Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę wprowadzającą nowy obowiązek dla właścicieli budynków. Nowy wydatek w wysokości kilkuset złotych

Budowa

W połowie tygodnia Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy dotyczącą poprawy efektywności energetycznej budynków. Nowe przepisy przyjęte przez prezydenta mają na celu dostosowanie polskiego prawa w tym zakresie do unijnych przepisów. Przyjęte rozwiązania nakładają nowy obowiązek na właścicieli budynków, który wiąże się z wyrobieniem świadectw charakterystyki energetycznej każdego budynku indywidualnego lub rodzinnego. Oznacza to, że właściciele budynków będą ponosić nowy wydatek w granicach kilkuset złotych.

 

 

W środę (19 października) Kancelaria Prezydenta RP przekazała w komunikacie, że Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 7 października 2022 roku o zmianie ustawy o charakterystyce energetycznej budynków oraz ustawy – Prawo budowlane. W komunikacie wskazano, że przyjęte rozwiązania wdrażają do krajowego porządku prawnego przepisy dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i w sprawie efektywności energetycznej.

 

 

W połowie września br. przedstawiciel rządu wiceminister rozwoju i technologii Piotr Uściński wyjaśniał, że zmiany w powyższych przepisach dostosują polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej w sprawie charakterystyki energetycznej budynków. Przekazał również, że regulacje wynikają z konieczności poprawy skuteczności obecnego systemu oceny efektywności energetycznej budynków w Polsce. Jak dodał Piotr Uściński zmiany w przepisach przyczynią się do oszczędności energii i zmniejszenia kosztów eksploatacji budynków.

Ocena efektywności energetycznej jest to ocena zbioru właściwości budynku mających wpływ na zużycie przez ten budynek energii niezbędnej do jego użytkowania, obejmująca m.in. ocenę izolacyjności cieplnej przegród budynku oraz sprawności zastosowanych w nim instalacji i urządzeń. Oceny energetycznej budynku dokonuje się w postaci świadectwa charakterystyki energetycznej.

Obowiązek sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej budynku

Podpisana przez Prezydenta ustawa uwzględnia możliwości przekazania właścicielowi części budynku, osobie posiadającej spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu bądź posiadającej spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, kopii świadectwa charakterystyki energetycznej w formie papierowej lub w formie wydruku świadectwa przekazanego w postaci elektronicznej.

Osoba, która będzie sporządzała świadectwo charakterystyki energetycznej budynku, musi je uzupełnić o oświadczenie, że dokument został wygenerowany z centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków. Takie oświadczenie ma być składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

Nowy obowiązek został również nałożony na właściciela lub zarządcę budynku o powierzchni użytkowej przekraczającej 500 m kw., w którym są świadczone usługi dla ludności. Będzie on musiał umieścić w widocznym miejscu w budynku kopię świadectwa charakterystyki energetycznej.

Zgodnie z nowelizacją ustawy świadectwa charakterystyki energetycznej przekazane przed dniem wejścia w życie ustawy zachowują ważność przez okres, na jaki zostały sporządzone. Do świadectw charakterystyki energetycznej i protokołów z kontroli systemu ogrzewania lub systemu klimatyzacji, nieprzekazanych przed dniem wejścia w życie ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Ustawa podpisana przez Prezydenta wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.