5 metrów pod ziemią

5204421dcb732.jpg

Blisko 400 metrów tunelem będziemy musieli pokonać, źeby dostać się z Legionowa na III Parcelę. Od 2005 roku mamy masę zapowiedzi, przeprowadzane są kolejne procedury urzędnicze. Nikt jednak szczegółowo o inwestycji nie informuje mediów ani mieszkańców.

 

Inwestycja PKP w tunel pod linią kolejową, który bezkolizyjnie połączy legionowską dzielnicę III Parcelę z resztą miasta, będzie jedną z największych inwestycji zrealizowanych w mieście w ostatnim 10-leciu. Oprócz tego, ze będzie to pierwszy tunel w mieście, to dodatkowo za jego sprawą zrewolucjonizowany zostanie układ komunikacyjny północnej części Legionowa. Do tej pory cały ruch prowadzony był Parkową do Wyszyńskiego przez przejazd kolejowy do Al. Legionów. Mniej więcej za rok zniknie przejazd na Parkowej, a ruch skierowany zostanie na Sobieskiego, dalej Krakowską, a następnie do tunelu. Miasto rozwaźa takźe stworzenie dodatkowego dojazdu do tunelu ul. Jagiellońską, która zwłaszcza w godzinach wieczornych powrotów mogłaby odciąźyć Sobieskiego i Krakowską – jako drogi jednopasmowe mają bardzo ograniczoną przepustowość. Ostateczna decyzja ws. doprowadzenia ruchu do tunelu nie została jednak podjęta. Podobnie sytuacja wygląda po drugiej stronie miasta. Układ ulic i połoźenie nieruchomości w tamtym rejonie sprawia, źe jedynym rozwiązaniem będzie przekierowanie całego ruchu w Al. Legionów i tylko jedną ulicą rozprowadzenie go na III Parcelę lub w kierunku os. Młodych do Nowodworskiej.

 

Tunel pytań

Polityka informacyjna dotycząca tunelu ze strony inwestora jest niezrozumiale utrudniana. Od dwóch miesięcy nie udało nam się zdobyć konkretnej informacji dotyczącej inwestycji. Wszystkie pytania były zbywane informacją o trwających procedurach, najpierw przetargowych, a obecnie kontrolnych w Ministerstwie Infrastruktury. Jedynymi konkretami, które wypłynęły z PKP PLK są te, źe legionowski tunel będzie poprowadzony 5 metrów pod ziemią, będzie miał 396,9 m długości, 32,49 m szerokości. Jezdnia tunelu będzie miała 7 metrów szerokości. Inwestycja ma rozpocząć się juź w przyszłym miesiącu. Niezrozumiały jest takźe brak konkretnych opracowań drogowych i szczegółowych informacji dotyczących tej części inwestycji, którą zająć musi się Miasto Legionowo. Moźna spodziewać się, źe miasto wstrzymuje się z informowaniem o inwestycji do czasu opracowania budźetu na kolejny rok – a co za tym idzie, określenia kwoty, jaką na doprowadzenie i rozprowadzenie ruchu z tunelu przeznaczy. Z pytaniami dotyczącymi budowy tunelu udaliśmy się do Marka Prokurata, naczelnika wydziału inwestycji w Legionowskim Ratuszu.

 

Gdzie będzie znajdował się wjazd do tunelu?

Patrząc od strony ul. Krakowskiej, tunel będzie zaczynał się na wysokości ul. Piastowskiej. Tam powstanie skrzyźowanie i trasa, którą będziemy mogli wjechać do tunelu.

 

Czy nie ucierpi z tego powodu ruch lokalny?

W zasadzie powstanie nowa nitka drogi, która przebiegać będzie przez teren, gdzie znajduje się lasek. Stara trasa, czyli ul. Krakowska pozostanie niezmieniona, łącznie z wszystkimi relacjami na rondzie. Będziemy mogli jak dotychczas jechać ul. Krakowską i wybrać skręt w ul. Jagiellońską lub Kościuszki.

 

Jak według Pana informacji, dokładnie będzie przebiegał tunel?

Wiemy jedynie tyle, źe nitka, która połączy ul. Krakowską z Al. Róź będzie zagłębiała się pod ziemię. Właściciele okolicznych domów mogą więc spać spokojnie, bo nie będzie dodatkowego hałasu. Tunel będzie częściowo odkryty, a czasem będzie znikał pod ziemią. Przy Piastowskiej będzie otwarty, na wysokości ronda znajdzie się pod ziemią. Pomiędzy rondem a zatoką autobusową znowu odkryty, pod zatoką autobusową zakryty i przed torami znowu go zobaczymy. Pod torami oczywiście zniknie, a następnie zobaczymy go juź na III Parceli, gdzie zacznie się wypłycać do rejonu ul. Bandurskiego.

