Jabłonna. Radni przyjęli oświadczenie w sprawie proponowanej linii szybkiej kolei przez teren gminy

KOLOBRZEG, WEST POMERANIAN / POLAND - 2018: Express train waiting for passengers at platform at the railway station

Wojciech Wrzesień - stock.adobe.com

Radni Gminy Jabłonna na sesji, która odbyła się w poniedziałek (30 listopada), głosowali oświadczenie w sprawie stanowiska dla propozycji PKP PLK poprowadzenia trasy szybkich pociągów przez tereny gminy Jabłonna. Ich ocena była negatywna.

 

 

Kilka dni temu PKP PLK przedstawiło do konsultacji społecznych trzy warianty przebiegu rozbudowy linii kolejowej szybkich prędkości relacji Warszawa Wschodnia – Nasielsk. Konsultacje społeczne potrwają do 18 grudnia. Swój głos poprzez wypełnienie i wysłanie ankiety można oddać pod adresem www.databout.pl/konsultacjespoleczne.

Wariant kolei szybkiej prędkości przez gminę Jabłonna

Jeden z trzech wariantów rozbudowy linii kolejowej (3 wariant) zakłada poprowadzenie jej przez tereny gminy Jabłonna. Niestety takie rozwiązanie wiązałoby się ze znaczną ingerencją w tereny zielone, rezerwaty przyrody i obszary chronione. Wariant ten zakłada, że szybkie pociągi mają odbijać przed Płudami w kierunku Wisły, potem będą biegły przez las pomiędzy DK61 a oczyszczalnią ścieków Czajka. Tuż przed obwodnicą Jabłonny, odbiją jeszcze bardziej w kierunku rzeki i tam ominą całą wieś Jabłonna. Dopiero w Lasach Chotomowskich tory skręcą na północ przecinając DW 630 i będą biegły dalej przez las. Na wysokości Krubina tory mają przeciąć istniejącą linię kolejową nr 9 i tam łąkami i niezabudowanymi terenami poprowadzić do mostu na Narwi o długości około 740 metrów.

 

 

Obawa o przyrodę i bezpieczeństwo

W oświadczeniu głosowanym na Sesji Rady Gminy Jabłonna możemy przeczytać, że wariant ten będzie przebiegał przez tereny Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu, Rezerwatu Przyrody Jabłonna i Natury 2000. Dodatkowo trasa miałaby przebiegać przez część zespołu pałacowo-parkowego w Jabłonnie, co wiązałoby się z wycinką niektórych drzew. Istnieje także obawa, że bliska odległość szybkiej kolei i wytwarzanych przez nią drgań wpłynie katastrofalnie na cenne obiekty architektoniczne. Podnoszony jest również problem zachowania bezpieczeństwa komunikacyjnego – wariant ten zakłada dwukrotne przecięcie ul. Modlińskiej z torami kolejowymi (przed Rondem Biskupów Polskich i na terenie wsi Rajszew). Autorzy oświadczenia obawiają się również o bezpieczeństwo i tak już mocno zniszczonych wałów przeciwpowodziowych na Wiśle, w pobliżu których miałyby przebiegać tory.

Ocena wójta i radnych

W ocenie Wójta i Rady Gminy Jabłonna, proponowany przez Polskie Koleje Państwowe, wariant III narusza wspólne dobro oraz żywotne interesy mieszkańców gminy. Powoduje nie tylko degradację środowiska, stwarza zagrożenie dla zabytków i zaburza płynność komunikacji na terenie gminy; ale też stoi w sprzeczności z planami gminy Jabłonna, które zakładają rozwój terenów zielonych. Cel ten został jasno sprecyzowany w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Gminy Jabłonna na lata 2017-2030, tworzonej w oparciu o strategię Europa 2020, zakładającą min. dążenie do wyeliminowania zależności wzrostu gospodarczego od degradacji środowiska przyrodniczego. Apelujemy o rozważne porównanie zysku jakim jest stworzenie szybkiej trasy kolejowej, skracającej podróże o kilka minut, ze zniszczeniem bezcennego dziedzictwa: wielowiekowych starodrzewów, architektury, ostoi zwierząt i zdrowego środowiska dla ludzi i rezygnację z tego planu. Przypominamy, że tlen powstający w jabłonowskich lasach służy mieszkańcom Legionowa, Nowego Dworu Mazowieckiego i Warszawy – nie jest dobrem zarezerwowanym dla mieszkańców gminy Jabłonna – możemy przeczytać w przegłosowanym oświadczeniu w sprawie stanowiska.

Na poniedziałkowej Sesji Rady Gminy byli obecni wszyscy radni. Podczas głosowania powyższego oświadczenia 14 radnych było za jego przyjęciem, natomiast jeden (Witold Modzelewski) wstrzymał się od głosu.