Jabłonna. Zmiany poprawiające bezpieczeństwo na obwodnicy jeszcze w tym roku

wypadek-jablonna-15-07-2014 (2)

Śmiertelny wypadek na obwodnicy Jabłonny (fot. GP/kg)

Jeszcze w tym roku na obwodnicy Jabłonny (DK61) planowane jest zrealizowanie zapowiadanych wcześniej zmian mających poprawić bezpieczeństwo na tym odcinku. Wprowadzone zostanie m.in. ograniczenie prędkości i ustawione zostaną znaki ostrzegawcze. 

Kilka dni temu w tej wiadomości pisaliśmy o tym, że mieszkańcy chcą poprawy bezpieczeństwa na obwodnicy Jabłonny i w tym celu zwrócili się nawet z prośbą do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Wszystko wskazuje na to, że w końcu podjęte zostaną odpowiednie kroki, aby sytuacja na DK61 się poprawiła. W połowie października Urząd Gminy w Jabłonnie otrzymał od GDDKiA pismo, w którym zgłoszone przez gminę wnioski zostały pozytywnie rozpatrzone. Zmiany zawarte w piśmie mają zostać wprowadzone jeszcze w tym roku.

Dyskutowali o bezpieczeństwie

Wnioski dotyczące poprawy bezpieczeństwa na obwodnicy zostały zgłoszone po spotkaniu, które odbyło się 21 sierpnia. W zebraniu wzięli udział przedstawicieli zarządcy drogi – GDDKiA, Komendy Powiatowej Policji w Legionowie, Komendy Stołecznej Policji, Starostwa Powiatowego oraz Urzędu Gminy Jabłonna. Uczestnicy rozmawiali o wprowadzeniu rozwiązań, które miałyby zmniejszyć liczbę wypadków i kolizji na DK61.

Co się zmieni?

Jak informuje UG, zmiany mają zostać wprowadzone jeszcze w tym roku. Wprowadzone ma zostać ograniczenie prędkości do 70 km/h między skrzyżowaniami, a na krzyżówkach kierowcy będą musieli ograniczyć prędkość do 50 km/h. Pomiędzy pasami jezdni mają stanąć brakujące bariery energochłonne. Planowane jest także ustawienie znaków ostrzegawczych na tle fluorescencyjnym, które będą informowały o przejściach dla pieszych, którymi poruszają się dzieci uczęszczające do pobliskiej szkoły. W przyszłym roku mają zostać wybudowane specjalne „zatoczki” dla policji, która będzie kontrolowała pojazdy poruszające się po obwodnicy. W okolicy skrzyżowania DK61 z ulica Akademijną mają znaleźć się znaki VMS o zmiennej treści wraz z radarem ostrzegającym „Uwaga. Zwolnij 50 km/h”. Na ten moment nie wiadomo, czy na drodze zostanie ustawiony fotoradar.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 23

  1. Może lepiej wprowadzić zasadę, że przed każdym samochodem będzie szedł gość z czerwoną flagą? Będziemy pierwszym powiatem, w którym zniknie bezrobocie!

  2. Super…. to poco jest ta obwodnica skoro mamy taj jechać 50km/h ? porazka jakaś daliscie tylko prawo policji żeby znów mogła nas legalnie okradać z kasy. Poco mi 300konny samochód skoro nie mam nim gdzie pojechać wiecej niz 50? PORAZKA

  3. Czyli w praktyce i tak będzie się jeździło 70 na skrzyżowaniu i 90 na trasie 😉

  4. @ Michalo – przeczytałeś informację bez zrozumienia. Ograniczenie do 50km/h jest tylko w rejonie rond. A po tym ile osób zginęło na obwodnicy z powodu przekraczania prędkości, takie komentarze są zwyczajnie nie na miejscu. Nie jest to typowa obwodnica tylko droga poprowadzona przez środek miejscowości. Pomyślałeś o tym?

  5. @Adas – namawiasz do łamania prawa? Twój tok myślenia pokazuje jak jest teraz – kierowcy pędzą 120, a na skrzyżowaniach „zwalniają” do 90.

