Radny Mirosław Grabowski ze stowarzyszenia Nasze Miasto Nasze Sprawy (NM NS) domaga się od władz Legionowa podjęcia negocjacji ze spółkami kolejowymi w sprawie ich partycypacji w finansowaniu funkcjonowania parkingów wielopoziomowych przy dworcu. Samorządowiec chce też, aby podjęte z kolejarzami rozmowy dotyczyły utworzenia nowego ogólnodostępnego parkingu w miejscu istniejącej tam rampy kolejowej. Jego żądania to nic innego jak pomysły na uniknięcie wprowadzenia w tym miejscu płatnej strefy parkowania.
Parkometry na parkingach przy dworcu
O planach uruchomienia strefy płatnego parkowania na parkingach wielopoziomowych istniejących przy legionowskim dworcu dla osób, które nie są mieszkańcami Legionowa informowaliśmy w tej wiadomości. Pomysł ten wielu osobom się nie podoba. Jedną z takich osób jest radny Mirosław Grabowski ze stowarzyszenia NM NS, który w swojej ostatniej interpelacji podsuwa władzom Legionowa szereg innych możliwych rozwiązań, których głównym celem jest uniknięcie uruchamiania parkometrów na wskazanych parkingowcach.
Interwencja
Radny Mirosław Grabowski interweniuje u prezydenta Legionowa, Romana Smogorzewskiego, próbując go odwieść od realizacji pomysłu polegającego na uruchomieniu płatnej strefy parkowania na parkingach wielopoziomowych znajdujących się w sąsiedztwie Centrum Komunikacyjnego. Samorządowiec podsuwa władzom miasta szereg innych rozwiązań poprawiających dostępność miejsc parkingowych w tych obiektach. – W ostatnim okresie pojawiła się informacja, iż na parkingach Centrum Komunikacyjnego znajdujących się przy ulicy Szwajcarskiej i Tadeusza Kościuszki ustawione zostaną parkometry, a parkowanie aut w tych obiektach będzie wiązało się z opłatami. Pojawiają się również informacje, iż powodem, dla którego zdecydowano się na wprowadzenie odpłatności za możliwości parkowania samochodów, była konieczność zwiększenia dostępności tych parkingów dla mieszkańców Legionowa. Dobrze, że dbamy o własnych mieszkańców, jednak to posunięcie może skutkować poczuciem krzywdy i dyskryminacji wśród mieszkańców ościennych gmin dla których możliwość korzystania z pociągów i parkingów zlokalizowanych przy Centrum Komunikacyjnym była alternatywą dla konieczności wykorzystania samochodu celem dotarcia do pracy w Warszawie. Dlatego chciałbym się dowiedzieć czy przed podjęciem decyzji w sprawie wprowadzenia opłat za parkowanie, prowadził pan lub spółka KZB Legionowo rozmowy z przedstawicielami ościennych samorządów celem wypracowania wspólnego stanowiska w sprawie partycypowania w kosztach utrzymania oraz funkcjonowania parkingów na dotychczasowych zasadach. Może zamiast szukać pieniędzy na utrzymanie parkingów w kieszeniach mieszkańców ościennych gmin należy o te środki zwrócić się do PKP. Przecież to do PKP trafiają pieniądze za bilety i dotacja naszego miasta. Czas najwyższy, aby również spółki kolejowe partycypowały w kosztach utrzymania infrastruktury, która pośrednio służy do prowadzenia ich działalności – podnosi w swojej ostatniej interpelacji z 19 maja 2023 r.
