Sejm przyjął nowelizację Prawa o ruchu drogowym, która wprowadza obowiązek noszenia kasków przez dzieci i młodzież poniżej 16. roku życia podczas jazdy na rowerach i hulajnogach. To reakcja na rosnącą liczbę wypadków z udziałem najmłodszych użytkowników jednośladów. Zmiany obejmują też nowe zasady dla kierowców i 17-latków ubiegających się o prawo jazdy.
O wprowadzeniu obowiązkowego noszenia kasków dla dzieci i młodzieży podczas jazdy rowerem lub hulajnogą mówiło się już od jakiegoś czasu, szczególnie kiedy odnotowywanych jest coraz wypadków w tym również śmiertelnych z udziałem młodych osób, które korzystają z powyższych jednośladów.
W miniony piątek (17 października) w Sejmie posłowie przegłosowali stosunkiem 241 za, 28 przeciw i 174 wstrzymujących się od głosu nowelizację Prawa o ruchu drogowym. Powyższe przepisy przyjęte przez posłów zakładają kilka ważnych zmian, które dotkną zarówno osób jeżdżących rowerami lub hulajnogami oraz kierowców samochodów.
Obowiązkowe noszenie kasków dla dzieci i młodzieży podczas jazdy rowerem lub hulajnogą
Pierwszą i najważniejszą zmianą jest tak, która wprowadza obowiązkowe noszenie przez dzieci i młodzież poniżej 16. roku życia kasków podczas jazdy na rowerach, e-hulajnogach i urządzeniach transportu osobistego. Przyjęte przepisy zawierają również poprawkę, która nakazuje używanie kasków przez powyższe osoby nawet, kiedy są pod opieką rodzica lub opiekuna prawnego.
Zgodnie z nowymi przepisami (jeżeli wejdą w życie), za brak kasku u dziecka odpowie jego opiekun. Policja będzie mogła ukarać mandatem rodzica lub opiekuna prawnego mandatem w wysokości od 20 do 100 zł.
Kierowcy będą mogli łatwiej stracić prawo jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości o 50 km/h
Dodatkowo przepisy przegłosowane przez posłów zakładają odbieranie prawa jazdy kierowcom za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych także poza terenem zabudowanym. Powyższe przepisy nie będą jednak dotyczyć większości tras szybkiego ruchu, takich jak autostrady i drogi ekspresowe, które zazwyczaj są dwujezdniowe, ale nie zawsze (w naszym kraju można spotkać również drogi ekspresowe jednojezdniowe, np. drogi typu 2+1. Droga jednojezdniowa to taka, która nie jest podzielona pasem zieleni).
Niepełnoletnie osoby będą mogły zrobić prawo jazdy kat. B
Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym zakłada również zmiany dla osób młodszych. Przywrócono możliwość uzyskania prawa jazdy kategorii B przez osoby, które ukończyły 17 lat, jednak pod warunkiem, że uzyskają pisemną zgodę rodziców lub opiekunów prawnych.
Powyższe osoby będzie jednak obowiązywał szereg ograniczeń. 17-letni kierowcy nie będą mogli m.in. przekraczać prędkości 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej. Dodatkowo nie będą mogli wykonywać przewozu osób taksówką albo w ramach przewozu okazjonalnego. 17-letni kierowca będzie mógł przewozić pasażerów, którzy nie ukończyli 18 lat wyłącznie, jeżeli będzie wśród nich osoba dorosła i doświadczona.
Przegłosowane przepisy przez posłów trafią teraz do Senatu, a jeżeli zostaną przyjęte przez senatorów to nowelizacja Prawa o ruchu drogowym trafi następnie na biurko prezydenta Karola Nawrockiego. Jeżeli powyższa ścieżka legislacyjna zostanie przeprowadzona bez większych problemów to powyższe przepisy powinny zacząć obowiązywać prawdopodobnie od połowy 2026 r. (sześć miesięcy od publikacji Dzienniku Ustaw).















