Z dniem 1 stycznia 2023 roku wejdzie w życie nowelizacja Prawa o ruchu drogowym i ustawy o kierujących pojazdami. Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od nowego roku zakładają m.in. zmiany w opłatach za egzamin na prawo jazdy i przekazywanie z budżetu województw dotacji dla Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego (WORD).
Zmiany w Prawie o ruchu drogowym, które zaczną obowiązywać od nowego roku są nowelizacją przepisów z dnia 5 stycznia 2011 roku. Jedna z najważniejszych zmian będzie polegać na tym, że to sejmik danego województwa zdecyduje, ile wyniesie opłata za przeprowadzenie egzaminu na prawo jazdy. Odbywać się to będzie w drodze uchwały będącej aktem prawa miejscowego.
Obecnie jeszcze wedle obowiązujących przepisów opłata za egzamin teoretyczny w przypadku samochodu osobowego wynosi 30 zł, a za egzamin praktyczny – 140 zł. Od początku 2023 roku to sejmik województwa zdecyduje o wysokości opłaty, przy czym wysokość opłaty za przeprowadzenie części teoretycznej egzaminu w zakresie uprawnień każdej kategorii prawa jazdy nie będzie mogła przekroczyć 50 zł, a za przeprowadzenie części praktycznej nie może przekroczyć 200 zł lub 250 zł w zależności od kategorii.
Maksymalne stawki opłat będą corocznie ulegać zmianie na następny rok kalendarzowy w stopniu odpowiadającym średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, ogłaszanemu przez prezesa GUS. W dotychczasowym stanie prawnym wysokość opłaty określa minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz Ministrem Obrony Narodowej, w drodze rozporządzenia.
Dotacje dla WORD-ów i wynagrodzenia egzaminatorów
Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać z nowym rokiem obejmą dodatkowo system przekazywania dotacji dla Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego (WORD). Zasady udzielania dotacji, tryb postępowania w sprawie ich udzielania i sposób ich rozliczania określi sejmik województwa, w drodze uchwały. Udzielenie dotacji nastąpi na podstawie umowy zawartej przez marszałka województwa z dyrektorem danego ośrodka. Dotacje dla WORD-ów nie będą mogły przekroczyć 50 proc. kosztów jego działalności.
Dodatkowo nowelizacja Prawa o ruchu drogowym wprowadza, że zamiast w rozporządzeniu, warunki wynagrodzenia egzaminatorów określi sejmik województwa, w drodze uchwały. Warunki wynagradzania egzaminatorów określone w uchwale sejmiku nie będą mogły być mniej korzystne niż te dotychczasowe.