31 października 2023 roku wygasały profile zaufane ponad 5,5 mln osób. Do tej daty można było dokonać przedłużenia ważności profilu. Co jednak w przypadku, kiedy nie zdążyliśmy tego dokonać? Ministerstwo Cyfryzacji informuje, że mimo iż sam profil wygasł, nadal czynne jest założone tam konto i przez nie można online uzyskać nowy profil zaufany. Należy jednak wykonać kilka kroków, by znów korzystać z funkcjonalności tego narzędzia.
Do czego służy Profil zaufany?
Profil zaufany jest środkiem identyfikacji elektronicznej. Dzięki niemu można potwierdzić swoją tożsamość w Internecie oraz podpisać dokument podpisem elektronicznym, jeśli jest to niezbędne do załatwienia sprawy. W ten sposób można złożyć np.: podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez konieczności drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i skanowania. Podpis elektroniczny ma taką samą wagę jak podpis odręczny. Dzięki profilowi zaufanemu można zalogować się do systemów informatycznych administracji publicznej, takich jak: Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS), Internetowe Konto Pacjenta (IKP), e-Urząd Skarbowy itd.
Ważność profilu zaufanego wynosi 3 lata. Podczas pandemii był on automatycznie przedłużany. Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego musimy przedłużać ważność profilu samodzielnie.
Co w sytuacji, kiedy profil zaufany wygasł 31 października i nie został przedłużony?
– Twój profil był ważny do 31 października i nie udało Ci się przedłużyć ważności na czas? Oznacza to, że Twój profil wygasł, ale nadal masz dostęp do swojego konta. W każdej chwili możesz zalogować się na nie i założyć nowy profil zaufany. – przekazało w komunikacie zamieszczonym na platformie X (dawniej Twitter) 3 listopada Ministerstwo Cyfryzacji.
Jak założyć nowy profil zaufany?
Zaloguj się na swoje konto i w zakładce Załóż nowy profil zaufany wybierz jedną z opcji:
- Załóż profil zaufany przez bank lub innego dostawcę
- Załóż profil zaufany e-dowodem
W sytuacji, gdy ktoś nie ma konta lub nie może się na nie zalogować trzeba wejść stronę pz.gov.pl, użyć przycisku „Zarejestruj się” i wybrać jedną z dostępnych tam opcji potwierdzenia tożsamości. Można to zrobić za pomocą:
- bankowości elektronicznej,
- wideo weryfikacji,
- wykorzystania dowodu osobistego z warstwą elektroniczną,
- potwierdzenia tożsamości m.in. w oddziałach ZUS, urzędach gmin i urzędach skarbowych.
Po wykonaniu powyższych czynności i po potwierdzeniu profilu można już z niego korzystać.
Ministerstwo Cyfryzacji informuje, że w razie pytań lub problemów z założeniem konta lub nowego profilu zaufanego można skorzystać z centrum pomocy poprzez adres mailowy pz-pomoc@coi.gov.pl lub dzwoniąc na numer +48(42)253 54 50 – od poniedziałku do piątku w godz. 7.00-18.00.