„4 life” Powiatowym Zespole Szkół i Placówek Specjalnych  w Legionowie

4-life-pierwsza-pomoc_02

 

O tym, jak ważna jest wiedza i umiejętność udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, nie trzeba nikogo przekonywać.

Niestety często w sytuacji zagrożenia emocje i stres biorą przewagę nad racjonalnym myśleniem, paraliżuje nas strach przed podjęciem działania, boimy się, czy nie zrobimy poszkodowanemu krzywdy, przecież nie jesteśmy ratownikami medycznymi. Dlatego też po raz kolejny uczniowie z trzech legionowskich szkół mieli okazję przypomnieć sobie podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, bowiem tylko systematyczne ćwiczenia i utrwalanie wiedzy na ten temat może wykształcić pewne mechanizmy zachowań w sytuacjach zagrożenia życia.

 

W dniu 21.04.2016 roku na terenie Powiatowego Zespołu Szkół i Placówek ul. Jagiellońska 69 przy współpracy ze studentami ratownictwa medycznego z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego odbył się po raz drugi projekt poświęcony nauce pierwszej pomocy przedmedycznej – 4 LIFE.

Jest to projekt, który ma na celu promowanie wiedzy oraz naukę pierwszej pomocy osób niezwiązanych z medycyną. Głównym założeniem jest propagowanie wiedzy na temat pierwszej pomocy, przełamanie strachu w pomaganiu drugiemu człowiekowi, uświadomienie, że jest to prawny i moralny obowiązek oraz nauka podstawowych czynności ratujących życie, a także pierwszej pomocy w sytuacjach losowych typu: złamania, zadławienia, omdlenia i wiele innych sytuacji, z którymi możemy się spotkać na co dzień.

W projekcie udział brała młodzież z Zespołu Szkół nr 3 i. J. Kusocińskiego ul. Broniewskiego 7 w Legionowie, Niepublicznego Gimnazjum Językowego w Legionowie oraz PZSiPS w Legionowie.  Uczniowie, pod pilnym okiem przyszłych ratowników medycznych, przypominali sobie podstawową wiedzę na temat udzielania pierwszej pomocy w różnych sytuacjach losowych, czyli jak zabezpieczyć rękę lub nogę w przypadku złamania, co zrobić, gdy ktoś się zadławi, ćwiczyli układanie poszkodowanego w pozycji bezpiecznej. Najwięcej emocji wśród uczestników wywołało ćwiczenie resuscytacji krążeniowo-oddechowej na fantomie. Po nieśmiałych próbach pierwszych ochotników wszyscy  uczestnicy wykonali owo ćwiczenie z nadzieją, że nigdy nie będą musieli z tej wiedzy korzystać, a jeśli już będą w takiej sytuacji, zrobią to prawidłowo i skutecznie.

Ewa Górecka

Jacek Furtak

-nauczyciele PZSIPS