  6. @Michał: Przeczytaj post ADASa ze zrozumieniem. Do niczego nie namawiał , napisał jak będzie.
    Co do artykułu, to przecież wiadomo że to nic nie da. Problemem nie jest to że kierowcy jadą przepisowo przy obecnych ograniczeniach a kierowcy którzy tych przepisów nie przestrzegają. To trochę takie myślenie, „zakażmy sprzedaży alkoholu to nie będzie alkoholików”. Ci co zapieprzali dalej będą zapieprzać tylko policja będzie miała doskonałe miejsce do łupienia zwykłych kierowców, co to widząc 2 pasy obudowane ekranami poza terenem zabudowanym będą chcieli jeździć normalną prędkością taką jaką mamy w kodeksie drogowym czyli 100km/h.

  7. To ja już nie chcę obwodnic, nie chcę dwupasmówek… szkoda na nie kasy skoro i tak nie będzie na nich płynności ruchu. Dla niedowiarków, odszukajcie w necie film na temat badań nad mechanizmami powstawania korków. Wiecie co, ja już nawet nie chce drogówki skoro ich działania prewencyjne ograniczają się do łupienia. Szkoda, że sensowni projektanci dróg wyjechali, a w kraju zostały barany projektujące zakręty z pochyleniem na zewnątrz tłumacząc, jak oślak, że to nie zakręt, a rondo, projektujące mylącą sygalizację, zapominające o podstawowych prawach fizyki. Autostrady w navi już zaznaczyłem by pomijać, nic nie stoi na przeszkodzie by i dwucyfrowe zsznaczyć, tylko jak nie płacić podatku za coś z czego nie korzystam? 🙂

  8. @ Adam: prezentujesz typowo polski sposób myślenia, nie da się, nie można, to nic nie da, bez sensu, po co zmieniać, itp. Co to znaczy, że „kierowca widząc 2 pasy obudowane ekranami poza terenem zabudowanym będą chcieli jeździć normalną prędkością taką jaką mamy w kodeksie drogowym czyli 100km/h”. Kierowca ma patrzeć na znaki i się do nich dostosować a nie jeździć jak chce – to raz. Dwa powtarzam, to droga przez środek miejscowości a nie typowa obwodnica którą omijasz miejscowość. Trzy, w krótkim odstępie czasu zginęło tu kilka osób, a bezpośrednią przyczyną było znacznie przekroczenie prędkości. Tak trudno to zrozumieć???? Można ironizować, można szydzić jak RV, a można zachęcać do praworządności również w komentarzach pod tekstem na lokalnym portalu.

  9. No cóż taki ze mnie najwidoczniej Polak prostak, nie to co ty światowiec europejczyk. Co prawda w przeciwieństwie do ciebie potrafię czytać ze zrozumieniem.
    ad 1. Więc w czym problem, teraz jest dobra prędkość.
    ad 2. to jest bez znaczenia. prędkość na skrzyżowaniach masz z ograniczeniem do 70 km/h to w zupełności wystarczy
    ad 3. A tak trudno zrozumieć że te wypadki jakie miały miejsce dotyczyły przekroczenia prędkości czyli ograniczenie prędkości nic nie da bo osoby które ją przekraczają dalej będą ja przekraczać? Ewentualnie dobrym rozwiązaniem mogą być kamerki na skrzyżowaniach i od biedy fotoradar ale przy zachowaniu obecnych ograniczeń. Idąc twoim tokiem rozumowania to należy od razu samochodów zakazać, i będzie bezpiecznie.

  10. Ograniczenie prędkości jest najgorszym pomysłem jaki można było wprowadzić, jadąc z prędkością jaka jest dopuszczalna teraz całą obwodnicę przejeżdża się bezpiecznie. Wypadki śmiertelne owszem były ale prędkości jakie przewijały się w zeznaniach świadków tych zdarzeń oscylowały w okolicach 170-180 km/h. Więc czy ktoś będzie jechał 180 przy ograniczeniu do 100 km/h czy przy ograniczeniu do 70 km/h nie robi większej różnicy, jeżeli popełni błąd zaboli go tak samo a jeżeli złapie go fotoradar to i mandat ma taki sam – 500 zł i 10 punktów. Działanie które sprawi że na obwodnicy byłoby bezpieczniej to częste patrole nieoznakowanego radiowozu z wideorejestratorem, no i oczywiście fotoradar ale takich to musiałoby być kilka. Ale nie przy ograniczeniu prędkości do 70 km/h bo ono samo w sobie nie zmieni nic.

