Trwają analizy mające na celu wybór optymalnego rozwiązania dla skrzyżowania ul. Chotomowskiej i Modlińskiej w Jabłonnie. Notorycznie zakorkowane skrzyżowanie wkrótce może zyskać nową formę.
Nikt nie ma wątpliwości co do konieczności przebudowania skrzyżowania. Jednak trwające od lat analizy dotyczące przyszłego jego wyglądu na razie są bezowocne.
Duże czy małe rondo?
Gmina Jabłonna zobowiązała się do przygotowania inwestycji i przygotowała trzy koncepcje, które przełożyła do Urzędu Marszałkowskiego. Było to małe rondo (o średnicy 24 m), duże rondo (o średnicy 48 m) i sygnalizacja świetlna. W przypadku pierwszego rozwiązania pojawiły się wątpliwości, czy takie rozwiązanie w ogóle nadaje się na skrzyżowanie drogi wojewódzkiej i powiatowej. Takie ronda stosowane są raczej na drogach gminnych, o zdecydowanie mniejszym natężeniu ruchu i w miejscach, gdzie kierowcy rozwijają niższe prędkości. Plusem tego wariantu na pewno byłby niskie koszty inwestycji, bo nie wymagałyby (lub w bardzo nieznacznym zakresie) wykupywania pod nie terenów. Drugą opcją, którą gmina przedłożyła do władz wojewódzkich, było duże rondo o średnicy 48 metrów. To rozwiązanie jednak może generować zbyt duże koszty związane z wykupem działek pod inwestycję, przebudowy linii elektrycznych, gazowych, teletechnicznych.
Może sygnalizacja?
Trzecia koncepcją, którą rozważał urząd, była budowa na skrzyżowaniu sygnalizacji świetlnej. Rozwiązanie to może okazać się najtańsze, bo nie wiąże się z wykupem gruntów i układaniem nowej nawierzchni. Ponadto jego wykonanie z tych samych powodów byłby najszybsze. Rozwiązanie to jednak budzi sprzeciw zwłaszcza mieszkańców wyjeżdżających na drogę wojewódzką z Chotomowskiej. Ich zdaniem montaż sygnalizatorów w ogóle nie rozwiąże problemu, a korki jak były, tak dalej będą. Jedynym rozwiązaniem, które mogłoby usprawnić ruch na skrzyżowaniu z sygnalizatorami, byłoby dobudowanie na Chotomowskiej i Modlińskiej dodatkowych pasów do prawoskrętów i przebudowy azyli dla pieszych. Wtedy jednak koszt takiej inwestycji drastycznie wzrośnie.
Dyskusja w powiecie
Sprawa skrzyżowania była podnoszona na marcowej Komisji Rozwoju Powiatu Legionowskiego. Radny Zbigniew Garbaczewski mówił tam, że gmina Jabłonna planuje obecnie budowę sygnalizacji bez przebudowy skrzyżowania. Radny apelował, by projekt ten przedłożony do Marszałka Województwa nie był przez powiat zaopiniowany pozytywnie. Garbaczewski tłumaczył, że optymalnym rozwiązaniem byłoby wybudowanie ronda nie małego, nie dużego, ale o średnicy około 35 metrów, które nie generowałoby gigantycznych kosztów budowy, ale także płynnie rozprowadziłoby ruch na wylocie z Chotomowa. Była wójt gminy Jabłonna, obecnie radna powiatowa, Olga Muniak zwróciła uwagę, że dobrym rozwiązaniem mogłoby być skopiowanie ronda, które jest na skrzyżowaniu ul. Piusa Xi i Partyzantów. Ponadto zaproponowała, aby to powiat przejął wszelkie inicjatywy związane z budową tej inwestycji. Na jej propozycję zareagował starosta Jerzy Zaborowski, który przypomniał, iż w ramach rozliczenia budowy chodnika na Chotomowski to gmina miała zająć się przygotowaniem przebudowy tego skrzyżowania. Podsumował, że gmina faktycznie robi to w sposób niesatysfakcjonujący.
Sprawa trafiła na zarząd
Ostatecznie sprawa przebudowy skrzyżowania trafiła pod dyskusję Zarządu Powiatu Legionowskiego. Tam zrodziła się koncepcja uwzględniająca argumenty przytaczane przez radnego Garbaczewskiego. Rozwiązanie to zakłada przebudowę skrzyżowania w formie ronda o średnicy zewnętrznej 36-40 m, nieprzejezdną wyspą środkową o średnicy 20-24 m, pierścieniem najazdowym wyspy środkowej minimum 2 m i szerokością jezdni minimum 6 m.
Dwa warianty
Pytania odnośnie przebudowy skrzyżowania wysłaliśmy też do gminy. Okazało się, że po przygotowaniu III koncepcji pod uwagę brane są już tylko dwa – Obecnie rozważane są dwa warianty: budowa średniego ronda lub wykonanie sygnalizacji świetlnej akomodacyjnej z jednoczesną zmianą organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Modlińskiej i Zegrzyńskiej. Jednym z wniosków podjętych w trakcie Rady Technicznej przy MZDW było zalecenie wykonania dodatkowych prognoz ruchu z uwzględnieniem skrzyżowania Zegrzyńska/Modlińska. W oparciu o te dane ostateczną decyzję o wyborze koncepcji podejmie Urząd Marszałkowski – napisał w odpowiedzi Michał Smoliński, Kierownik Referatu Marketingu i Komunikacji Społecznej gminy Jabłonna.
Kiedy realizacja?
Wydaje się zatem, że samorządy jeszcze nigdy nie były tak blisko wypracowania ostatecznej wizji przebudowy skrzyżowania Chotomowskiej i Modlińskiej. Zapytaliśmy w starostwie, kiedy moglibyśmy spodziewać się robót drogowych w tym rejonie. Niestety informacje te nie są optymistyczne. – Realna ocena sytuacji wskazuje na perspektywę dwuletnią – biorąc pod uwagę kolejne etapy procesu inwestycyjnego, czyli konieczność opracowania projektu budowlanego, oraz uzyskania decyzji zezwalającej na realizację inwestycji (przebudowa tego skrzyżowania będzie wymagać wywłaszczeń), można szacować, że realizacja tego zadania jest możliwa w 2018 roku – mówi Joanna Kajdanowicz, rzecznik prasowy Starostwa Powiatowej w Legionowie.
FOTO: Jakie będzie optymalne rozwiązanie dla skrzyżowania ul. Chotomowskiej i Modlińskiej w Jabłonnie? (fot. GP/KG)