Jak informuje “Dziennik Gazeta Prawna” rząd planuje utworzyć specjalny rejestr, w którym będzie można zastrzec swój numer PESEL, jeżeli zostanie skradziony przez złodziei danych osobowych. Szybkie zastrzeżenie numeru PESEL w takiej bazie ma uniemożliwić przestępcom wzięcia pożyczki lub kredytu na okradzioną osobę. Dodatkowo firmy udzielające pożyczek i kredytów będą musiały sprawdzić w tworzonym rejestrze czy dane klientów, którzy chcą wziąć kredyt lub pożyczkę nie zostały wykradzione. Wszystkie te działania mają poprawić ochronę obywateli przed skutkami kradzieży tożsamości.
Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało nowe przepisy, które umożliwiają obywatelom szybkie zastrzeżenie swojego numeru PESEL w przypadku kradzieży danych osobowych lub ich wycieku. Jak przekazuje “DGP” będzie to możliwe dzięki aplikacji mObywatel jak również pisemnie w dowolnym urzędzie gminy. Rozwiązania te zawarto w projekcie nowelizacji ustawy o ewidencji ludności oraz niektórych innych ustaw w związku z zapobieganiem skutkom kradzieży tożsamości. Projekt zmian ma zostać w niedługim czasie skierowany do konsultacji.
Dodatkowo firmy, które udzielają pożyczek lub kredytów będą zobowiązane przed zawarciem umowy z klientem sprawdzić w proponowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji rejestrze czy numer PESEL nie został wykradziony i nie jest zablokowany. Powyższy obowiązek ma również dotyczyć notariuszy.
Jak informuje „DGP” dzięki rozwiązaniom proponowanym przez rząd każdy będzie mógł za darmo zastrzec swój PESEL. Jeśli natomiast firma, mimo zastrzeżenia numeru PESEL, zawrze umowę, to nie będzie mogła wysuwać roszczeń z tego tytułu. Sądy będą miały z urzędu sprawdzać datę zastrzeżenia przy ewentualnych sporach. Chcąc wziąć kredyt lub pożyczkę, klient będzie zaś mógł czasowo zdjąć blokadę, a następnie ją przywrócić. Daty tych czynności będą rejestrowane.
Jak podaje Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) z roku na rok dochodzi do coraz większej liczby zgłoszeń dotyczących wycieku danych osobowych. W 2018 roku naruszeń ochrony danych zgłoszonych do UODO było 2446 przypadków. Rok później (2019 r.) takich przypadków odnotowano już 6039. W 2020 takich sytuacji zgłoszono 7507 a w 2021 roku padł kolejny rekord – 12 946. Statystyki te pokazują jak ważne jest, aby umożliwiać obywatelom jak najszybsze blokowanie skradzionych danych osobowych w tym numeru PESEL.