  11. I chciałbym jeszcze dodać że prędkość na obwodnicy nie jest podniesiona tylko jest normalną prędkością dla tego typu dróg wynikającą z przepisów ruchu drogowego czyli dla drogi dwujezdniowej, dwupasmowej poza obszarem zabudowanym.

  12. szkoda, że najpierw budujemy z naszych podatków obwodnice, co mały kanalizować ruch tranzytowy, podnosić średnią prędkość i zapewniać podwyższone bezpieczeństwo a potem i tak upier.dolimy tam ograniczenie do 50 km/h. Jankiel słusznie zauważa delegację ustawową a my, jak te barany, zamiast domagać się przebudowy ronda S1, S2 i barier energochłonnych na całym odcinku, to wolimy fotoradary albo ograniczenia prędkości. Obwodnica powinna, łącznie ze skrzyżowaniami, być zaprojektowana przy podwyższonym poziomie bezpieczeństwa. NAWET JEŚLI GADAJĄCY PRZEZ TELEFON BARAN MUSI JECHAĆ 150 km/h NIE MUSI WCALE GINĄĆ NA ŹLE ZAPROJKETOWANYM RONDZIE. Obwodnica Jabłonny ma źle zaprojektowane węzły S1 i S2, to jest prawdziwy problem do rozwiązania a nie zaprzeczanie idei budowy obwodnicy. Kto z nas będzie tam jeździł 70 km/h? RV bardzo słusznie zauważył – straż miejska w Legionowie traci właśnie ostatnie wpływy z fotoradarów, trzeba znaleźć inne miejsce do łupienia, tak? Jak to jest, że codziennie jestem na obwodnicy 2 razy i w ciągu ostatniego roku nie widziałem na niej pojazdu policji ani razu? Dlaczego? Bo dziś nic tam nie ugrają.

  13. Obwodnica jest w gminie Jabłonna więc straż miejska z Legionowa radarów tam nie ustawi

  14. Piotrek ustawiała kiedyś fotoradar na ul, Partyzantów w Chotomowie, po prostu z wójciną gminy podpiszą sobie porozumienie i już obwodnica jest ich.

    Ale SM LEgionowo nie liczy na kasę za bardzo. wielu funkcjonariuszy stara się najpierw dotrzeć do kierowcy który źle zaparkował, dopiero potem mandat wystawiają.

    • to chyba w jakimś innym Legionowie strażnicy miejscy tak robią. Po złożeniu sprawy do prokuratury połapali się, że nie mają tak szerokich uprawnień jak Policja i skończyła się kasa, bo mandat wystawiony przez Policję nie idzie do budżetu gminy (tak, jak jest to w przypadku mandatu wystawionego przez sm). I teraz uwaga: od kiedy zmieniła się motywacja to i zaraz wyrżnęła się liczba mandatów na ryj. Takie to prawdziwe oblicze straży miejskiej w Legionowie – jeśli kasa nie wpada do Smogorzewskiego, to i mandaty przestają mieć znaczenie. Ale to jeszcze nie znaczy, że odpuszczamy panie Gawkowski, jeszcze nie skończyliśmy 🙂

  15. wszystkie te pozorne zmiany dla zamydlenia oczu i tak nic nie zmienią. obwodnica powinna być trasą bezkolizyjną, a nie z naćkanymi co parę kilometrów rondami. ci co to projektowali i ci co zgodzili się aby taki drogowy paszkwil powstał, powinni teraz to dziadostwo przeprojektować i przebudować. zatoki dla policji czy znaki nic nie dadzą. stoi już znak zakaz 10t i nikt sobie z niego nic nie robi. w piątek nie działały światła i myślicie że ludzie wiedzą jak jeździć w takim przypadku? nic podobnego. wolna amerykanka! jak komuś brak rozumu, to znak co centymetr w niczym mu nie pomoże. raz jeszcze powtarzam-obiecanki dla zamydlenia oczu.

