Już za kilka miesięcy zmotoryzowanych mieszkańców Warszawy oraz kierowców dojeżdżających do stolicy, którzy korzystają z parkingów P+R, czekają duże zmiany. Część z nich jest dla kierowców korzystna, ale niektóre, m.in. te dotyczące samochodów elektrycznych, nie przypadną do gustu ich właścicielom.
Sieć parkingów „Parkuj i Jedź” na terenie Warszawy liczy sobie 17 obiektów. Jest na nich blisko 4,8 tys. miejsc parkingowych dla samochodów (w tym ponad 100 dla osób z niepełnosprawnościami) oraz prawie 1000 dla rowerów. Parkingi są dostępne we wszystkie dni tygodnia w godz. 4:30-2:30. Pierwsze 20 minut parkowania jest bezpłatne. Kierowcy, którzy chcą zostawić samochód bez opłat na dłużej, muszą posiadać aktywny bilet WTP: krótkookresowy (dobowy, 3-dniowy, weekendowy), lub długookresowy (30- i 90-dniowy) albo uprawnienia do bezpłatnych przejazdów.
Rada Warszawy na ostatniej sesji przyjęła zmiany w regulaminie parkingów działających w systemie P+R. Nowy regulamin wejdzie w życie po 5 miesiącach od daty opublikowania uchwały rady miasta wprowadzającej go. Zmiany będą dotyczyć m.in. bezpłatnego zostawienia samochód na cały weekend – będzie wystarczyło posiadanie biletu Warszawskiego Transportu Publicznego. Dodatkowo wprowadzone zostaną opłaty za ładowanie pojazdów elektrycznych.
Główne zmiany w regulaminie parkingów “Parkuj i Jedź”
Zmiany dotyczą możliwości parkowania w weekend (od nocy z piątku na sobotę do poniedziałkowego poranka). Samochód będzie można zostawić na P+R na cały weekend, także w nocy – wystarczy ważny bilet WTP, np. weekendowy za 24 zł. To propozycja dla weekendowych turystów odwiedzających Warszawę, zdecydowanych na podróżowanie po mieście transportem publicznym.
Zmienią się także zasady korzystania z parkingów przez właścicieli pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Nie będzie już kart EKO, które zezwalały na pozostawienie samochodu także w godzinach nocnych – zasady parkowania będą takie same dla posiadaczy wszystkich samochodów, niezależnie od rodzaju napędu. Trzeba będzie także zapłacić za ładowanie.
Na stacjach pojawią się liczniki energii elektrycznej. Stawkę określono na 1,61 zł za kWh. Zmiany podyktowane są rosnącą liczbą pojazdów z napędem elektrycznym, a co za tym idzie także rosnącą liczbą punktów ładowania na parkingach (jest ich 38, w przyszłym roku przybędą kolejne dwa), a także rosnącymi cenami nośników energii, które powodują, że koszt funkcjonowania stacji ładowania jest coraz większy.
Wzrośnie także opłata za korzystanie z miejsca postojowego bez ważnego biletu lub uprawnień do bezpłatnych przejazdów. Będzie wynosiła 250 zł, ale będzie niższa o 100 zł jeśli zapłacona zostanie od razu w kasie parkingowej lub u kontrolera.