Nie od dziś wiadomo, że nowy wójt gminy i nowa rada szukają oszczędności, ale również bardziej korzystnych rozwiązań dla mieszkańców.
Pierwsza zauważalna zmiana w komunikacji może okazać się bolesna. Zlikwidowano autobus dowozowy ze stacji PKP Chotomów do PKP Legionowo-Przystanek. Jakie inne plany wobec transportu zbiorowego w gminie Jabłonna ma tamtejszy urząd?
Spotkania
W ostatnim czasie wójt Jarosław Chodorski doprowadził do trzech spotkań z przedstawicielami przewoźników transportu zbiorowego. Pierwsze z dyrektorem pionu przewozów ZTM Andrzejem Frankowem miało miejsce 30 grudnia 2014 r. i dotyczyło usprawnienia komunikacji na terenie gminy oraz modernizacji połączeń autobusowych z Warszawą. Jego efektem było wynegocjowanie niższego dofinansowania linii 723. Wcześniej wynosiło ono 40%, a obecnie 35% całkowitych kosztów utrzymania linii. Ta z pozoru kosmetyczna zmiana da oszczędności rzędu 60 tys. zł/miesięcznie. Następne spotkanie z przedstawicielami ZTM miało miejsce 8 stycznia bieżącego roku. Tematem było funkcjonowanie linii „L”. Podczas jego trwania nastąpił przejazd roboczy proponowanymi trasami. Ostatnie spotkanie odbyło się 19 stycznia. Rozmowy między wójtem a dyrektorem pionu handlowego Grzegorzem Dziemieszczykiem toczyły się wokół tematu dofinansowania biletów KM dla mieszkańców gminy, biletu rodzinnego dla mieszkańców z co najmniej trójką dzieci oraz możliwości doładowania Karty Mieszkańca na terenie Jabłonny.
Pierwsza zmiana
Zamiast wspólnego biletu 2 kwietnia 2013 roku uruchomiono bezpłatny autobus od stacji PKP Chotomów do stacji Legionowo Przystanek. Wójt Jarosław Chodorski zdecydował, że zamiast bezpłatnego autobusu zaoferuje mieszkańcom coś lepszego. Zmierza on do wprowadzenia dopłat do biletów Kolei Mazowieckich dla zameldowanych i płacących w gminie podatki mieszkańców. Tym samym byłoby to działanie mające zmobilizować do meldowania się w Jabłonnie, co z kolei przełoży się na wpływy do budżetu. 30 stycznia miał miejsce ostatni kurs bezpłatnej linii, natomiast dopłaty są dopiero negocjowane z przedstawicielami ZTM, Kolei Mazowieckich, Legionowa i Wieliszewa. Trudno powiedzieć, kiedy dokładnie zaczną one rzeczywiście funkcjonować, choć przewiduje się, że potrwa to dwa miesiące. Nie wszyscy są wyrozumiali w stosunku do tej decyzji. – Mi osobiście chodzi jedynie o przedłużenie funkcjonowania bezpłatnego autobusu do czasu wprowadzenia dopłat do biletów. Koszt utrzymania go do zakończenia negocjacji wyniósłby 20 tys. zł. Nie są to na tyle duże pieniądze, aby bez skrupułów narażać mieszkańców na dodatkowe opłaty związane z podróżowaniem. – mówił Piotr Trzaskoma, jeden z mieszkańców obecnych na sesji. Decyzji tej nie mógł również przeboleć radny Arkadiusz Syguła.