  16. No tak BMW X6 z budzikiem zatrzymanym na 195 km/h bez hamowania, Volvo z budzikiem 156 km/h z ostrym hamowaniem minimum o 30-50 km/h zwolnił przed uderzeniem, pokazuje że Ci co chcą jechać to dla nich i ograniczenie do 2km/h nie za skutkuje. Uderzy to natomiast w normalnych kierowców co jadą tam 100 – 110 km/h. Wprowadzenie takich ograniczeń spowoduje że znów stary szlak na modlińskiej przyspieszy…
    Dziś ten kto chce szybciej jechać od nowego dworu skręca w warszawską i dalej na obwodnice….
    a od Warszawy zjeżdża na trasę dopiero przy obi. A w mieście pozostają Ci co jadą 60 km/h….
    No cóż, teraz znów na modlińskiej jednopasmowej powróci 100 km/h bo policjanty uważają że ograniczą i będzie bezpieczniej….
    PROTEST PRZECIW RAŻĄCEMU PODNIESIENIU NIEBEZPIECZEŃSTWU KOLIZJI….
    Rowerzyści powinni uciekać już z modlińskiej na chodnik, jazda na ulicy znów stanie się niebezpieczna.

  17. nie namawiał – wręcz przeciwnie, chciałbym bardzo, żeby kierowcy jeździli przepisowo, ale wiadomo jacy są u nas ludzie.
    Cieszę się ze zmian, bo mimo, że pewnie nadal cześć osób będzie przekraczać prędkości to w praktyce będą jechać wolniej niż teraz, a co za tym idzie bezpieczniej!

  18. „wszystkie te pozorne zmiany dla zamydlenia oczu i tak nic nie zmienią. obwodnica powinna być trasą bezkolizyjną, a nie z naćkanymi co parę kilometrów rondami.”
    – to Pani wysiedli pół Jabłonny. A nie chwilę… to niemożliwe. W takim razie może pomyślmy co zrobić zanim ktoś przejedzie nasze dzieci idące do szkoły!?!?!?

    Mieszkańcy osiedla bardzo się cieszą, że ktoś w ogóle działa i próbuje coś zmienić na lepsze.

  19. Do Pani Matki
    tak sie składa, że na rondzie przy przylesiu, a zapewne stamtąd Pani jest, stoi Pan który przeprowadza dzieci przez jezdnię. niestety moje dzieci nie moga z jego usług korzystać, bo wysiadaja na przystanku buchnik, gdzie takiego pana nie ma. podobnie jak w innych miejscach gdzie przecież tez dzieci wracają ze szkoły! tak tez sie składa, że jabłonna to nie tylko wasze osiedle.
    moja wypowiedź-jasna i sprecyzowana-tyczy się tego, że znaki nic nie zmienią, bo mamy kierowców roztropnych, i mamy furiatów. przykład:ostanio światła na rondzie przy brzozowej były zepsute, a stojący znak ustap pierwszeństwa nic nie dał tym kierowcom, którzy obwodnice traktują jak tor wyścigowy. efekt:wypadek w niedzielę i mnóstwo sytuacji w których wjeżdżający na rondo, nie ustępowali tym co byli na rondzie! prosze zatem nie nadużywać kropek, wykrzykników i znaków zapytania, tylko przyjąć do wiadomości, żę w moim przekonaniu aby obwodnica była bezpieczna, powinna zostać przybudowana. np. jadąc od warszawy na rondzie przy przylesiu jest górka, stojąc tam na przejściu, mozna bez trudu zobaczyc jak samochody podskskuja w tym miejscu-to chyba najlepszy przykład na to, że ta trasa wymaga modernizacji.

  20. Jeżeli katogeria drogi pozwala na jazdę z prędkością 100 km/h gdzie prędkość ta wynika z przepisów ruchu drogowego i jest przypisana dla tego typu drogi, a potem przychodzi ktoś i mówi że ustawodawca nie ma racji bo bezpieczna prędkość na tej drodze to 70 a nie 100 (dwupasmówka oddzielona ekranami od wszystkiego dookoła) to ten ktoś albo nie bardzo zna się na swojej robocie albo droga została spier#@%!na już w fazie projektowania i wymaga generalnej przebudowy. Problemem jednak jest to że GDDKiA jak i ogólnie pojęta władza w polsce ma podejście typu: ludziki swoje a my i tak wiemy lepiej.