Można stworzyć dodatkowe ogólnodostępne parkingi w okolicach dworca
Radny Grabowski podpowiada władzom Legionowa, że stworzenie dodatkowych ogólnodostępnych parkingów w okolicach dworca na pewno poprawi dostępność miejsc parkingowych dla legionowian i tym samym nie trzeba będzie tam uruchamiać parkometrów dla mieszkańców ościennych gmin. – W okolicach dworca PKP Legionowo znajduje się niewykorzystywana od kilku lat rampa kolejowa. W związku z powyższym, zwracam się z prośbą o podjęcie działań zmierzających do uzyskania zgody właściciela terenu (PKP) na organizację w tym rejonie ogólnodostępnego parkingu samochodowego. Powinno to pozwolić na wydzielenie kilkudziesięciu dodatkowych miejsc parkingowych. Być może dobrym rozwiązaniem byłaby organizacja parkingu na działkach znajdujących się w okolicach wiaduktu drogowego przy ulicy Szwajcarskiej. Już obecnie parkuje tam codziennie kilkanaście samochodów – proponuje następnie możliwe lokalizacje dla tych nowych obiektów.
Trzeba poprawić ofertę darmowej komunikacji lokalnej!
Radny Grabowski szansy na uniknięcie wprowadzenia na przydworcowych parkingowcach parkometrów upatruje też w zwiększeniu liczby kursów darmowej komunikacji lokalnej. – Dodatkowym problemem jest słaba siatka połączeń autobusowych, która zmusza mieszkańców naszego miasta do korzystania z samochodu jako środka komunikacji umożliwiającego dotarcie do stacji kolejowej. Dlatego uważam, że zwiększenie częstotliwość połączeń darmowej komunikacji autobusowej mogłoby spowodować, iż mieszkańcy Legionowa pozostawią swoje samochody w garażach – podnosi we wskazanej interpelacji.
Parking dla wybranych?
– Szkoda, że uregulowanie zasad parkowania zaczynamy od wprowadzenia odpłatności dla sąsiadów. Dobra współpraca to również dialog, a jak widzę naszym władzom brakuje takiego podejścia. Ile to już razy słyszałem, że mieszkańcy Wieliszewa korzystają z naszych ulic. Pewnie, że korzystają, ale to jest korzyść obopólna bo przyjeżdżając do naszego miasta, korzystają z możliwości dokonania zakupów w znajdujących się tu sklepach. To generuje przychody tych palcówek, ale również wielkość odprowadzanych podatków. Nie możemy doprowadzić do absurdu, że za moment Wieliszew, czy Serock każe nam płacić za wstęp na ich tereny znajdujące się nad Narwią. Może należy usiąść i porozmawiać z sąsiednimi samorządami jak ten problem rozwiązać z korzyścią dla mieszkańców. Może to PKP powinna partycypować w kosztach utrzymania parkingów przy stacji kolejowej. Przecież to do PKP trafiają środki za bilety i dotacja miasta. Ale czas najwyższy również aby poszukać innych możliwości rozwiązania problemu niewystarczającej ilości miejsc parkingowych. Trzeba wrócić do zgłaszanej przez mieszkańców, ale równie przeze mnie konieczności zwiększenia częstotliwości kursowania autobusów darmowej komunikacji miejskiej. Zwiększenie ilości kursów w godzinach szczytu powinno zachęcić mieszkańców do pozostawienia samochodów w garażu. Dobrze byłoby w porozumieniu z właścicielami terenu utworzyć dodatkowe miejsca parkingowe na rampie kolejowej i działkach w okolicach wiaduktu drogowego przy ulicy Szwajcarskiej. Część tych terenów już dziś wykorzystywana jest na parking samochodowy. Mam nadzieję, że podjęcie tych działań może spowodować zwiększenie miejsc parkingowych. Dodatkowo sytuacja może ulec poprawie z chwilą uruchomienia połączenia kolejowego do Zegrza. Wówczas część kierowców z ościennych gmin zacznie korzystać ze zlokalizowanych wokół tych stacji miejsc parkingowych. Dlatego pośpiech w tej sprawie nie jest wskazany i może narazić budżet naszego miasta i spółek miejskich na niepotrzebne wydatki związane z wdrożeniem tego projektu – tak do pomysłu uruchomienia parkometrów na przydworcowych parkingach na łamach Gazety Powiatowej odnosi się radny Grabowski.
Interpelacja ze wszystkimi powyższymi wnioskami i pomysłami trafiła na biurko prezydenta Legionowa, Romana Smogorzewskiego. Ten w ciągu najbliższych dni powinien oficjalnie ustosunkować się do tych postulatów.