Jabłonna. Cui bono?

Parking w Chotomowie (fot. UG Jabłonna)

Parking w Chotomowie (fot. UG Jabłonna)

W związku z publikacją artykułów dotyczących utrudnień w korzystaniu z miejsc parkingowych przy stacji kolejowej w Chotomowie (Gazeta Powiatowa: wersja elektroniczna z 26 i 29 sierpnia oraz wersja papierowa z 2 września br.) pragnę przedstawić prawdziwy obraz sytuacji, z którą mamy do czynienia. Inwestycja zrealizowana przez Gminę Jabłonna  w latach 2021-2024 (z przerwami) przyniosła wymierny efekt w postaci budowy miejsc parkingowych, nowych nawierzchni ulic Sielskiej, Rajskiej i Kolejowej oraz wiaty na trzydzieści rowerów i budynku socjalnego z toaletą. Te działania były od lat oczekiwane przez mieszkańców i osób korzystających codziennie ze stacji kolejowej, pozbawionych wcześniej możliwości zaparkowania swoich samochodów i rowerów w przyzwoitych warunkach.  Teraz, po zrealizowaniu tej kompleksowej inwestycji sytuacja uległa radykalnej poprawie. Warto więc, dla wagi sprawy, przytoczyć fakty opisujące kolejność zdarzeń, z których większość została pominięta we wspomnianych artykułach prasowych. Autor publikacji, co warto podkreślić , nie zwrócił się do Urzędu Gminy Jabłonna o przedstawienie opinii na temat kontrowersyjnej decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, który nadal odmawia udzielenia pozwolenia na użytkowanie tej niezwykle ważnej i użytecznej dla mieszkańców inwestycji.

Oto, w krótkim zarysie, historia budowy ulic i miejsc parkingowych w okolicy stacji kolejowej w Chotomowie.                

  1. Inwestycja, na realizację której gmina pozyskała dofinansowanie, prowadzona była w oparciu o pozwolenie na budowę wydane przez Starostę Legionowskiego 9 grudnia 2021 roku (decyzja nr 2113/21). Dokument dotyczył rozbudowy ulicy Kolejowej, budowy ulic Rajskiej i Sielskiej, budowy chodnika i ścieżki rowerowej, budowy odwodnienia, kanału technicznego i kanalizacji deszczowej, budowę zatok postojowych, oświetlenia drogowego i obiektów obsługi uczestników ruchu. Decyzja przewidywała budowę 195 miejsc postojowych (w tym 141 w zatokach ulic Rajskiej i Sielskiej oraz 54 miejsca przy ul. Kolejowej). Prace rozpoczęły się 20 grudnia 2021 roku i trwały do 17 lipca roku 2022 (w tym czasie zrealizowano 90% zakresu inwestycji), kiedy to Wojewoda Mazowiecki uchylił decyzję Starosty Legionowskiego z 9 grudnia 2021 roku i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia.
  2. Po roku przerwy Starosta Legionowski decyzją nr 671/23 z 28 lipca 2023 roku wydał ponowne pozwolenie na realizację inwestycji drogowej polegającej na rozbudowie drogi gminnej ul.Kolejowej oraz budowie drogi gminnej ul.Sielskiej i Rajskiej wraz z infrastrukturą. Wznowienie prac budowlanych nastąpiło 8 września 2023 roku.
  3. Pod koniec tego roku gdy złożony został wniosek inwestora ws. udzielenia pozwolenia na użytkowanie, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Legionowie przeprowadził obowiązkową kontrolę (23 listopada 2023 roku) i na jej podstawie, stwierdzając niezgodność z projektem zagospodarowania terenu, odmówił (decyzja 168/23 z 7 grudnia 2023 roku) udzielenia pozwolenia na użytkowanie wybudowanych obiektów.
  4. Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego utrzymał w mocy tę decyzję (nr 218/24 z 29 lutego 2024 roku).
  5. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Legionowie 5 czerwca 2024 roku wstrzymał prowadzenie prac budowlanych przez gminę (postanowienie nr 113/24), a Mazowiecki WINB utrzymał je w mocy wydając postanowienie w tej sprawie 2 września tego samego roku.
  6. W tej sytuacji Gmina Jabłonna złożyła skargę kasacyjną od tego wyroku.