Linia „L”
Podczas ostatniej sesji Rady Gminy 28 stycznia, przedstawiono radnym prezentację na temat funkcjonowania komunikacji w gminie Jabłonna. Jednym z zagadnień, które wójt chciał zaprezentować za pośrednictwem rzecznika Michała Smolińskiego, było wprowadzenie linii L. Zaznaczył jednak, że to jedynie propozycja do dyskusji. W prezentacji wykazano, że celem wdrożenia dwóch linii wewnętrznych „L” byłoby zastąpienie linii 741, która jest „mało efektywna, a droga”. Pierwsza trasa liczyłaby ok. 15 km i obejmowałaby zachodnie miejscowości gminy. Rozpoczynałaby się w Bożej Woli, chociaż pod uwagę brany jest także Nowy Dwór Mazowiecki. Zatoka trasy znajdowałaby się przy ul. 1 Maja w Jabłonnie, a pasażerowie mogliby przesiadać się do autobusu linii 723. Druga trasa liczyłaby ok. 12 kilometrów. Jeśli negocjacje z gminą Wieliszew powiodłyby się, rozpoczynałaby się ona od Olszewnicy Starej, przez Dąbrowę Chotomowską, ul. Kordeckiego, po czym przejazd byłby kontynuowany po trasie linii 741 przez Chotomów i Jabłonnę. Na sesji rzecznik podczas prezentacji zaznaczył, że niekoniecznie trasa musiałaby się kończyć przy ul. 3 Maja. Mógłby również dojeżdżać do Warszawy w okolice przystanku „Buków”.
Korzyści z „L”
W prezentacji wykazano kilka istotnych korzyści wynikających z wprowadzenia linii „L”. Pierwszą z nich byłoby skomunikowanie nowych obszarów gminy przy jednoczesnym poszerzeniu dotychczasowej strefy biletowej ZTM i Karty Mieszkańca Gminy Jabłonna o nowe miejscowości w gminie. Kolejna to dwa razy większa częstotliwość linii „L” w godzinach szczytu w porównaniu z linią 741. Byłoby to 20 kursów dziennie na trasie Dąbrowa Chotomowska – Jabłonna i 15 kursów na odcinku Boża Wola – Jabłonna. W momencie funkcjonowania polityki oszczędności w gminie sprawą niezwykle istotną jest to, że jej utrzymanie jest dużo tańsze. Na dzień dzisiejszy gmina Jabłonna płaci ZTM stawkę za wozokilometr np. w autobusie 741 w wysokości 8,63 zł. Jeśli zostanie utworzona komunikacja „L” stawka za wozokilometr w przetargu może wynieść tylko 3 zł.
Trzeba zaznaczyć, że w liniach „L” obowiązują wszystkie bilety ZTM oraz honoruje się tam wszystkie zniżki obowiązujące w „czerwoniakach”. Zakłada się także, że z linii „L” mogłyby korzystać dzieci w wieku gimnazjalnym dojeżdżające do szkoły.
Co na to rada?
Po zakończeniu prezentacji przewodniczący Witold Modzelewski skierował w stronę wójta słowa uznania. – Bardzo dziękuję za prezentację. 12 stycznia poprosiłem pana wójta o przygotowanie tej prezentacji. Gratulacje. Piękna rzecz – powiedział. Pomysł wprowadzenia linii „L” bardzo przypadł do gustu wiceprzewodniczącej Dorocie Świątko. – Ja jestem bardzo zadowolona, że w końcu ktoś pomyślał o zachodniej części naszej gminy – powiedziała. Propozycje wójta były najdłużej komentowane przez radnego Mariusza Grzybka. – Nie kwestionuję linii „L”. To bardzo dobre rozwiązanie, ale w określonych przypadkach. (…) Bez konsultacji społecznych takie rozwiązanie jest jak wchodzenie do ciemnej piwnicy po schodach. (…) Likwidacja linii 741 to przede wszystkim zmniejszenie komfortu podróży do Warszawy i wydłużenie czasu dojazdów – mówił. Wykazywał on również, że linie „L” to idealne rozwiązanie dla gmin oddalonych od Warszawy (przykładem może być Wieliszew i Nieporęt), a nie bezpośrednio sąsiadujących. Jego zdaniem linie „L” to dobre rozwiązanie uzupełniające, natomiast propozycja „zamiast” jego zdaniem nie jest korzystna dla mieszkańców. Radny Grzybek zaproponował zupełnie inne rozwiązanie, polegające na wydłużeniu linii 741 do ul. Światowida. Stamtąd można dojechać tramwajem do stacji metra Młociny.
Obecnie na stronach Urzędu Gminy zamieszczona jest ankieta dotycząca komunikacji. Warto w ten sposób włączyć się do dyskusji. Wyniki ankiety zostaną ogłoszone pod koniec lutego i mają być poważnym argumentem w określeniu kierunków rozwiązań komunikacyjnych na tym terenie.