Od 1 listopada br. zmianie ulegnie część obowiązujących zasad podczas przeglądów technicznych pojazdów. W życie wejdą przepisy wprowadzające nową klasyfikację wykrytych usterek. Dodatkowo diagności będą musieli sprawdzić, czy samochód wyposażony jest w system eCall i czy działa on poprawnie.
Z początkiem listopada 2022 roku wejdą w życie nowe regulacje prawne przygotowane przez Ministerstwo Infrastruktury, które nakładają na stacje diagnostyczne i ich pracowników nowe obowiązki. Nowe przepisy zostały przygotowane w związku z przystosowaniem unijnych wytycznych do krajowych przepisów.
Działanie systemu eCall w pojazdach
Podczas przeprowadzania kontroli stanu pojazdu diagnosta będzie musiał zweryfikować działanie systemu eCall opartego na numerze alarmowym 112. Urządzenia typu eCall są montowane we wszystkich nowych pojazdach osobowych oraz dostawczych do 3,5 tony, które uzyskały homologację po 31 marca 2018 roku. – Usługa eCall oparta na numerze 112 stanowi usługę publiczną świadczoną w interesie ogólnym, w związku z czym powinna być dostępna bezpłatnie dla wszystkich konsumentów. ECall, w sytuacji wypadku drogowego, aktywuje się automatycznie (odpowiada za to czujnik przeciążenia lub uruchomienia poduszek powietrznych) i powiadamia służby ratunkowe o zdarzeniu, nawet w wypadku, gdy kierowca stracił przytomność. – można było przeczytać w uzasadnieniu projektu rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury.
W rozporządzeniu resortu infrastruktury podano możliwe uszkodzenia systemu eCall, są to m.in. awarie sygnału GPS, modułu sterującego bądź niepodłączone elementy audio. Ich działanie będzie musiało być sprawdzone przez diagnostę.
Nowa klasyfikacja usterek pojazdów
Oprócz sprawdzania poprawności działania systemu eCall nastąpią zmiany w zakresie klasyfikacji wykrytych usterek. Do końca października będą one dzielone tak jak dotychczas na „drobne”, „istotne” i „stwarzające zagrożenie”. Od 1 listopada diagności będą natomiast dzielić usterki na „drobne”, „poważne” i „niebezpieczne”. Wykrycie zarówno usterki poważnej, jak i niebezpiecznej będzie wymagało powtórzenia przeglądu pojazdu po dokonaniu niezbędnych napraw.