Ministerstwo Klimatu i Środowiska szykuje prawdziwą rewolucję dla kierowców w walce z zanieczyszczeniem powietrza w największych polskich miastach. W miejscowościach takich jak Warszawa, Gdańsk czy Kraków mają powstać Strefy Czystego Transportu. Starsze modele samochodów będą mogły wjeżdżać do takich stref, jednak będzie się to wiązało z dodatkowymi opłatami.
Do Rządowego Centrum Legislacji wpłynął projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji. W propozycjach znalazły się takie, które dotyczyć będą wszystkich kierowców w Polsce. Chodzi o Strefy Czystego Transportu. Resort środowiska zakłada, że proponowane zmiany przyśpieszą rozwój elektromobilności w Polsce.
Wśród zmian zaproponowanych przez resort środowiska znalazł się obowiązek tworzenia Stref Czystego Transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Propozycje zmian zakładają, że w strefach tych poruszać się będą mogły samochody: elektryczne, napędzane wodorem, gazem ziemnym, gazem płynnym LPG oraz autobusy zeroemisyjne. Pojazdy uprawnione do poruszania się po Strefach Czystego Transportu będą mogły do nich wjechać, jeżeli będą posiadały specjalne oznakowanie. Uprawnienia do przyznawania takich oznaczeń mają posiadać stacje kontroli pojazdów. Diagnosta będzie wydawał specjalną nalepkę, która ma kosztować maksymalnie 5 zł. Nalepka musi zostać następnie przyklejona na przedniej szybie pojazdu w jej dolnym rogu po lewej stronie.
Do takich stref będą mogły też wjeżdżać samochody inne niż niskoemisyjne. W takim przypadku rady gmin w uchwałach określających strefy czystego transportu będą dopuszczać w okresie nie dłuższym niż 3 lata od dnia przyjęcia uchwały możliwość wjazdu takich aut pod warunkiem uiszczenia dodatkowej opłaty, która ma wynosić maksymalnie 2,5 zł za godzinę.
Wyjątki
Ograniczenia wjazdu pojazdów do stref czystego powietrza nie dotyczyłyby aut: mieszkańców, służb miejskich oraz należących do mikro i małych przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność na terenie Strefy Czystego Transportu.
Na terenie Stref Czystego Powietrza dopuszczony będzie ruch pojazdów:
- Spełniających co najmniej normę Euro 4, w latach 2021-2025;
- Spełniających co najmniej normę Euro 5, w latach 2026-2030;
- Spełniających co najmniej normę Euro 6, w latach 2031-2035.