Często zdarza się, że nasze dzieci lub bliscy maja dobry słuch, a zachowują się, jakby nas nie słyszeli. Przyczyną mogą być zaburzenia uwagi słuchowej. Skutkiem tego są m.in. niepowodzenia w szkole oraz problemy z czytaniem i pisaniem. Problem taki leczyć możemy stosując metodę Tomatisa.
Zaburzenia uwagi słuchowej objawiać się mogą m. in.:
– nadwrażliwością słuchową,
– problemami z koncentracją, uwagą i pamięcią słuchową,
– wolniejszym tempem pracy,
– problemami z rozpoznawaniem rytmu i melodii języka,
– nadpobudliwością i zaburzeniami emocjonalnymi
Skutkować to może brakiem motywacji i chęci do porozumiewania się oraz nauki. Dziecko z takimi zaburzeniami może być odbierane jako nieposłuszne, ponieważ z opóźnieniem docierają do niego różne komunikaty, w tym także polecenia. Powyższe zaburzenia mogą być m. in. przyczyną tzw. trudności szkolnych i mogą stanowić przeszkodę w nabywaniu takich umiejętności jak: czytanie, pisanie, rozumienie czytanego tekstu itp. Takich problemów doświadcza około 4 do 6% dzieci.
Słyszenie to nie słuchanie
Słyszenie jest procesem biernym i zależy od stanu naszego narządu słuchu. Wśród dzieci rozpoczynających szkołę około 10% może mieć problemy ze słuchem fizycznym – słyszeniem. Stopień słyszenia sprawdzić możemy podczas badania audiometrycznego. Słuchanie cechuje zarówno rzeczywista wola komunikowania się, jak i jakość percepcji i interpretacji otrzymanej informacji dźwiękowej. Ocenia się je więc poprzez jakość wykorzystania naszego słuchu, a nie poprzez poziom jego wrażliwości. Słuchanie/uwaga słuchowa jest procesem aktywnym – wymaga zaangażowania, świadomości, woli. Stan naszej uwagi słuchowej sprawdza Test Uwagi i Lateralizacji Słuchowej, który jest testem kwalifikacyjnym do terapii Metodą Tomatisa. Badania wykazują, że w Polsce zaburzenia słuchu występują u 5-7 % dzieci w wieku 7-14 lat. Szacuje się, że co u czwartego dziecka z dysleksją współistnieją ośrodkowe zburzenia słuchu- słuchania.
Jak wykryć problem?
Metoda Tomatisa jest znana od 1957 roku. Obecnie z powodzeniem stosowana jest na całym świecie i w Polsce, w większości dużych miast (teraz także w Legionowie) i występuje pod różnymi nazwami m.in.: Stymulacja Audio- Psycho- Lingwistyczna (SAPL) Metodą Tomatisa. Metoda jest w 100% bezpieczna i może być stosowana nawet u małych dzieci i osób z padaczką.
Przebieg terapii i jej skuteczność
Pacjent 2 godziny dziennie słucha indywidualnie dobranego materiału muzycznego, odtwarzanego przez specjalistyczne urządzenie. Trening składa się z 2 lub 3 nierozłącznych etapów, które dzieli 4-6 tygodniowa przerwa (np. I etap 20-30h). Najważniejszym elementem terapii jest zastosowanie słuchawek z wbudowanym wibratorem kostnym oraz urządzenia zwanego „uchem elektronicznym”. Dzięki zaawansowanej technologii elektronicznej, obecnie możliwe jest odbycie terapii w domu lub w gabinecie.
Inne zastosowanie Metody Tomatisa
Metoda ta z powodzeniem stosowana jest również w:
– problemach w uczeniu się,
– zaburzeniach językowych,
– afektywnych i emocjonalnych, problemach w komunikacji,
– w celu poprawy przyswajania języków obcych, polepszenia jakości głosu i muzykalności
– podczas przygotowań do porodu.
Skuteczność metody została potwierdzona w badaniach na całym świecie – u 78% dzieci i dorosłych pozytywny efekt terapii. Należy pamiętać, iż Metoda Tomatisa jest terapią wspomagającą i nie służy leczeniu żadnej znanej choroby.
Więcej informacji na www.tomatiswdomu.pl; lub www.tomatis.com
Terapia dostępna na terenie Legionowa w gabinecie:
ul. Pałacowa8, blok 508, Legionowo
tel. 022-751 14 06, 601 497 666