Na Modlińskiej nowa linia tramwajowa połączy Tarchomin z Żeraniem. Budowa planowana na lata 2029-2032

Tramwaj fot. gov.pl

Tramwaje Warszawskie poinformowały, że gotowe jest już studium techniczno-ekonomiczne dla budowy nowej linii tramwajowej, która będzie biegła ulicą Modlińską i połączy Tarchomin z Żeraniem. Powyższe studium techniczno-ekonomiczne jest początkiem przygotowań do budowy nowej linii tramwajowej.

 

 

– Wiadomo, którędy pobiegnie nowa linia tramwajowa przez Żerań na Tarchomin. Jest wyznaczony korytarz, którym pobiegną tory. Ich dokładny przebieg pokażą dalsze analizy w ramach prac nad dokumentacją projektową, która jest kolejnym etapem tej inwestycji. Inżynierowie i planiści z Tramwajów Warszawskich przenalizowali informacje prawne, strukturę własności, wskazali możliwe kolizje z istniejącą infrastrukturą i jak i z kim powinny być przeprowadzone uzgodnienia przed budową. Studium pokazało, gdzie jest infrastruktura podziemna i co trzeba będzie przebudować. Wiadomo też. gdzie można planować pętle, rozjazdy, tory do zawracania, podstacje zasilające i przystanki. – informują Tramwaje Warszawskie.

 

 

Którędy będzie przebiegać trasa nowej linii tramwajowej?

Tramwaj wzdłuż Modlińskiej według założeń Tramwajów Warszawskich będzie przedłużeniem trasy, która biegnie po ul. Jagiellońskiej, wzdłuż terenu dawnej fabryki samochodów FSO i kończy się pętlą pod trasą Armii Krajowej. Nowa trasa dalej pobiegnie mostem nad Kanałem Żerańskim i wzdłuż ul. Modlińskiej do ul. Familijnej. Tu znajdzie się pętla i parking park and ride. W tym miejscu trasa rozdzieli się na dwie części. Pierwsza pobiegnie ul. Familijną w głąb nowych osiedli i dalej Myśliborską, aby połączyć się z trasą z Młocin na Winnicę. Druga część, planowana na dalszą przyszłość, będzie mogła pobiec wzdłuż Płochocińskiej do przystanku kolejowego Warszawa Żerań. Długość trasy z pętli Żerań FSO na Nowodwory wyniesie około 4 km. Trasa do przystanku kolejowego Warszawa Żerań to około 1 km. W planach jest budowa 7 przystanków.

– Wykonawca dokumentacji zaproponował, jak mają przebiegać nowe tory przez węzeł drogowy ul. Jagiellońskiej i trasy AK. To jedno z bardziej skomplikowanych zadań, bo trzeba będzie przebudować zjazdy z trasy toruńskiej, estakady a także zbudować krótki tunel. – przekazały Tramwaje Warszawskie.

Kiedy ruszy budowa nowej trasy tramwajowej?

– Skończyło się wstępne planowanie, teraz czas na przygotowanie inwestycji. Kolejnym krokiem jest przygotowanie dokumentacji uwzględniającej przebudowę podziemnych instalacji i infrastruktury drogowej. Następnie zostanie pozyskana decyzja środowiskowa oraz wszystkie pozostałe decyzje administracyjne. Ogłoszenie przetargu na to zadanie planowane jest na przełomie 2024 i 2025 roku. Prace nad tymi dokumentami potrwają kilkadziesiąt miesięcy. Po ich zakończeniu będzie można zaplanować budowę linii tramwajowej. Aktualny zakłada budowę w latach 2029-2032. Wynika to przede wszystkim z możliwości finansowych. Dodatkowe fundusze – na przykład z UE – mogłyby wpłynąć na zmianę terminu budowy. – dodają Tramwaje Warszawskie.

fot. Tramwaje Warszawskie