  21. myslę, ze nazywanie tej drogi obwodnicą to naduzycie:) obwodnice zazwyczaj omijają miasta, dzielnice itp. a nie tak jak w Jabłonnie, biegna przez środek miejscowości,. poza tym obwodnice maja za zadanie odciążać miejscowości z ruchu w szczególności tranzytowego co jak wiedzą mieszkańcy Jabłonny nie ma u nas racji bytu. Modlińska jest przepełniona samochodami właściwie o każdej porze dnia i nocy. to bardzo smutne, że nikt nie chce tej niby obwodnicy poprawić. jak jeździ się nowymi trasami chociażby na Marki, czy nową trasą w Warszawie s2 bodajże i widzi sie jak te trasy są wykonane, z jaką starannością, to żal tylko sciska, że u nas wybudowano takie badziewie i na siłę wciska się ludziom kit, że wszystko jest ok.

  22. Obwodnica Jabłonny NIE biegnie przez środek miejscowości. Przez tzw. środek to może biec ul. Piłsudskiego w Legionowie, albo stara DK61 w Serocku lub w Pułtusku. Obwodnica ma ograniczoną dostępność – trzy skrzyżowania, niefartownie określone jako ronda, choć ich budowa i wyprofilowanie z wyraźnym uprzywilejowaniem DK61 wskazują na coś innego. Parametry takie jak promienie łuków, szerokości jezdni także wskazują na jej pozamiejski charakter. Jest to droga, na której WSKAZANA jest prędkość 100km/h, ze słusznym ograniczeniem na źle wyprofilowanych skrzyżowaniach do 70 km/h, moim zdaniem wystarczyłoby nawet 80 km/h. Proszę pamiętać co oznaczają znaki zakazu – ograniczenia prędkości – to najwyższa dopuszczalna prędkość w :
    1- najlepszych możliwych warunkach (atmosferycznych, otoczenia, stan drogi)
    2 – najlepszej możliwej kondycji psychofizycznej kierowcy
    3 – w najlepszym stanie pojazdu
    Jeżeli któreś nie jest spełnione, SAMI powinniśmy jechać wolniej niż wskazuje znak zakazu.
    W naszym kraju pokutuje inne przekonanie – że znak zakazu to NAJMNIEJSZA dopuszczalna prędkość w najgorszych możliwych warunkach – na to wskazuje sposób ich rozmieszczania.
    Ograniczenie całej obwodnicy do 70/50 km/h jest pomysłem od czapy, wynikiem histerycznych reakcji dziennikarzy, mieszkańców, oportunizmu władz, dupochronicznego podejścia do tematu przez zarządcę drogi, a także racjonalizmu policji – będzie okazja zarobić.
    Żaden wypadek nie wydarzył się w sytuacji, w której prędkość wyjściowa WSZYSTKICH pojazdów biorących udział w zdarzeniu byłaby zgodna lub niższa od przepisowej. W KAŻDYM przypadku prędkość przynajmniej jednego pojazdu była wyższa, nie znam dokładnych danych ale rzeczywiście z relacji świadków wynika, że dużo wyższa nawet od najwyższej dopuszczalnej na tej trasie 100 km/h.
    Bardzo się cieszę, że są i na tym forum osoby które widzą ten problem. Nie cieszę się jednak, że nic z tym takie rozsądne osoby nie zrobią. Wynikiem bezczynności jest rozpanoszenie się absurdów. Wystarczy spojrzeć na organizację ruchu fundowaną nam przez Zarząd Dróg Powiatowych w Legionowie. Niekończące się Obszary Zabudowane oraz samorozradzająca się populacja ograniczeń do 40km/h przekonują mnie całkowicie, że osoby odpowiedzialne za tą organizację z Panem Zającem na czele, nie mają pojęcia o tym, czym się zajmują. Moje monity poprzez formularz na stronie powiatu – Interwencje drogowe – nie przynoszą żadnych odpowiedzi i działań. Jedyne co się udało osiągnąć to ustawienie znaków D42/D43 na wjeździe do Dębego w kierunku Orzechowa, nota bene ustawionych w złym miejscu nawet wg przepisów.
    Smutne jest to, że osoby rozsądne nie chodzą na takie spotkania jak to w sprawie Obwodnicy z 21 sierpnia i nie blokują skutecznie takich durnych rozwiązań jak obecnie wprowadzane na DK61. Ograniczenia stosowane do tej pory były dobre, wystarczyło je wyegzekwować bądź poprzez lepszą organizację ruchu, bądź poprzez ustawienie fotoradaru/ów. Mamy za to rozwiązanie chore, które nadal nie przewiduje egzekwowania prawidłowego zachowania, a tylko wprowadza możliwość łatwiejszej kontroli przez policję.

Dodaj komentarz