Jabłonna. L-41 wkrótce testowo dojadą do Winnicy. ZTM pracuje z gminą nad akceptacją rozkładów jazdy

Autobus linii L (zdjęcie poglądowe, fot. Warszawski Transport Publiczny)

Autobus linii L (zdjęcie poglądowe, fot. Warszawski Transport Publiczny)

Podczas ostatniej sesji Rady Gminy Jabłonna (31 marca) wójt Jarosław Chodorski przedstawił informacje dotyczące przyszłych planów związanych z trasą linii autobusowej L-41 oraz jej możliwymi kursami do warszawskiej Winnicy. Dzisiaj udało nam się dowiedzieć na jakim etapie są prace z linią autobusową, którą ma realizować ZTM. 

 

 

Konsultacje społeczne i ich wyniki

Przypomnijmy, że od końca grudnia 2024 roku do końca stycznia 2025 roku Urząd Gminy Jabłonna prowadził konsultacje społeczne, w których mieszkańcy gminy mogli wypowiedzieć się na temat ewentualnych zmian w kursowaniu linii autobusowej L-41. – Pragniemy poznać Państwa opinię odnośnie zachowania obecnej trasy bądź jej ewentualnej zmiany i skierowania wszystkich lub części autobusów L 41 do pętli Winnica. – informowali pod koniec grudnia ubiegłego roku jabłonowscy urzędnicy.

 

 

Pasażerowie mogli wybierać, czy chcą zachowania bieżącej trasy linii L-41 (Urząd Miasta w Nowym Dworze Mazowieckim – Centrum Komunikacyjne w Legionowie), czy może jej zmiany, a dokładnie o skierowanie części lub wszystkich kursów do pętli na warszawskiej Winnicy.

Ostatecznie w konsultacjach wzięło udział blisko 700 osób, z czego ponad 70% poparło wprowadzenie zmian w trasie linii i dojazdy do warszawskiej Winnicy. Powyższe wyniki pokazały, że większość osób (71 proc.), które wzięły udział w konsultacjach jest za zmianą obecnego rozkładu jazdy. Ankietowani (53 proc.) nie chcą jednak zmiany trasy wszystkich autobusów. Większość osób jest jednak za poprowadzeniem części kursów skróconą trasą ulicą Modlińską do warszawskiej Winnicy (50 proc ankietowanych). Oznacza to jednak, że przy takim rozwiązaniu część autobusów pojechałaby do stolicy z pominięciem ulic: Szkolnej, Przylesie i Marmurowej.

Przed Urzędem Gminy Jabłonna stało niełatwe zadanie polegające na pogodzeniu oczekiwań mieszkańców co do przebiegu trasy linii autobusowej L-41.

Mieszkańcy wsi zachodnich ponownie zyskają bezpośrednie połączenie autobusowe do Warszawy?

W poniedziałek, 31 marca, odbyła się XI Sesja Rady Gminy Jabłonna, w której poza radnymi i urzędnikami, uczestniczyli także mieszkańcy, którzy byli zainteresowani m.in. przyszłością trasy linii autobusowej L-41. Jeden z mieszkańców zadał pytania dotyczące dalszych kroków w tej sprawie.

Wójt Chodorski poinformował, że po przeprowadzonych konsultacjach odbyło się spotkanie z przedstawicielami Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. Włodarz gminy zapowiedział, że planowane jest wprowadzenie testowych połączeń linii L-41 (prawdopodobnie pod inną numeracją) do warszawskiej Winnicy, które mogą rozpocząć się już 1 maja br. na okres 6 miesięcy. To rozwiązanie ma na celu zbadanie zainteresowania mieszkańców gminy nowym bezpośrednim połączeniem z Warszawą. Obecnie wójt czeka na informacje od ZTM dotyczące możliwości technicznych wprowadzenia tego rozwiązania.

Redakcja Gazety Powiatowej zwróciła się do ZTM z pytaniami, czy rzeczywiście doszło do spotkania z przedstawicielami Urzędu Gminy Jabłonna oraz czy planowane jest uruchomienie nowych połączeń linii L-41 (lub pod nową numeracją) z warszawską Winnicą od początku maja.

Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM, potwierdził, że takie spotkanie miało miejsce. Dodał, że obecnie trwają prace z gminą Jabłonna nad akceptacją rozkładów jazdy oraz sformalizowaniem projektowanych zmian trasowych. Dokładna data i numeracja są w trakcie ustaleń.

Problemy mieszkańców wsi zachodnich z bezpośrednim dojazdem do Warszawy komunikacją publiczną

Urzędowi Gminy Jabłonna nie udało się dotychczas załatwić z Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie bezpośredniego połączenia ze stolicą dla mieszkańców wsi zachodnich takich jak: Rajszew, Skierdy, Suchocin, Trzciany, Janówek Drugi, Boża Wola czy Wólka Górska z Warszawą po tym jak od 1 listopada 2024 r. firma STALKO zrezygnowała z komercyjnego przewozu na trasie Zakroczym-Nowy Dwór Mazowiecki – Warszawa. Wielu mieszkańców wsi zachodnich jest obecnie zmuszonych do przesiadek w komunikacji publicznej, żeby dojechać do Jabłonny i przesiąść się ewentualnie w 731, żeby dojechać np. do Żerania. Więcej o problemach mieszkańców wsi zachodnich z brakiem bezpośredniego połączenia komunikacją publiczną ze stolicą pisaliśmy TUTAJ.

Do sprawy będziemy wracać.