Ul. Paderewskiego i Akademijna to drogi, które docelowo mogą odgrywać bardzo ważną rolę komunikacyjną w gminie Jabłonna. Pierwsza ma przebiegać przez tereny scaleniowe od ul. Chotomowskiej do ul. Królewskiej, druga po przedłużeniu, ma połączyć osiedla położone za obwodnicą z Legionowem. Obie drogi miały być realizowane w tym roku, jednak środków finansowych może zabraknąć nawet na ich projekty.
Realizacja ulicy Paderewskiego nie budzi wątpliwości. Zabiega o nią wielu ludzi i jest ona bardzo potrzebna mieszkańcom. Przedłużenie ul. Akademijnej ma natomiast wielu zwolenników, ale także bardzo wielu przeciwników. Po przedłużeniu ulicy i połączeniu jej z DK61 i ulicami biegnącymi do Legionowa znacząco wzrośnie ruch w tej gęsto zabudowanej części Jabłonny. W obu przypadkach w budżecie gminy na ten rok zarezerwowano po 100 000 zł na wykonanie projektu. Czy środków na ten cel wystarczy? Raczej wątpliwe.
Wójt nie jest przekonany
Wójt Jarosław Chodorski nie był zwolennikiem wprowadzenia tych inwestycji do tegorocznego budżetu. – W trakcie opiniowania budżetu Wójt Gminy Jabłonna Jarosław Chodorski zwracał uwagę radnych na brak perspektywicznego planowania w przypadku tych dwóch inwestycji – mówi Michał Smoliński kierownik referatu marketingu i komunikacji społecznej. Przytacza też fragment opinii wójta dotyczącej tych inwestycji przedstawionej na komisji budżetowej podczas prac nad finansami gminy na rok 2018. – Wydzielona geodezyjnie ul. Paderewskiego biegnie od ul. Chotomowskiej w kierunku wschodnim, przecina ul. Św. Wojciecha, Jagiellońską, Lawendową i obecnie kończy się na ul. Weneckiej. Ten odcinek o długości 1 km ma uregulowany stan prawny (własność Gminy). Szerokość drogi 15 m. Pozostały odcinek ul. Paderewskiego ok. 0,7 km, który zgodnie z planem miejscowym biegnie od ul. Weneckiej w kierunku wschodnim do ul. Zegrzyńskiej, jest w około 50% wydzielony geodezyjnie z prawem własności na rzecz gminy. Zatem projektowanie i budowa mogą nastąpić tylko w pierwszym odcinku ul. Paderewskiego tj. od ul. Chotomowskiej do ul. Weneckiej. Jednocześnie biorąc pod uwagę, że ostatnio została zawarta umowa na projektowanie ul. Dereniowej na długości ok. 800mb i koszt tego projektu wyniósł 95 tysięcy zł., to wnioskowana kwota może nie wystarczyć na zaprojektowanie ul. Paderewskiego, której długość wynosi 1km. Po drugie ponoszenie kosztów projektu bez planowania kolejnego kroku tj., kiedy miałaby nastąpić taka realizacja jest działaniem nieprzemyślanym i krótkowzrocznym. Pragnę zwrócić uwagę, że pozwolenie na budowę ma ważność trzy lata, a zatem w terminie trzech lat musi nastąpić rozpoczęcie budowy. Przyjmując do porównania wskazaną wcześniej ul. Dereniową, to na dzień dzisiejszy, szacowany koszt budowy 1km wynosi ok. 2 500 000,00 zł. Należy jeszcze wskazać, że odcinek tej drogi nie ma żadnej infrastruktury technicznej liniowej tj. gazu, energii elektrycznej, wodociągowej czy kanalizacyjnej. Nie są również znane plany takich realizacji. Zatem projektowanie drogi jeszcze nieuzbrojonej jest działaniem przedwczesnym. Wobec powyższego nie wyrażam zgody na wprowadzenie takiego zadania do projektu uchwały budżetowej – tłumaczył Jarosław Chodorski.
Radni byli innego zdania
Obie inwestycje wprowadzono do budżetu, by uniemożliwić zwlekanie z podjęciem decyzji w ich sprawie. – Jeśli okaże się, że tych pieniędzy nie wystarczy na projekt, to zastanowimy się, skąd je przenieść. Najważniejsze, żeby zacząć. Jak będzie projekt, to wtedy jest szansa, że się go wykona – argumentuje Zenon Chojnacki. Radny przypomina kilkuletnie starania, które toczył o wybudowanie łącznika z ul. Szarych Szeregów. Dlatego właśnie radni postanowili wprowadzić inwestycje do budżetu.
Trzeba ograniczyć ruch
Wybudowanie Akademijnej poprawi komunikację kilku tysięcy mieszkańców gminy Jabłonna z Legionowem. Jednak trzeba brać pod uwagę, że ta ulica może się stać alternatywnym szlakiem dla mieszkańców Legionowa jadących do Warszawy w godzinach szczytu porannego i popołudniowego. Wielu z nich chcąc ominąć korek na obwodnicy Jabłonny i Modlińskiej, będzie skręcać w boczne drogi. Będzie to nie tylko uciążliwe dla mieszkańców, ale spowoduje przyspieszoną degradację dróg na tym obszarze. Jak mówią inicjatorzy przedłużenia Akademijnej, droga powinna powstać, ale od razu wyposażona w spowalniacze ruchu i bezpieczne przejścia dla pieszych, które skutecznie spowolnią na niej ruch pojazdów.