Rok 2021 zapowiada się pod znakiem wielkich zmian w przepisach ruchu drogowego. Najważniejsze z nich to zmiana zasad bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych i koniec „jazdy na zderzaku”. Poważne zmiany mają również nastąpić podczas przeglądu technicznego samochodu.
Jedną z najważniejszych i najgłośniej komentowanym zmian w przepisach ruchu drogowego, która ma wejść w życie w 2021 roku jest zwiększenie ochrony pieszego w pobliżu przejść dla pieszych:
- Większa ochrona pieszego w rejonie przejść dla pieszych –kierowcy będą zobowiązani do dokładnej obserwacji nie tylko przejść dla pieszych, ale również ich okolic. Oznacza to, że kierowcy będą zobowiązani ustąpić pierwszeństwa nie tylko tak jak dotychczas pieszemu znajdującemu się na pasach, ale również takiemu, który się do niego zbliża. Na pieszym będzie jednak nadal spoczywał obowiązek zachowania szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko. Dodatkowo obowiązek ten zostanie rozszerzony również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko.
- Koniec z „jazdą na zderzaku” – Projekt zakłada, aby na drogach szybkiego ruchu (autostradach i drogach ekspresowych) bezpieczna odległość między pojazdami wynosiła połowę aktualnej prędkości, czyli kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h – 60 m, 140 km/h – 70 m. Niezachowanie odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach, jak wynika z policyjnych statystyk, jest jedną z głównych przyczyn wypadków, obok niedostosowania prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowego wyprzedzania, zmęczenia i nieprawidłowej zmiany pasa ruchu.
- Zrównanie prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h w dzień i w nocy – Ministerstwo Infrastruktury wskazuje, że obniżenie prędkości jazdy w nocy w terenie zabudowanym z 60 km/h do 50 km/h ma na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych. Według danych przedstawionych przez Ministerstwo wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych. Ponad 95% pieszych ma szanse przeżyć wypadek przy prędkości uderzenia przez pojazd mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu uderzającego w pieszego jest większa od 50 km/h.
Zmiany w przepisach ruchu drogowego w 2021 roku mają jednak dotyczyć również pieszych wchodzących na przejście dla pieszych i korzystających z telefonów komórkowych:
- Zakaz używania telefonów komórkowych na przejściach dla pieszych –w nowelizacji prawa o ruchu drogowym znalazł się też zapis zakazujący osobie pieszej z korzystania z telefonu komórkowego lub innych urządzeń zaburzających prawidłową percepcję, szczególnie wzrokową podczas wchodzenia i przechodzenia przez jezdnię lub torowisko.
Istotne zmiany podczas przeglądów technicznych aut
Poważne zmiany czekają również kierowców, którzy udadzą się na badania technicznego pojazdu do Stacji Kontroli Pojazdów (SKP) w 2021 roku. Badania te mają być dokładniejsze. Największą zmianą będzie wprowadzenie obowiązku sfotografowania badanego pojazdu. Diagnosta będzie zobowiązany wykonać cztery zdjęcia całej bryły pojazdu (z przodu, z tyłu i z dwóch przekątnych). Dodatkowo jedno zdjęcie będzie robione w środku pojazdu, które będzie musiało obejmować zegary oraz przebieg auta. Wykonane zdjęcia mają być przechowywane przez okres pięciu lat.
Dodatkowo kierowcy będą musieli dokładnie pilnować daty przeglądu pojazdów. Wprowadzona ma zostać nowa opłata za przeprowadzenie badania technicznego po terminie wpisanym w dokumenty. Jeżeli kierowca stawi się na badanie techniczne po upływie 30 dni od wyznaczonej daty będzie musiał zapłacić podwójną stawkę dotychczasowej opłaty.
Kiedy nowe przepisy w ruchu drogowym zaczną obowiązywać?
Nie znamy jeszcze dokładnej daty wejścia w życie nowych przepisów ruchu drogowego, jednak pod koniec grudnia 2020 roku sejmowa Komisja Infrastruktury przyjęła zmiany bez żadnych poprawek. Teraz jeżeli zmiany w przepisach zaakceptuje parlament, a następnie podpisze je Prezydent zaczną obowiązywać po upływie 14 dni od ogłoszenia ich w Dzienniku Ustaw.