Cały czas nie milką komentarze i kontrowersje wokół planów PKP PLK co do propozycji przebiegu nowoprojektowanej linii kolejowej dużych prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), która może przebiegać przez gminę Jabłonna. Z tego powodu pod koniec lipca sołtysi Chotomowa, Dąbrowy Chotomowskiej i Chotomowa Północnego zwrócili się w specjalnie przygotowanym piśmie do prezesa zarządu PKP PKL S.A. z prośbą o więcej szczegółów i informacji dotyczących każdego z zaproponowanych przez koleje korytarzy.
Przypomnijmy. Spółka Databout opublikowała 7 wariantów przebiegu nowoprojektowanej linii kolejowej w ramach zadania pt. Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia –Nasielsk (Kątne/Świercze). Więcej o każdym z proponowanych korytarzy pisaliśmy TUTAJ. Do 7 lipca trwały konsultacje społeczne w sprawie przedstawionych przez Databout wariantów korytarzy linii kolejowej. Cały czas temat budowy nowej linii kolei szybkiej prędkości budzi dużo pytań i kontrowersji wśród mieszkańców miejscowości, przez które pociągi miałyby przejeżdżać. Z tego powodu sołtysi Chotomowa, Dąbrowy Chotomowskiej i Chotomowa Północnego zwrócili się w specjalnie przygotowanym piśmie do prezesa zarządu PKP PKL S.A. z prośbą o więcej szczegółów i informacji dotyczących każdego z zaproponowanych przez koleje korytarzy.
Poniżej prezentujemy treść pisma autorstwa sołtysów: Sylwestra Machnio (Chotomów), Andrzeja Dybowskiego (Chotomów Północny) i Radomira Czauderny (Dąbrowa Chotomowska) skierowanego do prezesa zarządu PKP PKL S.A., Ireneusza Merchela:
“Z dużym zainteresowaniem, ale również niepokojem jako Sołtysi, a zarazem mieszkańcy Sołectw Chotomów, Chotomów Północny oraz Dąbrowa Chotomowska obserwujemy przebieg konsultacji społecznych związanych z projektem budowy/przebudowy istniejącej infrastruktury kolejowej związanej z powstaniem linii łączącej Warszawę z Olsztynem i Gdańskiem o prędkości 250 km/h, w granicach administracyjnych Gminy Jabłonna. Szczególnie interesują nas zmiany w infrastrukturze na terenie naszych Sołectw.
Nie jesteśmy przeciwni żadnym inwestycjom, ale nasza wiedza i naszych mieszkańców jest niewystarczająca do tego, aby odpowiedzialnie wypowiedzieć się za jakimkolwiek wariantem.
Rozumiemy, że z jednej strony budowa kolejnych linii kolejowych może być szansą na dalszy rozwój Polski. Z drugiej jednak strony, brak szczegółowej wiedzy na temat realizacji projektu może okazać się również niekończącą się i irytującą dyskusją, która w żaden sposób nie przybliży nas do osiągnięcia porozumienia.
Już w chwili obecnej dochodzi do dziwnych sytuacji. Widzimy, że niektórzy nasi mieszkańcy na własną rękę (bez współpracy z Gminą Jabłonna) prowadzą różnego rodzaju konsultacje, przedstawiają różne analizy, oraz ferują różne opinie, w tym również takie, które powodują niepokój nas wszystkich. My jako Sołtysi już teraz musimy się mierzyć z szerzącą się dezinformacją. Niestety nie mamy wystarczającej wiedzy i kompetencji, aby odpowiedzieć na nurtujące mieszkańców wątpliwości.
Tak jak Państwo prosicie nas mieszkańców o konsultacje oraz prosicie o podjęcie decyzji, tak my w imieniu nas samych i naszych mieszkańców prosimy Państwa o potraktowanie nas poważnie.
Tak więc prosimy o w miarę precyzyjne przedstawienie oraz opisanie poszczególnych wariantów przebiegu, zanim tę opinię wyrazimy.
O co nam w szczególności chodzi:
- o konkretne zwymiarowanie i pokazanie w jaki sposób każda z proponowanych koncepcji może zmienić krajobraz naszej Gminy i naszych miejscowości. Niestety nie wystarczy narysować parę kresek na mapie, ponieważ może okazać się, że te parę kresek na mapie projektowej to istotna zmiana dla wielu właścicieli posesji (które na potrzeby realizacji zadania mogą zostać wyburzone). Chodzi nam o konkretne lokalizacje w terenie, które w danym wariancie mogą ulec zmianie;
- o planowany czas rozpoczęcia i zakończenia inwestycji. Wydaje się wysoce optymistyczną przedstawiona prognoza czasu trwania tej inwestycji. Pamiętamy, że przebudowa i modernizacja linii kolejowej do Gdańska, około 10 lat temu, trwała na odcinku przebiegającym od Warszawy do Chotomowa, 3 lata – co w przypadku, kiedy nowa infrastruktura spowoduje istotne pogorszenie komunikacji i standardu życia wielu mieszkańców? (aktualnie zamieszkuje ten teren około 10 tys. osób, a drugie tyle mieszkańców z ościennych miejscowości korzysta ze stacji Chotomów jako stacji przesiadkowej). Podczas ostatniej przebudowy zostały wręcz wyrządzone szkody w infrastrukturze, z którymi borykamy się do dziś, a których ze względów prawnych, własnościowych, proceduralnych i technicznych sami nie mogliśmy naprawić. Takim przykładem są źle zaprojektowane schody w przejściu podziemnym na stacji Chotomów. Pytanie jak starsza osoba ma przedostać się rowerem lub kobieta z wózkiem na peron z jednej strony miejscowości na drugą? Odpowiedź brzmi – musi go przenieść w rękach lub prosić o pomoc inne osoby, jeżeli jest to możliwe- kuriozum. Wybudowany wiadukt nie ma ścieżki rowerowej. Windy przy wiadukcie od 1 stycznia 2020 r. są nieczynne z powodu wyłączenia z nadzoru przez DT. Jeżeli funkcjonują, to roweru i tak nie da się w nich przewieźć, ponieważ są za małe;
- o sposób zadośćuczynienia za ewentualne wywłaszczenia z danej nieruchomości (jeżeli zajdzie taka potrzeba). Chodzi tutaj o przedstawienie konkretnej procedury oraz skutków jej wprowadzenia;
- o wskazanie osoby/osób lub uruchomienie infolinii, która będzie mogła odpowiadać na nurtujące mieszkańców pytania (mieszkańców nie tylko z naszej gminy);
- czy planujecie Państwo uruchomić dodatkowe lokalne połączenia z wykorzystaniem nowej infrastruktury?
Nie chcemy wchodzić w żadne uwarunkowania polityczne. Dopiero tak przygotowani i wyposażeni w wiedzę będziemy mogli tak jak Państwo prosicie wypowiedzieć się na temat danego wariantu. Bez tej Podstawowej wiedzy nasza dyskusja jest mało owocna i nie prowadzi do osiągnięcia żadnego porozumienia.”
Pismo, pod którym podpisali się Sylwester Machnio (Sołtys Chotomowa), Andrzej Dybowski (Sołtys Chotomowa Północnego) i Radomir Czauderna (Sołtys Dąbrowy Chotomowksiej) zostało wysłane do prezesa zarządu PKP PKL S.A., Ireneusza Merchela. O treści pisma poinformowani zostali również: Wójt Gminy Jabłonna, Przewodniczący Rady Gminy Jabłonna i i firma Databout sp. z o.o.