Świadome i zdrowe odżywianie stanowi jedno z większych wyzwań, które stawia przed nami XXI wiek. W czasach ogromnej popularności żywności typu „fast food”, ciągłego braku czasu oraz zwiększenia zagrożenia chorobami cywilizacyjnymi, szczególnie ważna jest edukacja prozdrowotna.
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 im. Króla Jana III Sobieskiego zrealizował kolejny projekt edukacyjny, dotyczący zagadnień zdrowego odżywiania, łączący zagadnienia z zakresu biologii i chemii. Tym razem uczniowie klas pierwszych, drugich i trzecich II Liceum Ogólnokształcącego o profilu biologiczno – chemicznym, brali udział w projekcie „Biologiczno – chemiczne prawdy i mity związane z odżywianiem i żywnością”.
Pod czujnym okiem prowadzących Agnieszki Majczyk i Katarzyny Tomaszewskiej uczniowie:
– poznali składniki budulcowe i energetyczne organizmów, źródła oraz objawy ich niedoboru i nadmiaru oraz ich udział procentowy w diecie;
– poznali budowę i reakcje charakterystyczne składników budulcowych i energetycznych;
– samodzielnie przeprowadzili reakcje wykrywania białek i cukrów oraz zmydlania tłuszczu zwierzęcego;
– poznali właściwości oraz źródła i objawy niedoboru i nadmiaru składników regulujących;
– doświadczalnie zweryfikowali swoją wiedzę na temat właściwości wody;
– doświadczalnie zbadali przygotowane próbki wody pitnej – mineralnej i wodociągowej oraz wody akwariowej pod kątem odczynu, zawartości metali ciężkich i fenolu;
– poznali wpływ tych związków na organizm człowieka i środowisko przyrodnicze;
– poznali właściwości enzymów oraz doświadczalnie zbadali wpływ czynników środowiska na ich aktywność;
– poznali składniki żywności, które mogą być toksyczne dla organizmu;
– poznali doświadczalnie budowę układu pokarmowego.
Poza wiedzą, jaką mogli zdobyć podczas zajęć, świetnie się bawili wykonując doświadczenia.