Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii, które wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 nakłada na przedsiębiorców nowy obowiązek polegający na uwidacznianiu obok ceny i ceny jednostkowej dodatkowo informacji o obniżonej cenie towaru lub usługi.
Zgodnie z założeniem rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii dotyczące uwidaczniania cen towarów i usług, zakłada lepszą informację dla konsumentów i łatwiejsze porównywanie cen w sklepach.
– Świadomy konsument chce podejmować decyzje w oparciu o jasną i przejrzystą informację. Rozporządzenie wydane przez MRiT określa obowiązek uwidaczniania, obok ceny i ceny jednostkowej, również informacji o obniżonej cenie towaru lub usługi. Takie rozwiązanie ułatwieni nam wszystkim porównanie cen produktów, a tym samy dokonywanie świadomych wyborów konsumenckich. – przekazał Polskiej Agencji Prasowej (PAP) minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.
Ministerstwo Rozwoju i Technologii wyjaśniło, że zgodnie z przepisami rozporządzenia m.in. „cenę, cenę jednostkową lub informację o obniżonej cenie uwidacznia się na danym towarze, bezpośrednio przy towarze lub w bliskości towaru, którego dotyczy cena, w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów”. „Obowiązek ten może być realizowany np. poprzez informację na wywieszce, w cenniku czy postaci nadruku na towarze” – wskazano.
MRiT przekazało, że rozporządzenie wchodzi w życie 1 stycznia 2023 r., razem z ustawą z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw. Ministerstwo poinformowało, że są to rozwiązania, które wprowadzają do polskiego systemu prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/2161. – Celem całego pakietu zmian jest wzmocnienie skuteczności obowiązujących przepisów konsumenckich oraz unowocześnienie i ulepszenie niektórych instrumentów ochrony interesów konsumentów w kontekście dynamicznie postępującej cyfryzacji gospodarki – podał resort.
Podpisana w grudniu przez prezydenta Andrzeja Dudę nowela wprowadza zmiany także w ustawie z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług. Doprecyzowano sposób uwidaczniania cen w przypadku zastosowania ich obniżek oraz uzupełniono przesłanki, które należy uwzględnić przy nakładaniu kary na przedsiębiorcę naruszającego przepisy dotyczące uwidaczniania cen.