Kluczowe znaczenie dla ciągnącej się ponad wszelką miarę sprawy umożliwienia mieszkańcom i wszystkim użytkownikom korzystania z wybudowanej infrastruktury ma postanowienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego wydane 18 grudnia ubiegłego roku. Po wszczęciu na wniosek Gminy Jabłonna postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności postanowienia Mazowieckiego WINB z 2 września 2024 roku GINB stwierdził jego nieważność, a także nieważność poprzedzającego je postanowienia PINB w Legionowie z 5 czerwca 2024 roku.

Natychmiast po otrzymaniu postanowienia Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, 23 grudnia 2024 roku zwróciłem się do Starosty Legionowskiego i Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego o przyjrzenie się działaniom Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w tej sprawie i pilne podjęcie działań w celu uzyskania dla gminy należnego pozwolenia na użytkowanie rozbudowanej ulicy Kolejowej i oddania mieszkańcom do użytku wybudowanych obiektów. Niestety, dotąd nie otrzymałem odpowiedzi na żadne z tych pism.

Co z tego wynika na dziś?

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Legionowie Pan Dawid Sierzputowski 1 kwietnia 2025 roku ponownie odmówił wydania pozwolenia na użytkowanie odnośnie do ulic: Kolejowej, Sielskiej i Rajskiej i odnośnie do znajdujących się w tych ulicach zatok postojowych. Decyzję tę utrzymał 15 lipca 2025 roku Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Warszawie. Na terenie inwestycji Gmina Jabłonna ma prawo użytkować wiatę autobusową, wiaty rowerowe, obiekty małej architektury, toaletę, bowiem zostały one wykonane na podstawie odrębnych zezwoleń udzielonych przez Starostę Powiatu Legionowskiego.

Ponadto Gmina Jabłonna złożyła w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego w Warszawie wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji PINB i WINB o odmowie wydania pozwolenia na użytkowanie ulic Kolejowej, Rajskiej i Sielskiej, kwestionując także rzekome wady formalne dokumentacji, o których wspomina PINB w Legionowie, i toczy się w tej sprawie odrębne postępowanie administracyjne. Nota bene wydanie odmowy pozwolenia na użytkowanie inwestycji przez PINB w Legionowie z 1 kwietnia 2025 r., zostało także poprzedzone odmową wydania przez PINB w dniu 7 grudnia 2023 r. pozwolenia na użytkowanie, które obejmowało całość inwestycji, także wiatę autobusową, wiaty rowerowe, obiekty małej architektury, toaletę, pomimo że Gmina Jabłonna miała prawo je użytkować.  W tej sprawie, w mojej ocenie załatwionej przez PINB i WINB także wadliwie, w grudniu br. spodziewamy się rozstrzygnięcia Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Wyłączna odpowiedzialność za brak załatwienia sprawy i oddania mieszkańcom  do użytkowania tej oczekiwanej inwestycji – wbrew opinii PINB w Legionowie wyrażonej we wspomnianych na wstępie artykułach – leży po stronie Inspektora w Legionowie, bowiem wszelkie inwestycje drogowe na wskazanych ulicach wraz z zatokami postojowymi zostały wykonane legalnie, na podstawie decyzji nr 2113/21 Starosty Powiatu Legionowskiego z dnia 9 grudnia 2021 r., a następnie na podstawie decyzji nr 671/23 Starosty Powiatu Legionowskiego z dnia 28 lipca 2023 r. i nie noszą cech samowoli budowlanej.

I jeszcze jedno. Za rażąco naruszające prawo należy uznać także ukaranie Gminy Jabłonna karą w wysokości 70 tys. zł, w sytuacji, w której Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Legionowie bezpodstawnie prowadzi postępowanie w sprawie samowolnej budowy ulic Sielskiej i Rajskiej i budowy przepompowni. Od tego postanowienia Gmina Jabłonna wniosła zażalenie, które jest rozpatrywane przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie, a w przypadku jego utrzymania w mocy przez WINB, Gmina Jabłonna zamierza wystąpić do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego o stwierdzenie jego nieważności.

W moim odczuciu dotychczasowe działania Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Legionowie noszą cechy nadużycia kompetencji, przy czym nie potrafię wyjaśnić, jaka jest motywacja postępowania tego organu w odniesieniu do inwestycji celu publicznego, służącej mieszkańcom w codziennych dojazdach do pracy i usług na terenie gminy jak i w aglomeracji warszawskiej.

 

Jarosław Chodorski

Wójt Gminy Jabłonna