Zakaz wyprzedzania się ciężarówek na drogach szybkiego ruchu i bezpłatne państwowe autostrady. Przepisy wchodzą w życie

White truck is on highway - business, commercial, cargo transportation concept, clear and blank space on the side view

Od 1 lipca wejdzie w życie ustawa, która wprowadza zakaz wyprzedzania się ciężarówek na trasach szybkiego ruchu oraz znosi opłaty za przejazd państwowymi autostradami. Powyższe przepisy zostały podpisane przez Prezydenta Andrzeja Dudę.

 

 

Zmiany w przepisach dotyczące opłat za korzystanie z państwowych autostrad i zakazu wyprzedzania się ciężarówek na drogach szybkiego ruchu przygotowało Ministerstwo Infrastruktury. Sejm uchwalił powyższe przepisy 26 maja, a 21 czerwca zostały one przyjęte przez Senat bez poprawek. Kilka dni temu nowe przepisy zostały podpisane również przez Prezydenta Andrzeja Dudę.

 

 

Zakaz wyprzedzania się ciężarówek

Nowelizacja wprowadza zakaz wyprzedzania się ciężarówek na trasach szybkiego ruchu, jednak umieszczono w nim zapis umożliwiający taki manewr kierowcy pojazdu ciężarowego w sytuacji, kiedy wyprzedzany pojazd porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej.

Według zmian wprowadzonych przez resort infrastruktury będzie to już 10 km/h różnicy pomiędzy ciężarowym pojazdem wyprzedzanym a wyprzedzającą ciężarówką. Przedstawiciele ministerstwa wyjaśnili, że były prowadzone szczegółowe analizy dotyczące manewru wyprzedzania się ciężarówek przy różnych prędkościach. Punktem odniesienia tych wyliczeń dla ministerstwa była maksymalna dopuszczalna prędkość ciężarówek na trasach szybkiego ruchu, czyli 80 km/h.

Jak informował jakiś czas temu minister Andrzej Adamczyk celem wprowadzenia nowych przepisów zakazujących wyprzedzania samochodów ciężarowych przez samochody ciężarowe jest upłynnienie ruchu na drogach szybkiego ruchu i zmniejszenie zagrożenia wynikającego z wyprzedzania się wzajemnego ciężarówek.

Darmowe państwowe autostrady

Przepisy nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw znoszą opłaty za przejazd państwowymi autostradami (obecnie płatne odcinki państwowych autostrad to A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica), które uiszczają kierowcy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli samochodów osobowych oraz motocykli). Nadal będzie natomiast pobierana opłata przez szefa KAS od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów poruszających się tymi odcinkami autostrad.

Zgodnie z uzasadnieniem Ministerstwa Infrastruktury celem zniesienia opłat za państwowe autostrady jest utrzymanie bądź zwiększenie możliwości komunikacyjnych obywateli oraz zmniejszenie faktycznych wydatków, które ponoszą kierowcy samochodów osobowych.