Modernizacja linii kolejowej przebiegającej przez powiat legionowski, ze względu na powodujące przez nią zmiany w lokalnej komunikacji, budzi duźo pytań i kontrowersji. Korzystając z okazji, źe na ubiegłotygodniowej sesji Rady Powiatu pojawił się odpowiedzialny za kontrakt na modernizację Krzysztof Pietras, sprawdziliśmy na jakim etapie są poszczególne prace.
Inwestycja PKP była podzielona na odrębne części. Pierwszy kontrakt obejmował modernizację linii od Warszawy Wschodniej do stacji Legionowo (bez stacji Legionowo) aź do stacji Nasielsk. W drugim kontrakcie PKP realizowało modernizację stacji Legionowo, Nowy Dwór i Modlin. Trzeci kontrakt to szlaki od Legionowa do Nowego Dworu, od Nowego dworu do Krubina, od Krubina do Nasielska i od Nasielska po Świercze. Pierwszy zakończył się 30 marca 2010 roku, zaś drugi 5 lipca 2010 roku. Trzeci kontrakt miał planowany termin zakończenia na 30 pażdziernika, który nie został dotrzymany. Podpisano aneks do umowy wydłuźający termin do 15 lipca tego roku, ale jak mówi przedstawiciel PKP PLK SA, dyrektor projektu Krzysztof Pietras, ten równieź nie będzie wykonany. W ramach całej inwestycji zmodernizowanych zostanie 66 km torów linii kolejowej. PKP buduje 16 wiaduktów, w tym 6 kolejowych oraz 10 drogowych. Na terenie powiatu legionowskiego powstają trzy obiekty, wiadukt na 37. kilometrze przy Alei Róź, przejście na 29. kilometrze w Chotomowie i na 36. kilometrze inwestycja w Janówku.
Legionowo – bałagan w dokumentacji
Firma Budus, która jest wykonawcą tunelu Krakowska – Al. Róź rozpoczęła prace 15 listopada 2010 roku. Planowane zakończenie to 14 listopada 2011 roku. W styczniu zostały zamontowane konstrukcje odciąźające dla torów 1 i 2 i zmniejszono prędkość pociągów na tym odcinku do 30 km/h. Natomiast tor nr 3 pozostanie zamknięty do końca pażdziernika tego roku. Być moźe, jak zapewnia dyrektor Pietras, pewne prace da się przyśpieszyć. PKP skarźy się na pewne problemy z realizacją tego kontraktu. Przeszkodą jak na razie nie do pokonania jest wycinka drzew wzdłuź ul. Krakowskiej w Legionowie, jednak juź półroczna walka z dokumentacją, według relacji przedstawiciela PKP, zbliźa się do końca. Kłopot polegał na błędach administracyjnych, w wyniku których nadano ten sam numer dwom róźnym działkom. Na przełomie maja i czerwca kolejarze oczekują decyzji pod rygorem natychmiastowej wykonywalności i wytną drzewa. Na terenie powstanie 250 metrów tunelu.
Chotomów – wojna o rondo
Inwestycja rozpoczęto 17 listopada 2010 roku . Planowane zakończenie 16 listopada 2011 r. Budowę realizuje firma Intop. PKP jest dobrej myśli co do terminów oddania budowy. – Myślę źe wykonawca się spręźy i tego terminu dotrzyma – mówi dyrektor Pietras. Mieszkańcy Chotomowa zgłaszają potrzebę budowy ronda, które mogłoby zapewnić harmonijne rozłoźenie ruchu samochodowego. Jednak PKP broni się przed zmianami twierdząc, źe w stosownym czasie nikt nie występował z podobnym wnioskiem. Musi przestrzegać swoich terminów i nie dostrzega sensu budowy ronda w tym miejscu.
Janówek – senna budowa
Kontrakt zaczęty 6 lipca 2010 roku. Planowany termin zakończenia zgodnie z umową to lipiec 2011 r. Jednak obserwując budowę, mimo zapewnień wykonawcy, źe inwestycja zostanie oddana w terminie, PKP juź przygotowuje się do rozmów na temat przyśpieszenia prac pod rygorem kar według zawartej umowy.
Iwona Wymazał