W niedzielę (29 września) przed godz. 18 w Jabłonnie na skrzyżowaniu ulicy Modlińskiej z Zegrzyńską zderzyły się dwa samochody osobowe i motocykl. Służby ratownicze zostały powiadomione o całej sytuacji przez system eCall zamontowany w jednośladzie. Kobieta kierująca jednym z aut została ukarana mandatem za spowodowanie kolizji.
Informację o zdarzeniu drogowym z udziałem dwóch aut osobowych i motocykla w Jabłonnie służby ratownicze odebrały o godz. 17:49. – Na miejsce zadysponowano łącznie trzy zastępy straży pożarnej z JRG Legionowo, OSP Jabłonna, pogotowie i policję. – poinformował Gazetę Powiatową dyżurny stanowiska kierowania Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Legionowie.
Po przybyciu służb ratowniczych na miejsce zdarzenia okazało się, że na skrzyżowaniu ulicy Modlińskiej z Zegrzyńską doszło do zderzenie dwóch aut osobowych marki Toyota i Mercedes oraz motocykla marki BMW. Jak się okazało służby ratownicze zostały powiadomione o całej sytuacji przez system eCall zamontowany w jednośladzie, który leżał na jezdni.
Strażacy i policjanci zabezpieczyli miejsce zdarzenia. Na szczęście motocyklista, który podróżował jednośladem i upadł na jezdnię nie doznał poważnych obrażeń i nie wymagał hospitalizacji. Służby ratownicze uprzątnęły miejsce kolizji i zakończyły swoje działania w Jabłonnie o godz. 18:30. Do tego czasu na skrzyżowaniu ulicy Modlińskiej z Zegrzyńską występowały drobne utrudnienia w ruchu drogowym.
Kierująca Toyotą ukarana mandatem
– Jak ustalili będący na miejscu policjanci, 44-letnia kobieta, która kierował samochodem osobowym marki Toyota podczas zmiany pasa ruchu uderzyła w motocykl, którym kierował 49-letni mężczyzna w wyniku czego jednoślad przewrócił się na stojącego obok Mercedesa, którym kierował 58-letni mężczyzna. Wszystkie osoby kierujące były trzeźwe. Kobieta, która kierowała Toyotą została ukarana mandatem za spowodowanie kolizji. – poinformowała Gazetę Powiatową komisarz Justyna Stopińska, oficer prasowa Komendy Powiatowej Policji w Legionowie.
Czym jest system eCall?
Od 1 kwietnia 2018 roku wszystkie homologowane nowe pojazdy osobowe oraz dostawcze do 3,5 t podróżujące po drogach Unii Europejskiej są wyposażone w specjalny moduł wykrywania kolizji drogowych i automatycznego wzywania pomocy na miejsce zdarzenia – eCall. System ten pozwala zaoszczędzić czas, w jakim na miejsce kolizji lub wypadku wzywane są służby ratunkowe. Często osoby poszkodowane w wypadkach nie są w stanie same wezwać pomocy lub czas, w jakim tego dokonują, jest dość długi. Dochodzi również czynnik dezorientacji osób poszkodowanych i problemy z dokładnym określeniem miejsca takiego zdarzenia.
Jak działa system eCall?
System uruchamiany jest na dwa sposoby: automatycznie i ręcznie. W pierwszym przypadku system np. na skutek odpalenia poduszek powietrznych samochodu wysyła na numer alarmowy 112 informacje o położeniu auta (na podstawie sygnału GPS) i jego podstawowych danych. W drugiej sytuacji kierowca ręcznie naciska specjalny przycisku uruchamiającego system eCall. W tym przypadku dane również zostają przesłane na numer 112. Po otrzymaniu takiego sygnału dyspozytor z numeru 112 próbuje połączyć się z pojazdem w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji i ewentualnego wysłania na miejsce służb ratunkowych.
zdjęcie poglądowe z arch. GP