W piątek (28 kwietnia) zaczną obowiązywać zmiany dotyczące poprawy efektywności energetycznej budynków. Nowelizacja przepisów ma na celu dostosować polskie prawo do unijnych przepisów w tym temacie. Nowe przepisy nakładają na właścicieli obowiązek sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej każdego budynku indywidualnego lub rodzinnego. Sporządzenie i przekazanie dokumentu jest obowiązkowe przy sprzedaży i wynajmie mieszkania lub budynku.
Świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument, który określa zapotrzebowanie na energię w związku z użytkowaniem budynku lub jego części. Zmiany w powyższych przepisach mają na celu dostosować polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej w sprawie charakterystyki energetycznej budynków. Regulacje wynikają z konieczności poprawy skuteczności obecnego systemu oceny efektywności energetycznej budynków w Polsce. Zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej przy okazji wznoszenia, sprzedaży lub wynajmu budynków lub modułów budynków świadectwo charakterystyki energetycznej lub jego kopia mają być przekazywane ewentualnemu nowemu najemcy lub kupującemu.
Obowiązek sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej budynku
Dotychczas świadectwa energetyczne były wymagane przy sprzedaży lub najmie nieruchomości. Jednak w praktyce były rzadko sporządzane i przekazywane.
W nowelizacji, która wejdzie w życie w piątek (28 kwietnia) zapisano, że nabywca lub najemca nieruchomości nie będzie mógł się zrzec prawa do otrzymania świadectwa energetycznego. Właściciel lub zarządca nieruchomości (oraz osoba ze spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu lub spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu) będzie musiał przekazać dokument przy sporządzeniu aktu notarialnego umowy sprzedaży lub przy zawarciu umowy najmu. Za niedopełnienie tego obowiązku będzie grozić kara grzywny. Przekazanie przez sprzedającego powyższego dokumentu będzie musiało być odnotowane w akcie notarialnym.
Ministerstwo Rozwoju informuje, że świadectwo charakterystyki energetycznej nie jest i nie będzie wymagane, kiedy wykorzystuje się istniejący budynek lub lokal na własny użytek i nie zamierza się go sprzedawać lub wynajmować. Musi jednak zostać sporządzone, gdy budynek lub jego część – np. lokal mieszkalny lub użytkowy – będzie sprzedawany lub wynajmowany.
Nowelizacja ustawy pozwoli o wystąpienie do spółdzielni mieszkaniowej o nieodpłatne udostępnienie kopii świadectwa charakterystyki energetycznej (jeżeli zostało sporządzone) lub dokumentacji technicznej budynku, co może posłużyć do przygotowania dokumentu dla danego lokalu.
Co zmieni się od piątku (28 kwietnia) po wejściu nowych przepisów?
W przypadku, jeżeli zostało już sporządzone świadectwo charakterystyki energetycznej dla budynku lub jego części trzeba będzie podawać w ogłoszeniu o sprzedaży lub najmie informacje z dokumentu (wskaźniki rocznego zapotrzebowania na energię użytkową, energię końcową, jednostkową wielkość emisji CO2 itd.)
Inaczej sprawa wygląda w przypadku nowo wybudowanego budynku. Od piątku świadectwo energetyczne trzeba będzie dołączyć do zawiadomienia o zakończeniu budowy lub do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie. Nie będzie to dotyczyć jednak budynków mieszkalnych o powierzchni zabudowy do 70 m kw., wybudowanych dla własnych celów mieszkaniowych.
Świadectwo charakterystyki energetycznej jest ważne przez 10 lat od dnia sporządzenia