 

Czy budowa tunelu spowoduje istotne zmiany w dotychczasowym układzie komunikacyjnym istniejącym obecnie a kolidującym z tunelem? Co z Kolejową?

Wyłączona zostanie jedna relacja. Ul. Targowa nie będzie miała juź połączenia z ulicą Złotą, która będzie kończyła się na wysokości Al. Róź. Kolejowa pozostanie niezmieniona, będzie przebiegać nad zakrytą częścią tunelu.

 

Czy wyjeźdźanie z tunelu lub włączanie się do ruchu nie będzie sprawiało problemów?

Poniewaź mogą wstąpić problemy z komunikacją na Al. Róź, rozpatrywano moźliwość zrobienia ronda na miejscu skrzyźowania z Bandurskiego. Obawiam się jednak, źe takie rozwiązanie mogło by zatrzymać wyjazd z tunelu i rondo zrobi tu więcej złego niź dobrego. Wszystkie pojazdy musiałby hamować przed wjazdem na rondo, a tak płynnie, z pierszeństwem pojadą w Aleję Legionów.

 

Jakie zmiany będą na skrzyźowaniu Cynkowej z Al. Legionów? Obecnie jest tam bardzo niebezpieczny skręt dla kierowców jadących od strony cmentarza w kierunku Al. Legionów.

Pierwszeństwo tam zostanie odwrócone, bo cały ruch skierowany będzie w kierunku Suwalnej, starostwa i Wieliszewa. Nie ma obawy, źe ilość pojazdów od strony Piasek  będzie większa, poniewaź przejazd na Parkowej zostanie zamknięty.

 

Czy uda się zrobić na Parkowej przejście dla pieszych?

Nie ukrywam, źe chcielibyśmy, aby ta kładka powstała. W planach jest zaprojektowane przejście dla pieszych, ale czy powstanie, nie jestem w stanie odpowiedzieć. Przejście było w pierwotnym projekcie, ale dziwnym trafem w póżniejszym czasie zniknęło z planów kolei.

 

Będzie moźliwość wjazdu do tunelu z ulicy Jagiellońskiej?

Były rozwaźania, czy przekierować ruch z Jagiellońskiej w ulicę Barską i umieścić tam rondo. Prace analityczne rozpoczną się w momencie budowy tunelu. Jest jeszcze trochę za wcześnie na takie decyzje, bo budowa ma trwać rok. Jest to wystarczająca ilość czasu, źeby przystosować organizację ruchu na tych ulicach.

 

Mieszkańcy pytają czy budowa będzie dla nich uciąźliwa, czy będą mogli swobodnie korzystać z dróg, dojazdów do posesji, czy pojawią się problemy z mediami.

Organizacja budowy naleźy do PKP. Na pewno muszą zapewnić dojazdy do posesji, ale o to trzeba pytać tamte słuźby. W tym miejscu jest bardzo duźo uzbrojenia, jest kanalizacja i wodociąg, gaz, energia elektryczna. To wszystko będzie musiało być przebudowane aby nie kolidowało z tunelem.

 

Legionowski wydział inwestycji jest pierwszym miejscem, który udzielił bardziej szczegółowych informacji na temat tej inwestycji. PKP PLK kilkukrotnie było proszone przez naszą redakcję o dostarczenie dokumentacji tunelu – odsyłano nas jedynie do dokumentacji przetargowej. Przetargu i projektu, który swoją drogą został tak rozpisany, źe spowodował napływ 100 pytań od oferentów i przeciągnięcie procesu jego rozstrzygnięcia. Obecnie procedura jest bliska końca, chociaź nadal trwa kontrola dokumentów w Ministerstwie Infrastruktury. Wbrew wzajemnym zapewnieniom, nie ma dobrej współpracy pomiędzy miastem i PKP. Czy przeszkodzi to realizacji dogodnych dla legionowian rozwiązań technicznych, przekonamy się gdy inwestycja wreszcie wystartuje.

 

Iwona Wymazał /red/

 

Zdjęcie

fot – – Poniewaź mogą wstąpić problemy z komunikacją na Al. Róź, rozpatrywano moźliwość zrobienia ronda na miejscu skrzyźowania z Bandurskiego. Takie rozwiązanie mogłoby jednak zatrzymać wyjazd z tunelu i rondo zrobi tu więcej złego niź dobrego – mówi Marek Prokurat kierownik referatu Inwestycji UM Legionowo.